گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۴ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۴۷ مورد

تعداد بازدید های کل : ۹۲۶۰۶ مورد

آشنایی با عوارض جانبی و تبلیغات اغواگرانه لوازم آرایشی

یكشنبه ٨ مهر ١٣٩٧ ساعت ٨:٤٥ ق.ظ   ( بازدید : 2046 نفر )


فرآورده‌های مجاز آرایشی را از کجا تهیه کنیم؟ عوارض مصرف بیش از حد لوازم آرایشی چیست؟

دانستنی ها!

 فرآورده‌های مجاز آرایشی را از کجا تهیه کنیم؟

 

 

-داروخانه‌ها و فروشگاه‌هایی که مجوز یا پروانه معتبر فروش لوازم و فرآورده‌های آرایشی را دارند، محل‌های مطمئنی برای تهیه اینگونه مواد هستند.به هر حال رعایت اصول ایمنی در استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار حائز اهمیت است.

- باید توجه کنید که همیشه قبل از استفاده از محصولات آرایشی - بهداشتی به خصوص مواد آرایشی چشم، دست‌های خود را بشویید. این کار در کاهش انتقال عفونت‌ها موثر است.

-رعایت بهداشت بعد از خرید محصول به خصوص در مورد محصولات آرایشی چشم بسیار اهمیت دارد. پاکیزگی می‌تواند از عفونت‌های چشمی جلوگیری کند. مطمئن شوید که تمام وسایلی که به چشم خود نزدیک می‌کنید تمیز باشند.

 -محصولات آرایشی و بهداشتی را دور از آفتاب و گرما نگهداری کنید و در دمای بالاتر از ۳۰ درجه سانتی گراد قرار ندهید. نور و حرارت باعث از بین رفتن مواد نگهدارنده محصولات می‌شود.

-محصولات آرایشی بهداشتی نباید برای مدت طولانی نگهداری شوند (بیشتر از یک سال بعد از بازکردن آن) زیرا با کهنه شدن محصول، ویژگی و خواص محصول می‌تواند تغییر کند. برای نگهداری محصولات آرایشی بهداشتی طبق دستور العمل رفتار کنید.در غیر این صورت اگر محصولات آرایشی بهداشتی را در دمای بالا نگه دارید، می‌تواند زودتر از تاریخ انقضای درج شده روی محصول، فاسد شود.

-حتما هرگونه دستورالعمل درج شده روی برچسب محصولات را به دقت بخوانید. زیرا این اطلاعات جهت جلوگیری از آسیب ارائه می‌شوند و برای استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی به صورت ایمن اهمیت حیاتی دارند.

 

استفاده بیش از حد لوازم آرایشی موجب چین و چروک و پیری زودرس پوست می‌شود.
مصرف بیش از حد معمول لوازم آرایش ضمن ایجاد حساسیت، لک، جوش و آکنه در پوست باعث چروک شدن آن و پیری زودرس در افراد به خصوص خانم‌ها می‌شود.
لوازم آرایشی متناسب با نوع پوست هر فرد(خشک، معمولی و چرب) باید انتخاب شود؛ همچنین توجه به کیفیت این لوازم جهت پیشگیری از بروز حساسیت‌های پوستی، آکنه و جوش و لک‌های صورت ضروریست.
مصرف مواد حاوی رنگدانه‌ همچون رژ لب و رژگونه باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی می شوند کرم‌های گریم نیز به دلیل مانع شدن از تنفس پوست و میزان بالای مواد شیمیایی داخل آن، کرم‌های پرضرری هستند که مصرف آنها عوارض بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

 

