گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۹ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۷۳ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۵۷۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۱۰۳۰۴۶۱ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٣٩٨/١٢/٦ - ۷۱۷۷ مورد

برگزاری جلسه آموزشی برای بهورزان در مرکز خدمات جامع سلامت تنگه ترکمن

سه شنبه ٣٠ آبان ١٣٩٦ ساعت ١:٥٤ ق.ظ   ( بازدید : 755 نفر )


به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان راز و جرگلان، روز گذشته جلسه ماهانه بهورزان در محل مرکز خدمات جامع سلامت روستایی تنگه ترکمن، با حضور پزشکان مرکز، مامای تیم سلامت، کاردان منطقه و بهورزان خانه های بهداشت تحت پوشش این مرکز برگزارگردید.

در این جلسه ضمن بررسی مشکلات مرکز و خانه های بهداشت، آموزشاتی در خصوص "دیابت و راههای پیشگیری از آن" و " پیشگیری از هاری و اقدامات لازم در هنگام مواجهه با حیوان گزیدگی" به بهورزان داده شد.

در ابتدا خانم دکتر "مریم کوچکی" پزشک مرکز خدمات جامع تنگه ترکمن، به تعریف اپیدمیولوژیک بیماری، علائم و عوارض دیابت و طبقه بندی این بیماری پرداخت.

وی در ادامه، راههای پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت و مراقبت از بیماران دیابتی را  به تفصیل تشریح نموده و با توجه به اهمیت بیماری به لحاظ عوارض و هزینه های  بالای درمان آن، از بهورزان خواست تا نسبت به آموزش نحوه مراقبت بیماران مبتلا به دیابت، انجام آزمایشات دوره ای و خصوصا آزمایش HbA1c ، اقدام نمایند.

خانم دکتر کوچکی در پایان تاکید کرد: پیگیری مراقبت ماهانه بیماران دیابتی در صورت عدم مراجعه بیماران به خانه بهداشت از موارد مهمی است که بر عهده بهورزان می باشد.

همچنین در این جلسه کاردان منطقه مرکز خدمات جامع سلامت تنگه ترکمن، به یادآوری بیماری هاری و راههای پیشگیری از آن پرداخت.
آقای "مهدی ضرابی" ضمن اشاره به علائم اولیه و ثانویه این بیماری، خاطر نشان کرد: بیماری هاری یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی است که مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانهای خونگرم پستاندار، بطور تصادفی و اغلب از طریق حیوان گزیدگی به آن مبتلا می شوند.
وی افزود: بدلیل میزان کشندگی بالای بیماری هاری،صرف سالانه مبلغ زیادی در خرید سرم و واکسن ضد هاری جهت درمان آسیب دیدگان، تلفات بالای دام و خسارتهای اقتصادی ناشی از این بیماری که در دامها ایجاد می شود، این بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
آقای ضرابی در ادامه، اقدامات درمانی و پیشگیری از ابتلا به هاری را تشریح و وظایف خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت روستایی را در هنگام مواجهه با حیوان گزیدگی یاد آور شد.
وی آموزش چهره به چهره به روستائیان، شوراهای بهداشتی ، دانش آموزان مدارس و... درخصوص اهمیت بیماری هاری، راههای انتقال و جلوگیری از ابتلا، شستشوی محل جراحت فرد حیوان گزیده با آب وصابون، ارجاع فوری به مرکز پیشگیری از هاری شهرستان، پیگیری ادامه واکسیناسیون علیه هاری، جلب مشارکت و همکاری مردم دربهسازی محیط، جمع آوری و دفن بهداشتی زباله ها را در پیشگیری از ابتلا به هاری مفید و موثر دانست.
 


منبع : شبکه بهداشت و درمان شهرستان راز و جرگلان چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.








جستجو
سوگندنامه بقراط (۱۱۴۸۲ بازدید)
امپاتی(empathy) چیست؟ (۶۲۵۰ بازدید)
سلام بر محرم (۵۹۷۶ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...