ششمین جلسه ستاد اجرای طرح تحول و نواوری در آموزش علوم پزشکی

شنبه ٢٤ مهر ١٣٩٥ ساعت ٩:٨ ق.ظ   ( بازدید : 1653 نفر )


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روز چهارشنبه دوازدهم اسفند ششمین جلسه ستاد اجرای طرح تحول و نواوری در آموزش علوم پزشکی با حضور ریاست دانشگاه و اعضای این ستاد برگزار شد. دکتر رضا گنجی هدف از تشکیل این جلسه را ارائه گزارش فعالیت‌های صورت گرفته و برنامه‌های کارگروه‌های هنر و سلامت، اخلاق حرفه‌ای و اعتباربخشی بیمارستان‌های آموزشی عنوان نمود.

وی از پیشرفت و فعالیت کارگروه هنر و سلامت اظهار رضایت نمود و گفت: با اینکه مسئولیت این حیطه بر عهده دانشگاه علوم پزشکی نیشابور است اما برای مسائل مختلف در این زمینه مشاوره‌های متعددی از کارگروه هنر و سلامت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی دریافت نموده‌اند.

دکتر حمیدرضا محدث حکاک مسئول کارگروه هنر و سلامت گزارشی از فعالیت‌های این کارگروه ارائه داد. به گفته وی تاکنون دو جلسه این کارگروه در قطب تشکیل شده است و مسئولیت بخش هنرهای نمایشی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گذاشته شده است که با توجه به سیاست‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت در خصوص بهره بردن بیشتر از هنرهای نمایشی در پیشبرد اهداف آموزشی، پتانسیل خوبی برای کار در این زمینه وجود دارد.

دکتر محدث حکاک از بررسی کوریکولوم‌های درسی و پی گیری دایر نمودن دوره آموزشی MPH هنر و سلامت در جلسه‌ای که در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور برگزار شد خبر دادند. وی افزود: در این جلسه ما پیشنهاداتی در رابطه با دوره آموزشی MPH هنر و سلامت ارائه نمودیم که شامل اصلاح آرایش ترمی، اصلاح عناوین دروس، تدوین محتوای متناسب با اهداف، طراحی مجدد کوریکولوم بر اساس اصول علمی و تدوین کوریکولوم سینمای سلامت می‌باشد که مسئولیت طراحی مجدد کوریکولوم بر اساس اصول علمی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گذاشته شد.

خانم طباطبایی چهر مسئول کارگروه تعالی اخلاق حرفه‌ای نیز طی گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در این کارگروه، به بیان محورها و خروجی‌های مورد انتظار تدوین شده کارگروه تعالی اخلاق حرفه‌ای پرداخت و تصمیمات اتخاذ شده در جلسات کارگروه قطب را بیان نمود. به گفته وی تا به حال این کارگروه سه جلسه در قطب داشته است که طی آن مسئولیت طراحی ساختار و ابزار مناسب جهت ارزشیابی میزان رعایت اخلاق حرفه‌ای به طور مشترک بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، خراسان شمالی و گناباد و مسئولیت تدوین نظام دیده‌بانی و شکل گیری دفتر تحکیم و ترویج اخلاق حرفه‌ای به طور مشترک برعهده دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، خراسان شمالی و سبزوار  گذاشته شده است. وی همچنین از تدوین برنامه عملیاتی این کارگروه در دانشگاه خبر داد.

دکتر محسن آباد مسئول کارگروه اعتباربخشی بیمارستان‌های آموزشی نیز گزارشی از ارزشیابی آموزشی و پژوهشی بیمارستان‌ها ارائه داد. به گفته وی تاکنون سه بیمارستان امام علی (ع)، امام رضا (ع) و بنت الهدی مورد ارزشیابی قرار گرفته‌اند و ارزشیابی از سایر بیمارستان‌ها در حال انجام است. دکتر آباد توضیحاتی در مورد روند کار و چگونگی انجام ارزشیابی و شاخص‌ها و معیارهای مورد استفاده در این ارزشیابی بیان نمود. وی گفت: بیمارستان‌ها با 140 سنجه در 10 حوزه مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌اند و می توان با نتایج به دست آمده نقاط ضعف و قوت را شناسایی نمود.

دکتر آباد افزود: از حداکثر امتیاز قابل کسب که 815 امتیاز است بیمارستان امام علی (ع) 496، بیمارستان امام رضا (ع) 478.5 و بیمارستان بنت الهدی 376.5 امتیاز کسب نموده‌اند.

دکتر گلمکانی ریاست دانشگاه یکی از نقاط قوت و مثبت کارگروه هنر و سلامت را مشارکت دانشجویان و استفاده از توانایی ایشان عنوان نمود. وی در مورد کارگروه اخلاق حرفه‌ای نیز تاکیدات وزارت بهداشت را در مورد تعالی و توسعه اخلاق حرفه‌ای مورد توجه قرار داد. وی گفت: آن چیزی که مهم است و باید تاکید شود کوریکولوم پنهان است، اثر رفتار و گفتار اساتید بر دانشجویان بسیار مهم است و دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با دارا بودن اعضای هیات علمی جوان پتانسیل خوبی برای پیشبرد اهداف و تعالی اخلاق حرفه‌ای دارد.

دکتر گلمکانی در مورد کارگروه اعتباربخشی بیمارستان‌های آموزشی نیز گفت: بحث اعتباربخشی بیمارستان‌های آموزشی بسیار مهم است و باید مدیران بیمارستان‌ها سنجه‌های مطرح شده در گزارش‌های ارزشیابی را مورد توجه قرار دهند.

در این جلسه دکتر گنجی بر توسعه زیرساخت‌های آموزشی دانشگاه تاکید کرد و اجرای طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را یک فرصت خوب برای این منظور دانست. وی گفت: زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به خصوص در زمینه آموزش مجازی نیازمند کار بیشتری است، هم چنین مرکز آزمون‌ صلاحیت بالینی و مرکز مهارت‌های بالینی دانشکده‌ها باید بیشتر توسعه یابد و بیشتر تجهیز گردد.

 


منبع : ستاد حول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.




جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...