گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۰ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۳۲۴ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۳۱۶ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۲۷۸۰ مورد

تعداد بازدید های کل : ۱۱۱۱۵۳۱ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٤٠٢/١١/١٣ - ۱۳۳۸ مورد

برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری ازمواجهات شغلی ودستورالعمل برخورد بامواجهات شغلی

سه شنبه ٢٦ آذر ١٣٩٨ ساعت ١١:١٦ ق.ظ   ( بازدید : 529 نفر )


برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری ازمواجهات شغلی ودستورالعمل برخورد بامواجهات شغلی

به گزارش روابط عمومي مرکز آموزشی پژوهشی درمانی امام علی (ع)؛ منصوری سوپروايزر آموزشي اين مركز، از برگزاري كارگاه آموزشي پیشگیری ازمواجهات شغلی ودستورالعمل برخورد بامواجهات شغلی خبر داد. وي با اعلام اين خبرافزود: كارگاه مذكور  با حضور مدیرپرستاری وکارشناسان ایمنی ورابطین آموزشی ورابطین ایمنی بیمار وسرپرستاران وپرستاران ونیروهای کمکی درطول آذرماه سال جاری  برگزار شد. وی خاطرنشان کرد : با شيوع روزافزون بيماري هايي نظير هپاتيت و ايدز در دنيا و از جمله كشور ما و امكان برخورد و مواجهه شغلي پزشكان، پرستاران، كاركنان آزمايشگاه، كارگران بيمارستان و به طور خلاصه همه پرسنل ارايه دهنده خدمات بهداشتي با خون و مايعات آلوده بدن بيماران مثل فرو رفتن سوزن خوني آلوده به دست، يا بريده شدن دست پرسنل با اشيا نوك تيز و برنده، استرس زيادي براي آن پرسنل ارايه دهنده خدمات بهداشتي ايجاد مي شود و در مقابل اين سوال مهم قرار مي گيرد كه آيا من با چنين مواجهه شغلي به اين بيماري ها آلوده مي شوم؟ با توجه به اهميت موضوع فوق، در این کارگاه آموزشی با استفاده از آخرين توصيه ها و دستورالعمل هاي موجود در دنيا، راه هاي پيشگيري از بيماري هاي ايدز و هپاتيت به دنبال مواجهات شغلي به طور مختصر و مفيد شرح داده شد.

فریبا منصوری همچنین گفت : در این کارگاه وبرنامه آموزشی، تببین عناوین مواجهه شغلی به بحث گذاشته شدکه مواجهه شغلی طبق تعریف عبارتست از تماس پوست، چشم، مخاط یا درون پوست با خون یا دیگر مایعات بدن که به هنگام انجام وظایف شغلی رخ بدهد و انتظار رخداد آن منطقی بنظر برسد .آسیب ناشی از فرورفتن سرسوزن و اجسام تیز یکی از خطرات شغلی در بین کارکنان ارائه دهنده خدمات بهداشتی- درمانی محسوب می‌گردد و در اثر این مواجهات شغلی احتمال انتقال عوامل بیماریزای مهمی همچون) HIVویروس نقص سیستم ایمنی) و هپاتیت‌های خونی وجود دارد شایان ذکر است:در بین کارکنان گروه پزشکی و پیراپزشکی شاغل در مراکز درمانی، پرستاران، بهیاران، نیروهای خدماتی و کمکی با توجه به نوع وظایف محوله از جمله گروه‌های اصلی در معرض خطر مواجهات شغلی منجر شونده به انواع عفونت‌ها و بیماری‌های منتقله از راه خون محسوب می‌شوند .وی افزود:یکی از مهمترین و جدی‌ترین صدمات شغلی شایع در کادر پزشکی و پیراپزشکی، صدمات و آسیب‌های ناشی از فرو رفتن سر سوزن به دست (Needle Stick) می‌باشد، که در 61% موارد با سوزن‌های توخالی و در 29% موارد در اثر آنژیوکت‌های پروانه‌ای صورت می‌پذیرد. انواع مواجهه شغلی که ممکن است نیروهای ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی را در خطر عفونت با ویروس‌های Hepatitis B (HBV) ،Hepatitis C (HCV) ، یا ویروس نقص ایمنی انسانیHuman Immunodefciency Virus (HIV) قرار دهد، ممکن است به یکی از سه شکل مواجهه از راه پوست، مواجهه از راه غشاءهای مخاطی، مواجهه از راه پوست ناسالم حادث شود.

ایشان ضمن اشاره به اینکه تماس با مایعات آلوده بدن یکی دیگر از مواجهات شغلی می‌باشد واین مایعات که بالقوه می‌توانند عوامل عفونی مهمی همچون HBV ، HCV و HIV را از طریق تماس شغلی منتقل کنند، عبارتند از: خون، سرم و پلاسما، تمام مایعات زیستی که به خون آلوده باشند، مایع منی و ترشحات مهبل (بجز در مورد HCV)، بزاق اگر آغشته به خون باشد و کشت‌های غلیظ شده آزمایشگاهی HIV  خاطرنشان کرد:می‌توان نتیجه گرفت پیشگیری از مواجهات شغلی به عنوان یک جز لاینفک برنامه‌های پیشگیری در محل‌های کار ضروری و حیاتی است و آموزش کارکنان ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی در مورد شیوه‌های ایمنی باید یک فعالیت مداوم باشد.

فریبا منصوری درخصوص زمان لازم جهت اقدامات مواجهه شغلی بیان کرد: 48الی 72 ساعت بعد از مواجهه شغلی ، جهت ویروس اچ آی وی (ایدز) درمان طبق نظر متخصص عفونی هر چه زودتر شروع شود مؤثرتر است بنابراین زیر 4 ساعت و ترجیحاً زیر 2 ساعت توصیه می شود، اما اگر با تاخیر حداکثر ظرف 72 ساعت بعد از مواجهه نیز شروع شود مؤثر خواهد بود. مدت دریافت دارو   4 هفته می باشد. 6 هفته بعد، 3 ماه بعد و 6 ماه بعد مجدداً آزمایشات تکرار خواهد شد.  

ایشان درباره اینکه پرسنل در خطر مواجهه با ویروس ها قرار نگیرند چه  باید کرد؟تصریح کرد: رعایت اصول احتیاطات استاندارد شرط اول و شرط لازم برای پیشگیری از مواجهه می باشد به عبارت دیگر استفاده از دستکش هنگام انجام اقدامات تهاجمی که خطر مواجهه شغلی را به همراه دارد مانند رگ گیری از بیماران، و همچنین عدم گذاشتن درپوش سوزن (recapping)  و اگر لازم است در پوش روی سوزن گذاشته شود از روش یک دستی استفاده شود، استفاده از سفتی باکس برای دور انداختن سوزن ها پس از مصرف و رعایت بهداشت دستها قبل و بعد از تماس با بیماران از جمله نکات ضروری می باشند. پرسنل کادر درمان اعم از پزشکان، پرستاران و نيروهاي خدماتي در معرض مواجهه شغلي با خون بيماران آلوده به ويروس هاي HBV ،HCV و HIV مي باشند.

وی در پایان گفت: واحد پیشگیری ازمواجهات شغلی بیمارستان ، منتظر نقطه نظرات و ایده ها برای پیشگیری ازمواجهات شغلی می باشد .

 

 

 


منبع : بیمارستان امام علی (ع) چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.









جستجو
مسابقه هفته بسیج (۲۷۹۹۷ بازدید)
تجهیز اتاق عمل (۶۸۰۲ بازدید)
دوره بازآموزی (۵۹۸۴ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...