جمعیت جوان، مسیر دستیابی کشورها به توسعه را هموار می‌کند
دبیر کارگروه تخصصی ستاد ملی جمعیت کشور در همایش "همت همگانی برای ایران جوان" در خراسان شمالی، چرایی سیاست‌های افزایش جمعیت را تبیین و اعلام کرد: فرآیند سالمندی در کشورهای پیشرفته در چندین سده رخ داده است و این کشورها با جمعیت جوان به توسعه دست یافته اند و با فراهم کردن اندوخته علمی و اقتصادی از مشکلات جمعیت سالخورده عبور کرده‌اند.
به گزارش وب‌دا، دکتر حسین مروتی با بیان این که در آینده ایران 25 میلیون سالمند قطعی خواهد داشت، افزود: در این راستا باید ارزیابی کرد که چه تعداد ظرفیت بالقوه برای پشتیبانی از آمار سالمندان کشور در آینده وجود دارد.
وی با بیان این که اکنون به ازای هر 10 نفر یک سالمند بالای 60 سال در کشور وجود دارد، اضافه کرد: اما این رقم در آینده، یک نفر به ازای هر 4 نفر خواهد بود و این امر برای کشور ما که هنوز به رشد و توسعه اقتصادی مناسب نرسیده است، مسائلی را ایجاد خواهد کرد.
دبیر کارگروه تخصصی ستاد ملی جمعیت کشور اعلام کرد: متاسفانه سرعت کاهش نرخ باروری ایران به گفته کارشناسان در تاریخ بشریت بی نظیر است و اکنون به دلیل کاهش شدید باروری، کشور به یکی از 3کشور دنیا مبدل شده که با بیشترین سرعت به سمت پیری جمعیت حرکت می کند.
وی استفاده تورمی از برخی از ابزارهای کنترل جمعیت در دو دهه گذشته را مورد نقد قرار داد و گفت: با این که شاخص کاهش مرگ و میر مادران باردار از شاخص های توسعه ای جهانی است اما بیش از آن باید میزان سقط جنین های غیرقانونی در کشور را مهار و کنترل کرد.
دکتر مروتی گفت: باید در شبکه های بهداشت، دستورالعمل هایی برای انصراف از سقط جنین وجود داشته باشد و متناسب با آن برنامه ها و سیاست هایی تدوین شود.