چهاردهمین جلسه ستاد اجرایی طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی

شنبه ٢٤ مهر ١٣٩٥ ساعت ١٢:٣١ ب.ظ   ( بازدید : 1566 نفر )


 

 

 

 

 

 

 

چهاردهمین جلسه ستاد اجرایی طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی روز چهارشنبه سیزدهم مردادماه در محل تالار اندیشه معاونت آموزشی با حضور ریاست دانشگاه و اعضای این ستاد برگزار شد. در این جلسه مسئول کارگروه بین المللی سازی دانشگاه  گزارشی ارائه نمود و هم‌چنین وضعیت سامانه آتنا در دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر گنجی لازمه اجرای موفق طرح تحول را تامین بودجه برای این طرح عنوان نمود و گفت بودجه‌ای که برای طرح تحول و نوآوری در آموزش از سوی وزارت بهداشت تخصیص داده شده است هنوز به معاونت آموزشی نرسیده است که بهتر است جهت پیشبرد اهداف این طرح فرآیند اختصاص بودجه سریع تر انجام شود.

دکتر حامد قاسم‌زاده، مسئول کارگروه بین المللی سازی دانشگاه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته و وضعیت موجود و نیز اموری که بایستی در آینده انجام شود ارائه داد.

دکتر قاسم‌زاده در خصوص اهداف کارگروه بین المللی سازی گفت: بین الملی سازی دانشگاه ها دارای چهار هدف کلی می‌باشد که تدوین و بسترسازی برای استقرار نقشه آمایش بین الملل آموزش علوم پزشكي كشور، طراحی مسیر راه و اجرایی سازی شبکه تبادلات علمی و برنامه های آموزشی مشترک با دانشگاه هاي معتبر جهان، طراحی و ساماندهی پورتال آموزش علوم پزشكي كشور (Education Iran) به منظور معرفی ظرفیت آموزش عالی  سلامت کشور در سطح دنیا و اعتباربخشی بین المللی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش علوم پزشكي کشور می‌باشند. اهداف این کار گروه در منطقه 9 آمایش سرزمین  با جزئیات مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است. بعضی از این اهداف با مسئولیت های ملی دانشگاه خراسان شمالی فاصله دارد و زیر ساخت های انجام آن در دانشگاه موجود نیست ولی در قسمت عمده این اهداف با انجام بعضی امور پایه ای پیشرفت در جهت نیل به اهداف قابل دسترسی است. در این راستا چهار جلسه در کارگروه بین المللی سازی برگزار گردیده است که بعضی مصوبات به نتیجه رسیده ولی در بعضی موارد پیشرفت کامل صورت نگرفته است.

به گفته دکتر قاسم‌زاده چالش های اساسی دانشگاه خراسان شمالی در اجرای طرح های بین المللی سازی شامل تعریف وظایف ملی برای دانشگاه خراسان شمالی در طرح آمایش سرزمین،  مشکلات ساختاری در زمینه گروه زبان خارجی در دانشگاه و مشکلات ساختاری در واحدهای آموزشی در زمینه ارتباط با زبان انگلیسی است.

وی پیشنهادی نیز برای پیشبرد اهداف تعیین شده در این کارگروه ارائه داد. پیشنهاد وی «تمرکز بر یک یا چند کار زیرساختی» برای رسیدن تدریجی به استاندارد های لازم برای رسیدن به اهداف تعریف شده برای این کارگروه در منطقه 9 کشوری است که شامل تمرکز بر اصلاح کیفیت و سطح آشنایی با زبان انگلیسی با تمرکز به صحبت و انتقال مطالب به انگلیسی، ارائه شکیل و منظم اطلاعات مربوط به دانشگاه در سایت EducationIran ، ترجمه به انگلیسی و به روزرسانی منظم سایت های دانشکده‌ها، ترجمه کوریکولوم‌های آموزشی، تمرکز بر ترجمه متون، فرم ها ی اداری و علائم و تابلوهای اداری در محیط‌های آموزشی دانشگاه می‌باشد.

