گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۷ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۴۶ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۲۹۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۲۱۴۲۸۰ مورد

شعار سازمان بهداشت جهانی در سال 2016

دوشنبه ٢٣ آذر ١٣٩٤ ساعت ٢١:٥٥ ب.ظ   ( بازدید : 7889 نفر )


شعار سازمان بهداشت جهانی در سال 2016(1395)

دیابت

دیابت یا بیماری قند، یک اختلال متابولیک در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد و درنهایت قند خون افزایش می‌یابد. وجود مقدار فراوان قند در خون در درازمدت می‌تواند به بخش‌های مختلف بدن مانند قلب، رگ‌های خونی،‌ کليه‌ها، ‌دستگاه تناسلی و دستگاه عصبی آسيب برساند.

 بر اساس برآوردها در سال 2008 در جهان حدود 350 میلیون نفر به این بیماری مبتلا بوده‌اند و شیوع این بیماری بخصوص در کشورهای فقیر و درحال‌توسعه در حال افزایش است.

در سال 2012 دیابت علت مرگ حدود 1.5 میلیون نفر در دنیا بوده است که بیش از 80 درصد آن در کشورهای فقیر و درحال‌توسعه رخ‌داده است و برآوردها نشان می‌دهد که این بیماری به هفتمین علت مرگ تا سال 2030 تبدیل خواهد شد.

دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک نقص تولید انسولین دیده می‌شود و در نوع دو مقاومت پیش‌رونده بدن به انسولین وجود دارد. دیابت نوع دو بیش از نود درصد دیابت را شامل می‌شود. چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد به دیابت نوع دو دارند.

چند نکته در مورد دیابت:

همه‌گیری دیابت در دنیا در حال گسترش است بخصوص در کشورهای فقیر و درحال‌توسعه

در سال 2014 برآورد شده حدود 9 درصد افراد بالای 18 سال به این بیماری مبتلا بوده‌اند.

درصد قابل‌توجهی از این بیماری با اصلاح سبک زندگی قابل‌پیشگیری است. حفظ وزن طبیعی بدن و پیشگیری از افزایش وزن، ورزش و تحرک فیزیکی کافی، عدم مصرف دخانیات و رژیم غذایی سالم نقش مهمی در کاهش ابتلا به این بیماری دارد.

دیابت بیماری قابل‌درمان است. باید قند خون را کنترل کنیم. افزایش دسترسی به خدمات تشخیصی، آموزش خود مراقبتی و افزایش خدمات درمانی نقش مهمی در کنترل بیماری دارند.

برای تشخیص ابتلا به دیابت فقط کافی ست به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایید و با آزمایش قند خون از وضعیت سلامت خود مطلع شوید.

http://www.who.int/campaigns/world-health-day/2016/event/en/

 


منبع : مرکز تحقیقات بیماری های منتقله بوسیله ناقلین چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.











جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...