جلسه ستاد اجرایی طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برگزار شد

شنبه ١٢ خرداد ١٣٩٧ ساعت ٩:٣٣ ق.ظ   ( بازدید : 502 نفر )


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ستاد اجرایی طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه روز چهارشنبه نهم خردادماه با حضور معاون آموزشی دانشگاه، معاون بهداشتی دانشگاه و سایر اعضا و مسئولان در محل تالار اندیشه معاونت آموزشی تشکیل جلسه داد.

در این جلسه به بررسی فعالیت ها و برنامه های کارگروه آموزش پاسخگو و واحد آموزش پاسخگوی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی پرداخته شد.

دکتر رضا گنجی اقدامات انجام شده در زمینه آموزش پاسخگو را از زمان شکل گیری این کارگروه مثبت ارزیابی نمود و از زحمات دکتر هاشمی معاون بهداشتی دانشگاه، مهندس سید حمید حسینی مسئول کارگروه آموزش پاسخگو و همکاران ایشان به خاطر راه‌اندازی مراکز آموزش پاسخگوی مدنی و شهید کامیاب و ایجاد فضای آموزشی مناسب در این مراکز تشکر و قدردانی نمود. معاون آموزشی دانشگاه تصریح کرد: با راه‌اندازی این دو مرکز آموزش پاسخگو علاوه بر خدمات بهداشتی، خدمات آموزشی بهتر از گذشته در این مراکز ارائه می گردد.

خانم محبوبه طباطبایی چهر مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه نیز محورهای مورد نظر در بسته آموزش پاسخگوی طرح تحول و نوآوری در آموزش را پایه و اساس تدوین برنامه عملیاتی واحد آموزش پاسخگوی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی عنوان نمود. وی محورهای مطرح در بسته آموزش پاسخگوی طرح تحول و نوآوری در آموزش و اهداف مدنظر در این بسته را مورد تشریح قرار داد. وی همچنین تاکید نمود: برنامه هایی که در زمینه آموزش پاسخگو تدوین شده‌اند بایستی در برنامه‌ریزی‌های دانشکده‌ها نیز مدنظر قرار گیرد و اعمال گردد. وی اظهار امیدواری نمود که از نیمسال تحصیلی آینده آموزش پاسخگو در برنامه دانشکده‌ها بیش از گذشته مورد تاکید قرار گیرد.

دکتر وطن چیان دبیر ستاد طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانشگاه مبحث برنامه آموزشی را از مهم‌ترین موضوعات مطرح در زمینه آموزش پاسخگو دانست و بروز رسانی برنامه‌های آموزشی را با توجه به بازخوردهای حوزه‌های بهداشت و درمان توسط گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها ضروری عنوان نمود. وی هم چنین بر بحث عرصه آموزش تاکید نمود و تصریح کرد: بایستی آموزش مبتنی بر جامعه بیشتر در حوزه بهداشت مورد تاکید قرار گیرد و دانشجویان زودتر وارد عرصه شوند. وی از برگزاری اولین همایش کشوری آموزش پزشکی پاسخگو از 24 تا 26 مردادماه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز خب داد و حضور و مشارکت در آن را بسیار مفید دانست که می تواند باعث تبادل تجربیات و اطلاعات در زمینه آموزش پاسخگو شود.

مهندس سید حمید حسینی در این جلسه گزارشی از فعالیت های کارگروه آموزش پاسخگو ارائه نمود. وی سه موضوع مهم که در زمینه آموزش پاسخگو مطرح است را برنامه‌ریزی مناسب، تربیت نیروهای پرسپتورشیپ و تجهیز و راه‌اندازی مراکز آموزش پاسخگو عنوان نمود. مسئول کارگروه آموزش پاسخگو همچنین گفت: در برنامه‌ریزی درسی در زمینه آموزش پاسخگو هنوز در حد انتظار عمل نشده است ولی در برنامه‌های بالینی بسیار رضایت‌بخش است و به خوبی عملی شده است. وی هم چنین عنوان نمود: تربیت نیروهای پرسپتورشیپ به طور جدی در برنامه قرار گرفت و 36 نفر از حوزه‌های مختلف مورد آموزش قرار گرفتند که از 8 نفر از اساتید در قالب 8 کارگاه آموزشی جهت آموزش این نیروها بهره برده شد و این دوره‌های آموزشی حدود 6 ماه به طول انجامید.

