معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان از تاثیرات تغذیه سالم در پیشگیری از ناباروری مطالبی را بیان کرد و گفت: شیوه زندگی، نوع تغذیه ، اضافه وزن و میزان فعالیت بر باروری تاثیر دارد، افرادی که رژیم غذایی و سبک زندگی صحیح دارند شش برابر افزایش باروری دارند.

 دکتر محمدرضا اکبری گفت: عوامل متعددی می توانند بر روی باروری افراد موثر باشند، ریزمغذی ها برای فعالیت های آنابولیک و کاتابولیک بدن ضروری هستند درنتیجه می توانند یک عامل موثر بر روی توانایی باروری افراد باشند.

وی افزود: زنان چاق یا دارای اضافه وزن مبتلا به تخمدان پلی کیستیک فعالیت فیزیکی کمتری نسبت به افراد غیر مبتلا دارند.

وی با بیان اینکه اسیدهای چرب ،کربوهیدرات ها و پروتئین ها در فعالیت های فیزیولوژی بدن انسان نقش دارند و جذب و مصرف نامناسب آن ها باعث به هم خوردگی تعادل متابولیک و تاثیر بر باروری زنان می شوند، گفت: مصرف سویا با کاهش تعداد اسپرم همراه است مصرف الکل نیز اثرات منفی بر روی پارامترهای آنالیزاسپرم دارد.

دکتر اکبری ادامه داد: مصرف ریزمغذی ها شامل ویتامین D،E،C، A، روی، کلرید، سلنیوم، فولات و اسید چرب امگا 3 می توانند در بهبود شاخص های باروری زنان و مردان نقش داشته باشند و کمبود هر کدام از این موارد در زنان و مردان نابارور مشاهده شده است.

وی عنوان کرد: مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده، میوه، سبزیجات و لبنیات کم چرب برای باروری زنان توصیه می شود. عواملی که باروری مردان را کم می کند شامل مصرف زیاد چربی های اشباع شده، گوشت قرمز و فراوری شده، مصرف کم چربی های اشباع نشده، میوه ها و سبزیجات است.

وی اعلام کرد: در تحقیقی مصرف مکمل  ویتامین E در ارتباط با زمان کوتاه تر برای باردار شدن در زنان بالای 30 سال بود و زنان کمتر از 35 سال با دریافت بتاکاروتن و ویتامینزمان کوتاهتری برای باردار شدن داشتند.

دکتر اکبری افزود: با توجه به اینکه تغذیه افراد به غذاهای آماده و سبک زندگی به بی تحرک پیش رفته است و در نتیجه عدم تامین نیازهای ضروری بدن برای فعالیت های اساسی رخ می دهد به نظر می رسد توصیه به مصرف ریزمغذی ها در زنان و مردان می تواند از بسیاری از مشکلات باروری جلوگیری کند و سبب کاهش هزینه درمان موارد ناباروری شود.