parcham جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1402/06/19 - 12:46
  • - تعداد بازدید: 12
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /appsettingFree

امیدبخش زندگی اطرافیان‌مان باشیم

مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه دهم سپتامبر، مصادف با ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ روز جهانی پیشگیری از خودکشی است، افزود: شعار امسال " با عمل امید بسازیم" یادآور نقش اقدامات مان در امیدبخشی به زندگی دیگران است.

 



دکتر سیده ریحانه رضوانی روز یکشنبه 19 شهریورماه 1402 در گفتگو با خبرنگار وب‌دا، با بیان اینکه شعار امسال بیانگر این است که یک جایگزینی به غیر از خودکشی وجود دارد، اضافه کرد: هدف آن ایجاد اعتماد و روشنایی در همه ماست و یادآور این نکته مهم است که همه اقدامات ما چه کوچک وچه بزرگ ممکن است امید بخش کسانی باشد که شرایط رنج آوری را  تجربه می‌کنند.





وی با تأکید بر اینکه پیشگیری از خودکشی غالبا امکان پذیر است، ادامه داد: ما می توانیم به عنوان عضوی از جامعه یک تغییر در کسی که تاریکترین لحظات خود را تجربه می کند ایجاد کنیم.





وی عنوان کرد: لازم نیست به افراد در حال تجربه رنج، راهکار بدهیم یا به آنها توصیه خاصی کنیم ،ما به سادگی می‌توانیم زمان و فضایی را به آنها اختصاص دهیم که آنها به راحتی بتوانند درباره تجربه‌ها و احساسات خود صحبت کنند، اختصاص این زمان به آنها کمک بسیار مهمی به شمار می‌رود.





مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: گفتگوهای کوتاه می‌تواند جان افراد را نجات دهد و حسی از پیوند و امید را در این دسته از افراد ایجاد کند.





 در مورد شخصی که افکار خودکشی دارد، نگران هستم. برای کمک چه کاری میتوانم انجام دهم؟





دکتر رضوانی در پاسخ به این سوال گفت: اگر نگران دوست، همسر و یا خویشاوندان خود که افکار خودکشی دارند، هستید، می توانید کارهای زیادی برای کمک به آن ها انجام دهید. کسانی که به فکر پایان دادن به زندگی خود هستند، بسیار ناامیدند، بنابراین نشان دادن اینکه کسی به آن ها اهمیت می دهد، بسیار مهم است.





وی خاطر نشان کرد: مهمترین کاری که می توانید انجام دهید، گوش دادن به آن ها و اجازه برون ریزی احساسات و افکارشان است. این کار اغلب بسیار موثر است. بعضی اوقات، تنها، داشتن موقعیت صحبت کردن با یک نفر دیگر، موثر است.





وی ادامه داد: آن ها را مجاب کنید از متخصصین حوزه سلامت روان کمک بگیرند. بگویید که در این مسیر همراه شان خواهید بود. به آن ها پیشنهاد حمایت دهید و نشان دهید که به آن ها اهمیت می دهید. مرتب به آن ها سر بزنید تا نشان دهید واقعاً برای شما اهمیت دارند.





مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: سعی کنید افکار و فعالیت آن ها را به سوی چیزهایی سوق دهید که برای آن ها لذت بخش است و ذهنشان را از احساسات منفی دور نگه دارید. همچنین می  توانید آن ها را به مراکز حمایتی و درمانی راهنمایی کنید.





وی افزود: اگر فکر می کنید ممکن است بیماری جسمی یا روانشناختی داشته باشند، آن ها را تشویق کنید به پزشک خود مراجعه کنند. اگر فکر می کنید همراهی شما کمک کننده است، پیشنهاد دهید که با آن ها بروید.



 



دکتر رضوانی یادآوری کرد: یکی از ظرفیت‌های استان حضور روانشناسان در مراکز خدمات جامع سلامت است که مداخلات روانشناختی و آموزش مهارت‌های زندگی و فرزندپروری، پیشگیری از اعتیاد در ساعت اداری را به صورت رایگان به تمام گروه‌های هدف ارائه می‌کنند. بنابراین در صورت نیاز تمام افراد می‌توانند بر اساس آدرس محل سکونت به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.


  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 12399
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید