آشنایی دانشجویان با ارزش های دفاع مقدس، یکی از راهکارهای توسعه اخلاق و معنویت در آموزش علوم پزشکی است

یكشنبه ١٤ مهر ١٣٩٨ ساعت ١٠:١٣ ق.ظ   ( بازدید : 248 نفر )


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن اشاره به تدوین درسنامه آشنایی با فرهنگ و معارف دفاع مقدس ، ویژه دانشجویان علوم پزشکی و تصویب آن در شورای معین شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، به اثرات آشنایی دانشجویان با مفاهیم و ارزش های دفاع مقدس در توسعه اخلاق و معنویت در بین دانشجویان اشاره کرد.

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت با اعلام این موضوع که درسنامه آشنایی با فرهنگ و معارف دفاع مقدس ، ویژه دانشجویان علوم پزشکی در حوزه معاونت آموزشی توسط کارگروهی تدوین شده گفت: آئین نامه، اهداف و سرفصل درس آشنایی با فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس ویژه دانشجویان علوم پزشکی در دویست و هجدهمین جلسه شورای معین شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی به تصویب رسید و جهت اجرا به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ گردید.

دکتر لاریجانی دوران دفاع مقدس را یکی از گنجینه های ارزشمند انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: این دوران علاوه بر تبلور رشادت ها، ایثار و اخلاق در بین زنان و مردان این مرز و بوم، یادآور تلاش های گروه های علوم پزشکی در جبهه های جنگ بوده و لازم است ارزش های این دوران و همچنین تجربیات درمانی در این زمان در اختیار دانشجویان علوم پزشکی کشور قرار گیرد.

وی به تلاش های تیم های علوم پزشکی در بیمارستان های صحرایی در طول دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: اقدامات درمانی و اعمال جراحی که توسط همکاران محترم در این دوران صورت گرفت از موارد نادری است که ثبت آن می تواند در ارتقای دانش علوم پزشکی تاثیر بسزایی داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با هدف اشاعه فرهنگ دفاع وقدس و همچنین انتقال تجارب همکاران در آن دوران، کارگروهی برای تدوین درسنامه آشنایی با فرهنگ و معارف دفاع مقدس ، ویژه دانشجویان علوم پزشکی در حوزه معاونت آموزشی تشکیل شد.

وی اظهار داشت: این کارگروه با برگزاری جلسات مختلف و بهره مندی از نظرات صاحبنظران در حوزه های مرتبط درسنامه را تدوین نمود.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه این درس در 2 واحد به دانشجویان علوم پزشکی ارائه می شود، اضافه کرد: شرایط تدریس این درس در دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و سایر موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دویست و هجدهمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی و با تاکید بر معارف و ارزشهای بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت به تصویب رسید.

وی خاطرنشان کرد: کسب مهارت تحلیل و بیان اهمیت دفاع مقدس و آشنایی با ادبیات مقاومت در سلامت و ارزشهای فرهنگی و اخلاقی از اهداف تدریس این درس در دانشگاههای علوم پزشکی می باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: درس آشنایی با فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس اختیاری و ترجیحی است و همه دانشجویان رشته های علوم پزشکی در کلیه مقاطع اعم از کاردانی – کارشناسی پیوسته و ناپیوسته- کارشناسی ارشد ناپیوسته – دکتری عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) و دکتری تخصصی (PhD) مجاز به انتخاب و گذراندن آن با هماهنگی گروه آموزش مربوطه در دانشگاه یا موسسه آموزش عالی تابعه می باشند.

وی ادامه داد: این درس در قالب دو واحد مجزا در دو نیمسال تحصیلی یا دو واحد پیوسته در یک نیمسال تحصیلی قابل ارائه خواهد و نمره مثبت این درس در کارنامه تحصیلی ثبت می شود. همچنین یک واحد از دو واحد درس فوق می تواند در قالب پروژه تحقیقاتی و یا در قالب بازدید از مراکز بهداری دفاع مقدس یا مراکز بهداشتی درمانی مرتبط انجام شود که البته جزئیات این موضوع تابع آئین نامه اجرایی داخلی هر مرکز آموزشی می باشد که باید به تصویب شورای آموزش دانشگاه مربوطه برسد.


منبع : مدیریت مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.











جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...