گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۸ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۲۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۸۹۴۷۴۳ مورد

اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

پنج شنبه ١٠ خرداد ١٣٩٧ ساعت ٩:١١ ق.ظ   ( بازدید : 522 نفر )


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ماه پر خیر و برکت رمضان ماه بندگی پروردگار است. روزه داری در این ماه علاوه بر تاثیرات معنوی و روحی اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی در سلامت افراد دارد. به منظور رعایت اصول تغذیه سالم در ماه رمضان، گفتگوی ویژه ای با دکتر دعایی متخصص تغذیه بیمارستان امام حسن(ع) و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی انجام شده است.
ایشان در این گفتگو اظهار کردند، روزه داری می تواند تاثیرات مفید زیادی برای سلامتی ما داشته باشد، به شرطی که برخی نکات مهم تغذیه ای را رعایت نمائیم. با توجه به اینکه در ماه رمضان یک وعده غذایی حذف می شود، با مصرف متعادل مواد غذایی، بدن فرصت سوزاندن چربی های  اضافه را پیدا می کند و وضعیت تناسب اندام افراد بهبود می یابد. البته این در صورتی است که فرد در وعده های سحری و افطاری به اندازه یک وعده غذایی عادی مصرف نماید و در خوردن غذا افراط نکند.
دعایی تاکید داشت که در هنگام افطار بایستی از مواد غذایی استفاده شود که به طور ناگهانی به دستگاه گوارش فشار وارد نشود. در افطار باید مقدار غذا را تدریجا اضافه کنیم و از رقیق شروع کرده و به غلیظ برسیم. همچنین باید غذا را به خوبی و به آهستگی بجوئیم. وی بیان داشت که غذای سحری و افطار نباید پرحجم و پرکالری باشد و حتی الامکان از مصرف غذاهای پرچرب و دیر هضم خودداری شود. مصرف میوه ها و سبزی ها به دلیل محتوای بالای فیبر و ریز مغذی ها توصیه می شود.
دعایی افزود: از کربوهیدارت های پیچیده مانند نان های سبوس دار و غلات کامل در وعده های سحری استفاده کنید زیرا این نوع کربوهیدارت ها بتدریج هضم و جذب شده و انرژی مورد نیاز را در طول روز آزاد می کنند. این متخصص تغذیه حذف وعده سحری را باعث ایجاد اختلال در سوخت و ساز بدن دانست که باعث بوی بد دهان، سردرد، دردهای عضلانی، سوزش سردل، بی خوابی و عصبانیت می شود. در ادامه افزود که خوردن آب زیاد به همراه غذا باعث رقیق شدن شیره معده و آنزیم های دستگاه گوارش و اختلال در هضم و جذب مواد غذایی شده و درد شکم و نفخ را در پی خواهد داشت. همچنین توصیه اکید بر عدم مصرف چای زیاد در وعده سحری داشتند. چای محرک دفع ادرار است و سبب تحریک تشنگی می شود.


منبع : بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.

















جستجو
شهادت حضرت رقیه (س) (۱۴۸۹۱ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...