گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۳ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۴۶ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۲۵۸ مورد

تعداد بازدید های کل : ۲۱۴۲۴۶ مورد

بیماری نیل‌غربی در استان خراسان شمالی

چهارشنبه ١٩ شهریور ١٣٩٩ ساعت ١١:٦ ق.ظ   ( بازدید : 950 نفر )


 

بیماری نیل غربی یک بیماری ویروسی منتقله بوسیله ناقلین می باشد و توسط پشه ها منتقل می شود. این بیماری از آفریقا، اروپا، خاورمیانه و آمریکا گزارش شده است.

عفونت حاصل از ويروس نيل غربي در 80 درصد موارد بدون علامت است اما در 20 درصد ديگر موجب بروز "تب نيل غربي" و يا "بيماري شديد نيل غربي" شود. علائم تب نيل غربي شامل تب، سردرد ، خستگي، بدن درد، تهوع و استفراغ  گاهی همراه با بثورات جلدی و ورم غدد لنفاوی می باشد. علائم بيماري شديد نيل غربي شامل سردرد، تب بالا، گرفتگي گردن، منگي، كما، لرزش، ضعف عضلاني و فلج است. در برخی موارد هم بیماری منجر به مرگ می شود.

پرندگان مخزن این بیماری بوده و پرندگان مهاجر ویروس عامل این بیماری را در محدوده وسیع تری به چرخش در می آورند. پشه ها با خونخواری از پرندگان ویروس را دریافت کرده و در گزش های بعدی به انسان، اسب یا سایر مهره داران منتقل می کنند. علائم بیماری در اسب ها هم ملایم می باشد هرچند می تواند در برخی موارد به مرگ آن ها منجر شود.

تاکنون مطالعات متعددی در مورد حضور این بیماری در ناقلین (پشه ها)، مخازن (پرندگان) و انسان ها و سایر مهره داران در ایران انجام شده است ولی تاکنون شواهدی از حضور این بیماری در خراسان شمالی گزارش نشده بود.

بر اساس مطالعه ای که اخیرا در چند استان از جمله خراسان شمالی انجام شده است حضور این ویروس در پرندگان اثبات شده و به نظر می رسد استان خراسان شمالی یکی از مناطقی است که امکان انتقال محلی تب نیل غربی را داشته باشد. با توجه به اینکه علائم این بیماری مانند بسیاری دیگر از بیماری های ویروسی از جمله کووید- 19،  غیر اختصاصی می باشد و مطالعات محدودی در مورد ناقلین و مخازن این بیماری در استان انجام شده است، ضرورت دارد مطالعات جامعی در این زمینه طراحی و اجرا شود.

لازم بذکر است مرکز تحقیقات بیماری های منتقله بوسیله ناقلین دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی آمادگی خود را جهت همکاری با پژوهشگران علاقمند به فعالیت در این زمینه اعم از پژوهشگران داخل دانشگاه یا خارج دانشگاه اعلام می نماید.

جهت دریافت مقاله کامل به آدرس زیر مراجعه نمایید:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/vms3.342

همچنین جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بیماری نیل غربی می توانید به تارنمای سازمان جهانی بهداشت و اطلاعات ارائه شده در زمینه این بیماری مراجعه نمایید:

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/west-nile-virus#:~:text=West%20Nile%20virus%20can%20cause,disease%20and%20death%20in%20horses.


منبع : مرکز تحقیقات بیماری های منتقله بوسیله ناقلین چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.











جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...