بیست و ششمین جلسه ستاد اجرای طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه

دوشنبه ٢٥ دی ١٣٩٦ ساعت ١٢:١٣ ب.ظ   ( بازدید : 577 نفر )


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روز چهارشنبه سیزدهم دی ماه بیست و ششمین جلسه ستاد اجرای طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه با حضور ریاست دانشگاه و سایر اعضای این ستاد در محل تالار اندیشه معاونت آموزشی دانشگاه برگزار شد.

این جلسه به ارائه گزارش کارگروه توسعه آموزش مجازی اختصاص یافت. دکتر رضا گنجی معاون آموزشی دانشگاه توسعه آموزش مجازی یکی از سیاست های مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و به همین جهت دانشگاه مجازی در تهران توسط وزارت بهداشت راه اندازی شده است. دکتر گنجی افزود: برای پیشبرد آموزش مجازی در دانشگاه، معاونت آموزشی دانشگاه تلاش می کند از امکانات موجود نهایت استفاده را بنماید و تاکنون هر بودجه ای که به حوزه معاونت آموزشی اختصاص یافته است تقریبا 40 تا 50 درصد آن صرف گسترش آموزش مجازی در دانشگاه شده است. در این زمینه توجه ویژه ریاست محترم دانشگاه و همکاری خوب همکاران مدیریت فناوری اطلاعات بسیار موثر بوده است که از ایشان تشکر می نمایم.

در ادامه دکتر حامد مرتضوی مسئول کارگروه توسعه آموزش مجازی با اشاره به اهمیت آموزش مجازی و تاکید معاون محترم آموزشی وزارت بهداشت بر این امر از تشکیل دو کمیته علمی و فنی برای پیشبرد اهداف مورد نظر خبر داد. به گفته وی کمیته علمی روند ارائه دروس و آزمون ها را به صورت مجازی رسیدگی و نظارت می نماید و کمیته فنی که شامل همکاران فناوری اطلاعات دانشگاه و کارشناسان آموزش دانشکده ها است، امور فنی و اجرایی مربوطه را انجام می دهند. دکتر مرتضوی افزود: ما اولین دانشگاهی بودیم که آیین نامه آموزش مجازی را تدوین کردیم و به دبیرخانه کلان منطقه 9 کشوری ارائه دادیم و آیین نامه پیشنهادی در سطح وزارت مطرح شد. وی با بیان اینکه یک فرد یا تیمی متخصص فناوری اطلاعات باید معین شود تا یک اتاق تولید محتوای فعال در دانشگاه راه اندازی شود و از منابع موجود به بهترین نحو برای توسعه آموزش مجازی بهره برد و سریع تر به اهداف مدنظر طرح تحول در آموزش در این زمینه رسید، افزود: می توان با راه اندازی این اتاق تولید محتوا، محصولات آموزش مجازی تولید نمود و حتی به سایر دانشگاه های کشور ارائه نمود و برای دانشگاه درآمدزایی کرد.

دکتر خانکلابی عضو کارگروه توسعه آموزش مجازی دانشگاه نیز توضیحاتی در مورد اهمیت یادگیری الکترونیک و مزایای آن ارائه نمود. وی با اشاره به این که آموزش مجازی می تواند گروه های هدف مختلفی داشته باشد و علاوه بر دانشجویان، بیماران و همکاران بخش های مختلف دانشگاه نیز موردنظر باشند، گفت: جهت برگزاری مجازی کلاس ها و آزمون ها از بستر LMS نماد استفاده می شود که وزارت بهداشت به تازگی بستر LMS به نام نوید را جایگزین آن خواهد کرد. به گفته وی تاکنون فعالیت هایی که در زمینه آموزش مجازی در دانشگاه صورت گرفته شامل برگزاری آفلاین و آنلاین کلاس های آموزشی و آزمون های مجازی، راه اندازی مدیا لب ها در دانشکده ها بوده است. وی با بیان پتانسیل های بسیار خوب و مناسب برای گسترش آموزش مجازی در دانشگاه نظیر امکانات سخت افزاری، نرم افزاری، نیروی انسانی جوان و کارآمد، به کمبودها و نقایص موجود اشاره نمود و مهم ترین آنها را کمبود منابع مالی، عدم اختصاص نیروی متخصص مختص آموزش مجازی، مشکلات مرتبط با بستر LMS دانست که با همکاری و هماهنگی بخش های مختلف دانشگاه قابل رفع است. وی همچنین گزارشی از برنامه های آتی این کارگروه ارائه نمود.

دکتر مهران وطنچیان، دبیر ستاد طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه در خصوص سامانه آموزش مجازی دانشگاه و چگونگی کار با آن به صورت عملی توضیحاتی ارائه نمود.

دکتر علی حجازی، قائم مقام رئیس دانشگاه و رئیس حوزه ریاست دانشگاه در جلسه ستاد اجرای طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه بر اهمیت توسعه آموزش مجازی در دانشگاه تاکید نمود و گفت: آموزش مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است و نیاز به توجه ویژه ای در این خصوص می باشد. آموزش مجازی گاهی اثربخشی بسیار بیشتر و قوی تری دارد و اگر از این روش به درستی استفاده شود می توانیم سطح کیفی آموزش را ارتقا دهیم و در سطح کشور در زمینه آموزش مجازی حرفی برای گفتن داشته باشیم. لذا از همه اعضای محترم هیات علمی دانشگاه تقاضا دارم در زمینه آموزش مجازی وارد شوند. مبحث آموزش مجازی یکی از دغدغه های همیشگی و مهم جناب آقای دکتر گنجی، معاون محترم آموزشی دانشگاه بوده است و انتظار می رود با توجه به اهمیت موضوع تک تک اعضای محترم هیات علمی این دغدغه را داشته باشند و در راستای توسعه آموزش مجازی در دانشگاه قدم بردارند.

 در پایان مهندس پیمان فیضی مدیر محترم روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه نیز از پیگیری آن مدیریت جهت راه اندازی استودیو سلامت در دانشگاه خبر داد. به گفته وی راه اندازی این استودیو می تواند کمک زیادی به تولید محتوای آموزشی و به تبع توسعه آموزش مجازی در دانشگاه نماید اما مشکل عمده ای که در این زمینه وجود دارد کمبود نیروی متخصص و کارآمد است که امید است با همکاری و پی گیری مسئولان دانشگاه این مشکل رفع شود.

 


منبع : ستاد حول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.




جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...