گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۰۹ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۹۳ مورد

تعداد بازدید های کل : ۹۲۹۲۰ مورد

تبریک مدیر نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی استان به مناسب روز جهانی غذا

چهارشنبه ٢٣ مهر ١٣٩٩ ساعت ١٢:٥٧ ب.ظ   ( بازدید : 320 نفر )


دکتر براتی زاده،مدیر نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی استان ، روز جهانی غذا را به کارشناسان نظارت بر مواد غذایی و اشامیدنی و تمام کسانی که در حوزه ی تهیه غذای سالم نقش موثر و مفیدی دارند تبریک گفت.

بیست و چهارم مهر ماه، برابر با شانزدهم اکتبر، سالروز جهانی غذاست. ضمن تبریک این روز به تمام کارشناسان نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی معاونت های غذا و دارو و تمام کسانی که مستقیم یا غیر مستقیم در تهیه غذایی که بر سر سفره مردم قرار میگیرد نقش موثر دارند باید گفت بهداشت مواد غذایی، مسئله بسیار قابل توجهی در علم تغذیه به شمار می آید. در کنار نوع استفاده و چگونگی بهره گیری از مواد غذایی، انتخاب بهترین ماده غذایی نیز اهمیت خاصی دارد.

توصیه کارشناسان نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه به مردم استان ما این است که از مصرف مواد غذایی فله و محصولاتی که در شرایط نامناسب و کنترل نشده تولید یا نگه داری می شوند، خودداری کنند. وقتی یک ماده غذایی به صورت فله و بدون هیچ شناسه یا مجوزی تولید میشود، شرایط تولید آن به طور پیوسته کنترل نمیشود و ممکن است محصول علاوه بر تقلبات انجام گرفته در فرایند تولید(مانند اضافه کردن رنگ مصنوعی به زعفران یا اضافه کردن نگهدارنده به آب میوه ها و...) ، دارای بار میکروبی بالایی باشد و تهدیدی برای سلامت مصرف کننده به دنبال داشته باشد.

در حوزه  این معاونت و مدیریت نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی بحث کیفیت و سلامت فرآورده های غذایی از کارگاه کوچک تا کارخانجات بزرگ مطرح است و کنترل و بازدیدهای دوره ای مرتب برگزار می شود.

نشان سازمان غذا و دارو که در عرف با عنوان ((سیب سلامت )) شناخته میشود، در واقع نشان و علامت سازمان غذا و دارو است. سازمان غذا و دارو این نشان را بر روی محصولاتی قرار می دهد که فاکتورهایی سلامتی که این سازمان تعیین کرده است را داشته باشند. به این نکته توجه نمود که سیب سلامت حتما باید همراه با شماره پروانه بهداشتی ساخت باشد و سیب سلامت به تنهایی نشان دهنده مجوز از سازمان غذا و دارو نیست.

از آنجا که چربی، قند و نمک سه ماده‌ای هستند که مصرف زیادشان بیماری‌ زا است، بنابراین برای مراقبت بیشتر چراغ راهنمای تغذیه‌ ای روی محصولات غذایی طراحی شده است. نشانگرهای رنگی تغذیه ای به منظور افزایش آگاهی مصرف کننده گان و اصلاح الگوی مصرف جامعه بر روی برچسب محصولات خوراکی تدوین شده است. محصولات خوراکی عرضه شده باید مطابق ضوابط و قوانین سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید و دارای پروانه ساخت معتبر باشند. هدف از نشانگرهای رنگی کمک به مصرف کننده به منظور شناسایی ویژگی های تغذیه ای محصول است تا با توجه به شرایط جسمی و نیازهای شخصی، انتخاب آگاهاهانه داشته باشد. در این طرح با عنوان چراغ راهنمای تغذیه‌ای که در بر گیرنده نشانگرهای رنگی روی محصولات است، میزان چربی، قند و نمک در هر ماده غذایی مشخص می‌شود. نشانگرهاي رنگي در سه رنگ سبز، زرد و قرمز، روي محصول غذايي درج مي‌شوند. رنگ قرمز نشان‌ دهنده مقدار بالاي ترکيب مورد نظر (مثلا چربي ترانس يا نمک) است، رنگ زرد نشان‌دهنده مقدار متوسط و رنگ سبز هم نشان‌دهنده مقدار کمي از ترکيب مورد نظر می باشد. هرچه نشانگرهاي سبز يک محصول غذايي بيشتر و نشانگرهاي زرد و قرمز آن کمتر باشند، يعني آن محصول سالم‌تر است.


منبع : مدیریت نظارت برموادغذايي، آشاميدني،آرايشي و بهداشتي (حدیث ربانی چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.








جستجو
ماسک بزنیم (۱۱۷۳ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...