یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان پیشرفت چشمگیر در حوزه سلامت است

سه شنبه ١٨ دی ١٣٩٧ ساعت ١٤:٤٨ ب.ظ   ( بازدید : 495 نفر )


گزارشی از دستاوردهای 40 ساله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

خود اتکایی و خود کفایی در ارائه خدمات سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیار نمود یافت ؛ تا پیش از انقلاب در بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی کشور و استان ، پزشکان، کارشناسان، پیراپزشکان و کادر درمانی از کشورهایی چون فیلیپین، بنگلادش، هندوستان و پاکستان حضور داشتند و در حقیقت کادر پزشکی کشور، متشکل از پزشکان خارجی بود اما امروز در زمینه تربیت نیروی انسانی پزشکی به خود اتکایی و خود کفایی رسیده‌ایم.
پیش از انقلاب بسیاری از بیماران ما برای دریافت خدمات سلامت مجبور به مهاجرت به خارج از کشور بودند اما امروز با افتخار می توان گفت هیچ فرد ایرانی برای درمان نیاز به اعزام به خروج از کشور ندارد، مگر بیماری‌های بسیار نادری که تنها چند مورد از آن امکان دارد در هر جای دنیا وجود داشته باشد و امروز بسیاری از تخصص های پزشکی در استان خراسان شمالی به بیماران خدمات ارائه می دهند و در آستانه 40 سالگی انقلاب ، حتی نیاز به رفتن به استان های دیگر نیز وجود ندارد.
توسعه سیستم شبکه‌های بهداشت و درمان در کشور نیز یکی از دستاوردهای منحصر به فرد انقلاب اسلامی ایران بوده که تقریبا در هیچ جای دنیا نظیر نداشته است و در دور دست‌ترین روستاها و مناطق مرزی کادر بهداشتی درمانی حضور دارد و این سیستم و شبکه وسیع خدمت رسانی از دستاوردهای بزرگی بوده که پس از پیروزی انفلاب در کشور ما رخ داده و خراسان شمالی در گسترش و تکمیل شبکه های بهداشتی درمانی بسیار موفق عمل نموده است .
امید به زندگی در دوران قبل از انقلاب و در دهه ۳۰، حدود ۳۵ سال و در سال‌های انقلاب اسلامی حدود ۵۵ سال بود، اما در حال حاضر امید به زندگی برای مردان حدود ۷۴ سال و برای زنان حدود ۷۸ سال است که دلیل عمده آن، ارتقای سواد، دانش، توسعه وسایل ارتباط جمعی، تامین آب آشامیدنی سالم و ارتقای بهداشت عمومی در کنار خدمات دولت‌های بعد از انقلاب بوده است.
قبل از انقلاب اسلامی، ۷۰ درصد از مرگ مردم به دلیل بیماری‌های واگیر بود و دلیل عمده آن پوشش ۳۰ درصدی واکسیناسیون بود؛ در حالی که امروز پوشش واکسیناسیون در کشور و استان ۱۰۰ درصد است، ۱۵ سال است که فلج اطفال ریشه کن شده و بیماری‌هایی مانند دیفتری، آبله و سرخک به حداقل و حدود صفر رسیده و بیماری‌های واگیر علت کمتر از ۱۰ درصد از مرگ مردم ایران است.
**دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در استان راه اندازی شد و در حال حاضر دارای  7 دانشکده است که با 192 نفر اعضای هیات علمی، 1913 دانشجو و با 17رشته تحصیلی مشغول فعالیت است.
راه اندازی ستاد مرکز مدیریت حوادث و سوانح استان، مرکز درمانی حوادث و سوانح ( تروما و سوختگی)، بخش تشخیص و درمان سرطان ،تخت های ویژه مراکز درمانی، کلینیک ها و درمانگاه های تخصصی، 31 پایگاه اورژانس شهری و جاده ای، یک مرکز درمان بستر، 3 آموزشگاه بهورزی،  122 مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر، 382 خانه بهداشت، 33مرکز بهداشتی درمانی شهری ، 62 مرکز بهداشتی درمانی روستایی ،48 پایگاه سلامت ، 4 مرکز تحقیقاتی و ...از جمله پیشرفت های حوزه سلامت استان بعد از انقلاب دانست.
تجهیزات پزشکی تشخیصی از قبیل  6 دستگاه سی تی اسکن،  2  دستگاه ام آر آی و دستگاه های آنژیوگرافی و رادیوتراپی و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس  در استان راه اندازی شده اند.
تعداد بیمارستان های استان قبل از انقلاب 4 مورد بود که اکنون به12 مورد افزایش یافته و با1455 تخت به بیماران خدمت ارائه می کند که 61 تخت دیالیز و 118 تخت ویژه ، 10 تخت سوختگی و 32 تخت اعصاب و روان وجود دارد.
در حال حاضر بالغ بر 5000  نفر در حوزه سلامت استان خدمت رسانی می کنند.
تعداد پزشکان عمومی استان پیش از انقلاب، 12نفر بود  اما امروز به برکت انقلاب اسلامی  393  پزشک عمومی،  264 متخصص در استان مشغول فعالیت هستند.
میزان مرگ و میر نوزادان و کودکان و مادران باردار نیز به میزان چشمگیری کاهش یافته است.


منبع : کارگروه بهداشت و درمان چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.

جستجو
من انقلابی ام (۲۹۱۵ بازدید)
من انقلابی ام (۲۰۵۸ بازدید)
فضاسازی محیطی (۱۹۳۷ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...