گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۵ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۲۳ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۲۷۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۲۱۴۱۶۷ مورد

شعار سازمان جهانی بهداشت در سال 2019

شنبه ١٧ فروردین ١٣٩٨ ساعت ١:٥٣ ق.ظ   ( بازدید : 5484 نفر )


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 هجدهم فروردین برابر با هفتم آوریل روز جهانی بهداشت می باشد. سازمان جهانی بهداشت به همین مناسبت و همه ساله، شعاری را جهت تاکید بر یک موضوع مهم مرتبط با سلامت مطرح می کند. شعار سال 2019 این سازمان،

“Health for all – everyone, everywhere” یا "سلامت برای همه- هرکس، در هر کجا"

 می باشد که هدف آن رسیدن به "Universal health coverage" یا "پوشش همگانی سلامت" می باشد. این شعار در سال گذشته هم با عنوان "سلامت برای همه: پوشش همگانی سلامت برای همه، در هر مکان" مطرح شده بود و تکرار آن نشان دهنده اهمیت موضوع می باشد. "پوشش همگانی سلامت" در حقیقت هدف اصلی سازمان جهانی بهداشت می باشد. هرچند دسترسی به خدمات سلامت در تمام دنیا ارتقاء یافته است ولی هنوز میلیون ها نفر به خدمات سلامت دسترسی ندارند و تعداد بیشتری مجبورند بین خدمات سلامت و نیازهای ضروری زندگی مانند خوراک و پوشاک یکی را انتخاب کنند.  باید در نظر داشته باشیم که:

_ داشتن سلامت یک حق طبیعی انسان است و اکنون زمان آن فرا رسیده تا برای تحقق دسترسی به خدمات سلامت برای همه اقدام شود. دست یابی کشورها به "پوشش همگانی سلامت" متفاوت می باشد ولی همه کشورها به روش های مختلفی به آن دست خواهند یافت وهر کشور می تواند کاری را برای پیشبرد "پوشش همگانی سلامت" انجام دهد.

_ "پوشش همگانی سلامت" یک هدف کاملاً دست یافتنی است و باید برای اجرای آن اقدام شود.

_ "پوشش همگانی سلامت" به این معنی است که همه افراد خدمات بهداشتی را با کیفیت، در هر زمان و مکانی که به آن نیاز دارند و  بدون تحمل رنج مالی دریافت کنند.

_ حداقل نیمی از مردم جهان در حال حاضر به خدمات سلامت مورد نیاز خود دسترسی ندارند.

_ هر سال تقریبا 100 میلیون نفر به علت اجبار به پرداخت هزینه خدمات بهداشتی، به فقر شدید گرفتار می شوند.

_ دسترسی به خدمات بهداشتی اولیه و با کیفیت از اصول "پوشش همگانی سلامت" می باشد.

_ خدمات سلامت با کیفیت پایین و غیر ایمن همه ساله علاوه بر از بین بردن زندگی افراد باعث هدر رفتن هزاران میلیارد دلار سرمایه شده و باید کیفیت و ایمنی خدمات سلامت در سطح جهان ارتقاء یابد.

_ مراقبت های بهداشتی اولیه (Primary health care) باید اولین سطح تماس با خدمات سلامت باشد. در این سطح باید افراد و خانواده ها، بیشترین خدمات سلامت مورد نیاز خود از آموزش و پیشگیری تادرمان و بازتوانی را دریافت کنند.

_ در حقیقت مراقبت های بهداشتی اولیه درباره مراقبت از مردم و کمک به آن ها برای حفظ و ارتقاء سلامت خودشان می باشد نه تاکید بر درمان یک بیماری خاص در یک فرد.

_ مراقبت های بهداشتی اولیه بخش عمده ای از نیازهای افراد به خدمات سلامت را پوشش می دهد. نیازهایی مانند غربالگری، واکسیناسیون، آموزش پیشگیری از ابتلاء به بیماری ها، تنظیم خانواده، درمان، هماهنگی با سایر سطوح ارائه کننده خدمات سلامت و نیز خدمات توانبخشی.

_ مراقبت های بهداشتی اولیه یک روش کاملا مقرون به صرفه و عادلانه جهت ارائه خدمات سلامت می باشد و کشورها را برای دستیابی به هدف "پوشش همگانی سلامت" کمک می کند.

_ کارکنان حوزه سلامت نقش کلیدی دارند. در این میان کارکنان ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی اولیه به علت ارتباط نزدیک و مستمر با افراد و جامعه و نیز آگاهی از فرهنگ و رسوم آن ها در زمان طغیان بیماری ها و وقوع شرایط اضطراری از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت سازمان جهانی بهداشت به آدرس زیر مراجعه نمایید 

https://www.who.int/campaigns/world-health-day/world-health-day-2019

 

 

  


منبع : مرکز تحقیقات بیماری های منتقله بوسیله ناقلین چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.











جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...