parcham جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1402/12/27 - 14:41
  • - تعداد بازدید: 13
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /appsettingFree

ارائه بیش از یک میلیون خدمت مراقبت‌های بهداشتی در راستای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال تاکنون برای ارتقای سلامت مردم استان، 1 میلیون و 106 هزار و 867 خدمت مراقبتی بهداشتی به جمعیت تحت پوشش دانشگاه ارائه شده است.



دکتر فلوریا انفرادی روز یکشنبه 27 اسفندماه 1402 در گفتگو با وبدا،  با بیان اینکه بیماری های مزمن و غیرواگیر، اصلی ترین عوامل مرگ و ناتوانی در دنیای امروز است، افزود: شیوع و بروز چشــمگیر بیماری های غیرواگیر، و بروز نگرانی هایی در سیستم سلامت موجب تدوین و ارائه خدمات پیشــگیرانه و کنترلی برای این بیماری ها شده است





وی با اشاره به اینکه متناسب با سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در دانشگاه علوم پزشکی استان اقدامات مهمی انجام شده است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون برای ارتقای سلامت مردم استان 1 میلیون و 106 هزار و 867 خدمت مراقبتی به جمعیت تحت پوشش دانشگاه ارائه شده است.





وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون غربالگری کم کاری تیرویید وپی کا یو برای 9 هزار و 533 نفر انجام شده است، عنوان کرد: این خدمت با هدف شناسایی به موقع نوزادان مشکوک به بیماریهای کم کاری تیرویید وپی کایو، و درمان به موقع آنها ودر نهایت پیشگیری از صدمات جبران ناپذیر مغزی و برای جمعیت روستایی وشهرهای زیر20هزار نفر رایگان انجام شده است.





مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: با هدف شناسای نوزادان مشکوک به کم شنوایی ومشکلات گوش وبرای پیشگیری از بیماری کری، در 6 ماه نخست امسال، برای 5 هزار و 856 نفرغربالگری شنوایی نوزادان انجام شده است.





وی با اشاره به اینکه در دانشگاه علوم پزشکی خدمت خطرسنجی با هدف پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی در افراد بالای 30 سال انجام می شود، ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون 124 هزار و 801 نفر از 128 هزار و 715 خدمت رایگان بهره مند شده اند.





به گفته دکتر انفرادی در این مدت 95 هزار و 308 نفر نیز با هدف کنترل ومراقبت از بیماری فشار خون از 257 هزار و 917 خدمت مراقبتی فشار خون و 32 هزار و 907 نفراز 77 هزار و 782 خدمت مراقبتی دیابت نیز از بهره برده اند.





وی با اشاره به برگزاری پویش ملی سلامت، اضافه کرد: در این پویش نیز 534 هزار و 541 نفر با هدف شناسایی افراد مشکوک به دیابت و فشارخون بالا غربالگری شده و خدمت دریافت کردند.





مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه برنامه غربالگری سرطان های رحم، پستان و روده بزرگ نیز در این مدت انجام شده است، یادآوری کرد: به طور کلی 92 هزار و 523 خدمت مرتبط با غربالگری این 3 سرطان ارائه شده است.





وی عنوان کرد: بیماری های غیرواگیر به مجموعه ای از بیماری ها اطلاق می شود که توسط یک عفونت حاد ایجاد نمی شوند؛ اثرات مرتبط با سلامت آن ها دراز مدت اســت و نیاز به درمان و مراقبت طولانی مدت دارند.





دکتر انفرادی با بیان اینکه عمده این بیماری ها عبارتند از انواع بیماری های قلبی ـ عروقی، سرطان ها، بیماریهای مزمن ریوی و دیابت خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماریهای غیرواگیر می توانند با کنترل عوامل خطر همچون تغذیه نامناســب، نبود فعالیت بدنی کافی، مصرف دخانیات و مصرف الکل، پیشــگیری و کنترل شوند.


  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 12818
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید