گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۴ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۷ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۹۰ مورد

تعداد بازدید های کل : ۹۲۷۳۵ مورد

انواع رنگهای مجاز خوراکی

شنبه ٢١ اردیبهشت ١٣٩٨ ساعت ٩:٢٤ ق.ظ   ( بازدید : 2112 نفر )


رنگهای خوراکی به سه دسته طبیعی، سنتزی و غیر آلی تقسیم می شوند. رنگ‌های طبیعی ...

در میان افزودنیهاي مواد غذایی ، رنگ از اهمیت ویژه اي برخوردار است رنگهای خوراکی به سه دسته طبیعی، سنتزی و غیر آلی تقسیم می شوند. رنگ‌های طبیعی به‌طور گسترده‌ای در تمام طبیعت یافت می شوند ما در غذاهای روزانه مقادیر زیادی از رنگ‌دانه‌ها به خصوص آنتوسیانیت‌ها، کاروتنوئیدها و کلروفیل‌ها را مصرف می‌کنیم و جذب این مواد از طریق موادغذایی حائز اهمیت است.

رنگ‌های شیمیایی به سادگی و ارزانی تولید می‌شود و از نظر خواص رنگ‌آمیزی مقدار کمی از آنها مورد نیاز است، آنها به سادگی مخلوط می‌شوند و برای از بین بردن طعم نامطلوب مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده وسیع از رنگ های غذائی مصنوعی به دلیل جذابیت و بازار پسندي ، تحریک اشتهاي مصرف کنندگان و ترغیب آنها به خرید و همچنین جبران رنگ از دست رفته در زمان نگهداري یا فرآیند غذا مورد توجه بسیاري از تولید کنندگان بوده است. با افزایش سریع استفاده از رنگ‌های شیمیایی اثرات آنها بر کیفیت مواد غذایی و سلامتی مصرف‌کنندگان مورد توجه قرار گرفت و این امر منجر به وضع قوانین زیادی در سراسر جهان در مورد استفاده از آنها شد، مطابق قانون مواد خوراکی، آشامیدنی آرایشی و بهداشتی مصوب سال 1346 و اصلاحات بعدی آن ....

رنگهاي خوراکی مصنوعی در طبیعت وجود نداشته و معمولاً از قطران زغال سنگ یا نفت و با استفاده از روشهای شیمیایی ساخته می شوند مانند سانست یلو، کینولین یلو، برلیانت بلو و ...

تحقیقات سالهاي اخیر نشان داده است که اکثر این رنگها از نظر مصرف در غذاي انسان قابل قبول نبوده و داراي خواص سرطان زایی می باشد و می توانند عوارضی نظیر آسم، اختلالات کبدي و تومور هاي بدخیم و حتی تأثیر برروي فرایند هاي مغزي مانند قدرت یادگیري و هایپراکتیویتی در کودکان، آلرژی، تضعیف سیستم ایمنی، کاهش سطح ویتامین ها و آسیب کبدی به ویژه در قشر آسیب پذیر کودک و نوجوان می باشد.

علاوه بر ترکیبات رنگی انواع مواد نگهدارنده همچون بنزوات سدیم نیز میتوانند مخاطراتی جدی را برای فرد مصرف کننده به همراه داشته باشند که همراه بودن این ترکیبات با رنگهای مصنوعی در یک ماده غذائی میتواند بر شدت اثر سوء هر دو ماده تأثیر داشته باشد.

همیشه قبل از مصرف فرآورده های خوراکی به قسمت ترکیبات تشکیل دهنده فرآورده دقت کنید تا با آگاهی کامل از ترکیبات آن نسبت به استفاده از محصول اقدام کنید.

منبع : حداقل ضوابط فنی و بهداشتی واحدهای تولید کننده انواع رنگهای مجاز خوراکی سازمان غذا و دارو- ویرایش بهمن 93.


منبع : مدیریت نظارت برموادغذايي، آشاميدني،آرايشي و بهداشتي (حدیث ربانی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.








جستجو
ماسک بزنیم (۱۱۷۳ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...