به گفته وی در این خصوص اقداماتی در راستای طرح سطح‌سنجی اعضای هیت علمی از نظر تسلط به زبان انگلیسی جهت برگزاری کلاس‌های زبان به همراه تصحیح و بارگزاری مطالب جدید در سایتEducationIran انجام شده است و در راستای سایر اهداف اقداماتی در حال برنامه ریزی می باشد.

دکتر گنجی نیز بر اهمیت بین المللی سازی دانشگاه تاکید نمود و بین المللی سازی را درگاهی برای ارتباط با دانشگاه‌های خارجی دانست.

در ادامه دکتر حامد مرتضوی گزارشی مختصر از وضعیت سامانه آتنا و فعالیت‌های انجام شده در این خصوص ارائه داد.

به گفته دکتر مرتضوی ارزیابی به سمت کاربردی تر شدن پیش می‌رود و شاخص‌های در نظر گرفته شده در این راستا هستند.

وی به بیان اهداف راه‌اندازی سامانه آتنا و توضیح مختصری در مورد هر یک پرداخت و ارزیابی آموزشی را دارای اهمیت زیادی دانست که باعث ارتقای سطح آموزش دانشگاه خواهد شد و اساسا وزارت بهداشت بدون کار آموزشی در حد بهداری خواهد ماند.

به گفته دکتر مرتضوی کارگروه‌ها تشکیل شده است ولی بایستی تشکیل جلسات تخصصی کارگروه‌ها جدی‌تر دنبال شود و در خصوص جمع‌آوری و ثبت مستندات کار بیشتری صورت گیرد و هم‌چنین عملکرد کارگروه‌ها به طور مستمر مورد پایش قرار گیرد.

دکتر مرتضوی گفت: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در زمینه سامانه آتنا وضعیت خوبی دارد و دومین دانشگاهی است که در سامانه آتنا فعالیت را آغاز و مستندات و مطالب مربوطه را بارگزاری نمود و این در حالیست که 54 درصد دانشگاه‌ها هنوز وارد این سامانه نشده‌اند.

دکتر مرتضوی گفت: قبلا در زمینه ارزیابی مستندات پیگیری می‌شد اما اکنون برون دادها بیشتر مورد توجه است بنابراین بهتر است هر کارگروه علاوه بر این که مستندات مربوطه را جمع‌آوری می نماید، برون دادهای خود را هم مشخص نماید تا در بحث رتبه‌بندی دانشگاه‌ها وضعیت بهتری داشته باشیم.

در ادامه مهندس فرشید خواجه‌پور در مورد چگونگی کار با سامانه آتنا و بارگزاری مطالب در این سامانه توضیحاتی ارائه داد.

دکتر گنجی نیز در مورد سامانه آتنا اولین قدم را بارگزاری مطالب و تعداد مراجعات اعضا به این سامانه دانست و این موارد را در پایش اولیه سامانه آتنا مهم ارزیابی نمود.

دکتر ابراهیم گلمکانی ریاست دانشگاه یکی از اهداف منطقه 9 کشوری را  بین المللی سازی عنوان نمود و ماموریت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی را در این کارگروه در سطح ملی دانست. وی بر لزوم همسو شدن اعضای هیات علمی دانشگاه با این حرکت تاکید نمود. وی هم‌چنین بر نقش سایت دانشگاه در این خصوص اشاره نمود و بر بروزرسانی آن تاکید نمود.

وی در خصوص سامانه آتنا نیز گفت: در این زمینه باید عملی‌تر و کاربردی‌تر کار شود. سامانه آتنا برای وزارت بهداشت از اهمیت خاصی برخوردار است و تاکید بیشتر بر ارائه خروجی (out put) است و بایستی در جلسات طرح تحول خروجی‌ها بیان شود.

 

 

 

 

 


منبع : ستاد حول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.




جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...