وی همچنین به راه‌اندازی دو مرکز آموزش پاسخگو در شهر بجنورد اشاره نمود که با مساعدت دکتر رضا گنجی، دکتر سید احمد هاشمی و دکتر بازخانه‌ای به انجام رسیده است. وی از پیگیری  برای راه‌اندازی حداقل دو مرکز آموزش پاسخگو روستایی خبر داد.

در این جلسه دکتر هاشمی معاون بهداشتی دانشگاه به موضوع برنامه‌ریزی آموزشی اشاره نمود و گفت: در بخش کوریکولوم آموزشی بیشترین مشکل در زمینه آموزش پاسخگو مربوط به رشته پزشکی است. برنامه‌هایی نظیر کودک سالم بسیار هماهنگی خوبی بین آموزش‌های داده شده به دانشجویان و حوزه بهداشت وجود دارد اما در برنامه‌های زیادی از قبیل بهداشت روان و روانپزشکی، کنترل دیابت، مراقبت های مادر باردار خیلی هماهنگی بین حوزه آموزش و حوزه بهداشت وجود ندارد و به نظر می‌رسد بایستی در کوریکولوم‌های رشته پزشکی بازنگری شود و به گونه‌ای آموزش‌ها داده شود که دانشجویان در بخش بهداشت مشکلی نداشته باشند.

دکتر ابراهیم بازخانه‌ای سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بجنورد نیز از برگزاری این جلسه که هماهنگی بین آموزش و بهداشت را باعث می‌شود ابراز خرسندی نمود. وی همکاری بین دو حوزه آموزش و بهداشت را بسیار مفید و موثر در جهت رفع نیازهای سلامت مردم دانست.

دکتر حمیدرضا محدث حکاک ریاست دانشکده بهداشت نیز در خصوص هماهنگی بین آموزش و بهداشت به این نکته اشاره نمود که همیشه گفته می‌شود آموزش با حوزه بهداشت و درمان بایستی هماهنگ باشد ولی هیچ موقع از این زاویه نگاه نمی‌شود که حوزه بهداشت و درمان نیز بایستی با آموزش و تازه‌های علوم پزشکی که در دانشکده آموزش داده می‌شود هماهنگ شوند. نکته دیگری که وی عنوان نمود این است که تغییرات در دستورالعمل‌های حوزه بهداشت خیلی سریع و زیاد است و حوزه آموزش به این سرعت نمی تواند با این تغییرات همراه شود.

در نهایت در این جلسه موارد زیر مورد توافق قرار گرفت:

  • حضور اعضای هیات علمی دانشکده‌ها در مراکز بهداشتی (تعیین محل خدمت) مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد طرح مربوطه توسط دانشکده بهداشت با همکاری معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت شهرستان بجنورد تدوین گردد.
  • گروه‌های آموزشی دانشگاه جلساتی را در خصوص تدوین برنامه‌های آموزشی با معاونت بهداشتی، معاونت درمان و مرکز بهداشت شهرستان تنظیم و برنامه‌ها بر اساس نیازهای بهداشتی و درمانی تدوین گردد.
  • در هریک از کمیته‌های بهداشتی دانشگاه یکی از اساتید مربوطه حضور داشته باشد.
  • تربیت نیروهای پرسپتورشیپ برای دانشکده شیروان در برنامه قرار دارد و راه‌اندازی مرکز آموزش پاسخگو در شیروان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
  • با توجه به اقدامات گسترده در رابطه با دانشجویان متهد بومی و در راستای آموزش عدالت محور، پذیرش دانشجویان متعهد جهت ارائه خدمت در برنامه عملیاتی دانشگاه اعمال شود.
  • دو مرکز بهداشتی نیروگاه و باقرخان شرایط مناسبی را برای راه‌اندازی مرکز آموزش پاسخگو دارند که با انجام بررسی‌های بیشتر یکی از این دو مرکز بدین منظور تعیین می شوند.
  • شش مرکز بهداشتی روستایی شرایط مناسب برای ‌راه‌اندازی مرکز آموزش پاسخگو را دارند که با بررسی‌هایی که توسط معاونت آموزشی و معاونت بهداشتی انجام خواهد گرفت، یک مرکز بدین منظور انتخاب خواهد شد.
  • برگزاری کارگاه‌هایی با موضوع آموزش پاسخگو برای اعضای هیات علمی دانشگاه

 


منبع : ستاد حول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.




جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...