استفاده از لوازم آرایشی و مواد محافظت کننده پوست بخشی از عادات نظافتی و آرایشی روزانه اغلب افراد است که نوعا مشکلات ناشی از مصرف این موارد را تجربه کرده اند.
معمولا این مشکل گاهی پس از چند بار استفاده و گاهی نیز پس از چند سال بروز می کند، این عوارض در مواد آرایشی تقلبی بیشتر است و در نتیجه مصرف آنها خطرهای شدیدتری را به دنبال دارد.
1- عوارض عمومی مواد آرایشی و بهداشتی
با توجه به وجود بیش از 800 ترکیب شیمیایی سمی و عصبی در مواد آرایشی و عطرهای صنعتی ، استفاده مداوم از لوازم آرایشی موجب جذب سالانه دو کیلو و 500 گرم مواد شیمیایی به بدن می شود.
گفتنی است اغلب زنان بیش از 20 نوع مارک مختلف لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند که این موضوع موجب افزایش خطر های ناشی از مصرف این نوع موارد می شود.
تحقیقات نشان داد که مواد آرایشی می توانند به رشد سلول های سرطانی کمک فراوانی کنند، ترکیب شیمیایی استفاده شده در مواد آرایشی مانند مواد محافظ از جمله مواد پارابن ها و فتالاتها ارتباط مستقیمی با رشد تومورهای سرطان به ویژه تومورهای سرطان سینه دارند.
پژوهش های اخیر سازمان مبارزه با سرطان آمریکا نشان می دهد که پارابن ها در 20 نوع از نمونه های تومورهای سرطان سینه کشف شده است.
زنانیکه بیشتر از مواد آرایشی استفاده کرده اند، سرطان پیشرفته تر و طول عمر کمتری داشته اند.
چرا که سازندگان لوازم آرایشی سعی کردند تا استفاده از این ترکیب شیمیایی را در محصول شامپوها و ژل های خود حذف و تا حدی زیادی پایین آوردند اما در استفاده کمتر از آنها در مواد دیگر آرایشی ناموفق بودند.
توصیه پزشکان به زنان این است که استفاده از مواد آرایشی را تا حد زیادی پایین آورده و یا به طور کلی از مصرف آنها بپرهیزند.
چرا که استفاده از مواد شیمیایی آرایشی، انسان را به مرگ نزدیک تر می کند .

2- حساسیت
حساسیت شایع ترین عارضه لوازم آرایشی به خصوص اجناس تقلبی است احساس سوزش و سوزن سوزن شدن در محلی که ماده آرایشی استفاده شده شایع ترین شکابت مصرف کنندگان است.
سایر علائم عبارتند از قرمزی، تورم، خارش و تاول های آبدار، کهیر، عفونت پوست، عفونت ریشه مو، تغییر رنگ پوست و آکنه.

 عوارض ناشی از حساسیت لوازم آرایشی به ویژه از نوع تقلبی آن بر پوست شامل :ضایعات به صورت قرمزی، پوسته پوسته شدن، خشکی و خارش به همراه التهاب و سوزش نمایان شده و توصیه بر این است که هر نوع ماده آرایشی- بهداشتی که برای بار اول استفاده می شود، قبل از استفاده بر سطح داخلی پوست آرنج مالیده شود و به مدت 20 تا 30 دقیقه باقی بماند و اگر واکنش حساسیتی از قبیل قرمزی، خارش، تغییر رنگ یا سوزش ایجاد نشد، می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
3- آفلاتوکسین B1
آفلاتوکسین B1 شایع ترین نوع موجود و یکی از قدیمی ترین مواد سرطان زا برای انسان است که توسط قارچ ها تولید می شوند.
مصرف محصولات آرایشی آلوده به آنها می تواند منجر به صدمه کبدی حاد شود میزان این ماده سمی در مواد آرایشی تقلبی ، بالاتر از حد مجاز بوده و به راحتی از پوست ، جذب بدن می شود.
4- آکنه
استفاده از مواد روغنی به عنوان تقلب در لوازم آرایشی غیر استاندارد باعث ایجاد جوش سر سیاه و آکنه در فرد مصرف کنده می شود.
5- ایدز و هپاتیت
بسیاری از شرکت های تولید کننده محصول آرایشی و بهداشتی در محصولات خود از بقایای جنین مانند جفت استفاده می کنند که این کار موجب ایجاد نگرانی هایی از جهت انتقال بیماریهایی مثل ایدز و هپاتیت شده است.
جفت لایه تغذیه کننده جنین در رحم است که پس از تولد دور ریخته می شود در حال حاضر استفاده از آن در محصول آرایشی ممنوع شده ولی برخی کارخانه های تولید کننده ادعا می کنند که مواد موجود در جفت موجب رشد بافت و رفع چین و چروک پوست می شود.
سازندگان مواد آرایشی از جفت، تلاش می کنند با الکل و سایر مواد پاک کننده جفت را از آلودگی میکروبی پاک کنند، اما همچنان امکان انتقال ویروس ایدز و هپاتیت وجود دارد.

 


منبع : مدیریت نظارت برموادغذايي، آشاميدني،آرايشي و بهداشتي (حدیث ربانی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.








جستجو
ماسک بزنیم (۱۱۷۱ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...