جلسه سی و یکم ستاد اجرایی طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برگزار شد

دوشنبه ١ مرداد ١٣٩٧ ساعت ٠:٠ ق.ظ   ( بازدید : 581 نفر )


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گفته دکتر رضا گنجی معاون آموزشی دانشگاه، در این جلسه که مسئولان کارگروه‌ها حضور داشتند، هر یک از مسئولان به بیان گزارشی از فعالیت‌ها، برنامه‌ها و چالش‌های مربوط به کارگروه خود پرداختند.

دکتر حامد مرتضوی مسئول کارگروه آینده نگاری و مرجعیت علمی با بیان اینکه در مبحث مرجعیت علمی بایستی به دنبال جذب اعضای هیات علمی کارآمد و متخصص در زمینه های مورد نظر باشیم تصریح نمود: به طور کلی هر فعالیت جدیدی که در دانشگاه در حوزه آموزش باید انجام شود بایستی با توجه به برنامه عملیاتی کارگروه مرجعیت علمی باشد. وی خبر از تشکیل تیمی جهت ارزیابی و تعیین ظرفیت ها و نیازهای بومی منطقه داد تا بر اساس آن اولویت ها و موارد مورد نظر در مرجعیت علمی تعیین گردد.

مهندس محمدامین یونسی هروی مسئول کارگروه حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم نیز در این جلسه گفت: در بسته حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم سه ابهام کلی وجود دارد: سند فناوری، نقشه راه و نظام نوآوری. به گفته وی بر این اساس مقرر شده است سند فناوری به صورت برون سپاری تدوین شود و نقشه راه به دانشگاه های کلان منطقه ابلاغ گردد. وی همچنین افزود: در مبحث حمایت از فناوری های نوآورانه بایستی شرکت های دانش بنیان در دانشگاه شکل بگیرد و سپس کارگروه بتواند از آن حمایت نماید و آیین نامه مربوطه تدوین شود و تا سند فناوری و نقشه راه تعیین نشود این اتفاق هم نخواهد افتاد.

در ادامه مهندس سید حمید حسینی مسئول کارگروه آموزش پاسخگو و عدالت محور گزارشی از فعالیت ها و برنامه های این کارگروه ارائه نمود. وی در زمینه تدوین برنامه عملیاتی گفت: بهترین کار این است که روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های آموزشی به طور مستقیم وارد عمل شوند. وی با اشاره به اینکه در زمینه آموزش پاسخگو جلسات متعددی برگزار شده و کارهای زیرساختی نظیر تربیت نیروی انسانی انجام شده است و برخی نیز در حال انجام است، اظهار امیدواری نمود در جلسه ای که با مدیران گروه‌های آموزشی در هفته آینده تشکیل خواهد شد، در زمینه تغییر در کوریکولوم ها و تدوین گاید لاین ها نتیجه مطلوب حاصل شود.

خانم ویدا طیبی مسئول کارگروه توسعه راهبردی، هدفمند و ماموریت گرای آموزش عالی سلامت در رابطه با بازنگری برنامه های درسی صحبت کرد و گفت: در زمینه بازنگری کوریکولوم های درسی بایستی با کارگروه آموزش پاسخگو هماهنگ بود و باید ظرفیت ها و ویژگی های منطقه مد نظر قرار گیرد. وی همچنین بر این نکته تاکید نمود که متولی بازنگری کوریکولوم های درسی بایستی دقیقا مشخص شود.

دکتر مهران وطنچیان در این رابطه به ویرایش جدید بسته های طرح تحول در آموزش اشاره نمود و گفت در این بسته مسئولیت بازنگری کوریکولوم بر عهده کارگروه توسعه راهبردی، هدفمند و ماموریت گرای آموزش عالی سلامت گذاشته شده است و بسته آموزش پاسخگو به طور مستقیم در این زمینه مسئولیتی ندارد.

خانم ویدا طیبی مسئول کارگروه آمایش سرزمینی، ماموریت گرایی، تمرکززدایی و ارتقای توانمندی دانشگاه ها، همچنین گزارشی از فعالیت های این کارگروه ارائه نمود و تصریح کرد: بایستی در جهت افزایش تعداد دانشجویان بومی پیش برویم و ظرفیت ها و امکانات دانشگاه را به دانشگاه های کلان منطقه بشناسانیم تا بتوانیم با دانشگاه های کلان منطقه همکاری داشته باشیم.

خانم محبوبه طباطبایی چهر مسئول کارگروه اعتلای اخلاق حرفه ای نیز گزارشی از کارهای صورت گرفته و برنامه های در حال اجرا و آتی این کارگروه ارائه نمود. وی همچنین بر فعال شدن کمیته های اخلاق در دانشگاه تاکید نمود و تحقق این امر را در پوشش همه موارد مطرح در برنامه عملیاتی بسیار موثر دانست.

دکتر حامد قاسم زاده مقدم مسئول کارگروه بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی نیز بر پنج مورد مطرح در این بسته تاکید نمود و تمرکز این کارگروه را بر این پنج مورد عنوان نمود: 1- برنامه مشترک با دانشگاه های خارجی 2- پذیرش دانشجویان خارجی شهریه پرداز 3- اجرای رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی کشور با توجه به سیستم رتبه بندی استاندارد بین المللی 4- جذب همکاری متخصصان شاغل خارج کشور 5- جذب همکاری متخصصان خارجی با دانشگاه.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد مطرح در این بسته وارد شده‌ایم و در حال اتمام است، خبر از اتمام کار سایت انگلیسی دانشگاه داد که به زودی افتتاح خواهد شد.

دکتر قاسم زاده مقدم در مورد همکاری با دانشگاه های خارجی نیز گفت: در این زمینه با دانشگاه UPMمالزی برای انعقاد تفاهم نامه همکاری های آموزشی و استفاده از ظرفیت های یکدیگر صحبت شده است و در حال پی گیری است.

دکتر رضا گنجی بر لزوم افزایش ارتباط کارگروه ها با مدیران گروه های آموزشی و سایر اعضای هیات علمی دانشگاه و به تبع آن افزایش مشارکت ایشان در فعالیت های کارگروه های طرح تحول در آموزش تاکید نمود.

بررسی فعالیت ها و برنامه های سایر کارگروه ها در جلسه بعدی طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی انجام خواهد شد.


منبع : ستاد حول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.




جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...