پایش طرح «پزشک خانواده و نظام ارجاع» در خراسان شمالی با حضور مشاور وزیر بهداشت
نشست پایش وضعیت اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع با تمرکز بر شهرستانهای اسفراین و جاجرم بهعنوان مناطق پایلوت، در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار شد.
به گزارش وبدا، روز شنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۵، در این نشست که با حضور دکتر سیدحسن امامی رضوی، مشاور وزیر و رئیس دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، وضعیت فعلی اجرای طرح تحول نظام سلامت و چالشهای موجود در دو شهرستان اسفراین و جاجرم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این جلسه با حضور دکتر هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، دکتر فرخی رئیس دانشکده علوم پزشکی اسفراین، مدیرکل بیمه سلامت استان، نماینده اداره کل تأمین اجتماعی و جمعی از معاونان و کارشناسان حوزه سلامت تشکیل شد تا ضمن ارزیابی عملکردها، مسیر پیشرو برای تحقق اهداف کلان نظام ارجاع هموارتر گردد.
دکتر امامی رضوی در این نشست، ضمن تشریح فلسفه نظام ارجاع، اظهار کرد: هدف اصلی این طرح، دسترسی عادلانه مردم به خدمات مطلوب دولتی و کاهش هزینههای غیرضروری برای بیماران از جمله هزینههای آزمایشگاهی، دارویی، تصویربرداری و بستری است.
مشاور وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم جدیت در اجرای این طرح افزود: ما باید با اعتقاد راسخ به کارآمدی نظام ارجاع، این اطمینان را به پزشکان و کادر درمان منتقل کنیم. تردید در اجرای این برنامه جایز نیست و باید با همافزایی همه ارکان نظام سلامت، مسیر اجرای درست آن را طی کنیم.
وی با اشاره به برخی کاستیهای بهجامانده از گذشته، تصریح کرد: نظام سلامت مطلوب، نظامی است که خدمات باکیفیت را در مناطق کمتر برخوردار در دسترس مردم قرار دهد. در این مسیر، ما دست بخش خصوصی را که یاریرسان حوزه سلامت است، به گرمی میفشاریم.
در این جلسه، گزارش دقیقی از وضعیت اجرایی طرح در اسفراین و جاجرم ارائه شد. شاخصهایی نظیر میزان نوبتدهی، بازخورد ویزیتها، وضعیت ارجاعات، مراجعات به بخش خصوصی و همچنین چالشهای مرتبط با حوزه بیمهها از محورهای اصلی مورد بحث بود.
هدف از این پایش، انطباق عملکرد فعلی با اصول تعریفشده برنامه پزشک خانواده بود تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت، گامهای نهایی برای تثبیت و گسترش نظام ارجاع در خراسان شمالی با سرعت بیشتری برداشته شود.
نظر دهید