گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۵ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۵۸ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۴۲۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۱۴۵۲۶۶ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٣٩٩/١٠/٢٣ - ۵۲۲ مورد

شناسایی گلوگاه های فسادخیز، نخستین گام در جلوگیری از فساد اداری است

شنبه ٤ آبان ١٣٩٨ ساعت ١٢:٥١ ب.ظ   ( بازدید : 2289 نفر )


سرپرست اداره بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به ارتقای سلامت اداری، گفت: شناسایی گلوگاه های فسادخیز، نخستین گام در جلوگیری از فساد اداری است.

به نقل از  پایگاه خبری وب‌دا، دکتر هادی رضایی با بیان اینکه همه در حوزه سلامت اداری مسئولیم، اظهار کرد: سلامت اداری و شفافیت در عملکرد، موضوعی است که باید در تمامی امورات دانشگاه اجرایی شود.

وی ادامه داد: شناسایی گلوگاه های فسادخیز نخستین گام در جلوگیری از فساد اداری است و طبق مطالعات، قوی‌ترین ساز و کار در بسیاری از کشورهای پیشگام در حوزه ی مبارزه با فساد، «ساز و کار گزارش دهی فساد یا سوت زنی» است که درصد بالایی از مفاسد دنیا از این طریق کشف می شوند.

رضایی خاطرنشان کرد: آنچه که در کشور ما به نام مبارزه با فساد در سازمان های مختلف انجام می شود، از قواعد مشابهی پیروی می کند و آن نظارت از طریق نظارت های درون سازمانی و یا سازمان های حاکمیتی است.

وی ادامه داد: با این حال روش نظارت تنها به وسیله نهادهای حاکمیتی چندان موثر نیست چرا که اطلاعاتی که برای تشخیص فساد لازم است، در اختیار ناظرین قرار نگرفته و آن ها تنها ظاهر صورت های مالی و دیگر اسناد را بررسی می کنند.

وی اضافه کرد: از طرفی دیگر نیز امکان حضور ناظرین در تمامی مواضعی که احتمال وقوع فساد هست، وجود ندارد.

سرپرست اداره بازرسی دانشگاه با اشاره به اینکه واقعیت آن است که حجم فساد و ضررهای مستقیم ناشی از آن مقوله جداگانه ای است و میزان فسادی که مردم احساس می کنند مقوله ای دیگر، افزود: شايد اهمیت موضوع دوم از مورد نخست بیشتر باشد چرا که مستقیما به سرمایه های اجتماعی و میزان مشارکت های اجتماعی مردم مرتبط می شود.

رضایی افزایش احتمال و سرعت کشف فساد، تقویت سرمایه های اجتماعی، کاهش بار مالی و اجرایی دستگاه های نظارتی، هزینه اجرایی نزدیک به صفر، کسب درآمد از محل مبارزه با فساد، کاهش امنیت برای مفسدان و کاهش پرونده های قضایی را از جمله مزایای استفاده از روش نظارت مردمی دانست.

وی اظهار کرد: لازمه اجرایی شدن گزارش دهی فساد در کشور تصویب قانونی مدون در زمینه حمایت از گزارش دهندگان فساد و تعیین جایزه برای پرونده هایی که به نتیجه می رسند.

رضایی اعطای مجوز به آحاد مردم جهت طرح دعوى قضایی در مورد تخلفاتی که منافع عمومی مورد تعرض قرار گرفته است و ورود اجرایی دستگاه های مختلف کشور در زمینه کشف تخلفات به روش گزارش گیری از عموم مردم را (ترجیحا به صورت سامانه محور) از دیگر مزایای استفاده از روش نظارت مردمی عنوان کرد.

وی اعلام کرد: اداره بازرسی اقدام به راه اندازی سامانه " گزارش مردم، انجمن های مردم نهاد و کارکنان دانشگاه " به نشانی http://nkums.ac.ir/Category/23635 کرده است و همکاران می توانند با نیت خیر و بدون هر گونه غرض ورزی در صورت مشاهده موارد، فساد اداری آن را گزارش دهند.


منبع : بازرسی ،ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.









جستجو
رسیدگی به شکایات (۱۹۲۲ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...