parcham جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1402/05/10 - 12:59
  • - تعداد بازدید: 6
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /appsettingFree

تغذیه با شیر مادر سرمایه‌گذاری برای سلامت و بقای کودکان و مادران

مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به قرار گیری در هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر، گفت: تغذیه با شیرمادر یکی از بهترین سرمایه گذاری ها برای سلامت و بقای کودکان و زنان است.

 



زهرا حسینی خبوشان روز سه‌شنبه 10 مردادماه 1402 در گفتگو با وب‌دا با بیان این که شیر مادر اولین غذایی است که به نوزاد معرفی می شود، افزود: هیچ شیری در طبیعت به اندازه شیر مادر در تامین نیازهای کودک موثر نیست، شیرمادر از لحاظ ارزش غذایی، بالتر از هر نوع شیر دیگری است. مقادیر پروتئین، چربی و قند در شیر انسان کاملا با دیگر شیرها متفاوت بوده و ویژه فرزند انسان است.





وی اضافه کرد: شیرمادر به علت تازه بودن از نظر احتمال آلودگی میکروبی مطمئن، تازه و همیشه در دسترس است و بهترین ماده غذایی برای تمامی شیرخواران حتی نوزادان نارس محسوب می شود.





حسینی برخی از فواید شیرمادر را برشمرد و خاطرنشان کرد: آغوز یا شیر روزهای اول که غلیظ و طردرنگ است بسیار مغذی و حاوی موا مفید و مورد نیاز شیرخوار و اولین و بهترین واکسن برای حفاظت از بیماری های عفونی است.





وی با بیان اینکه شیر مادر تمامی مواد معدنی و ویتامین مورد نیاز شیرخوار را داراست، ادامه داد: ترکیب شیر مادر در ابتدای شیر خوردن، دارای آب بیشتر و چربی کمتر و در انتهای شیرخوردن دارای چربی بیشتر است که موجب سیری شیرخوار می شود.





وی عنوان کرد: قند شیر مادر نسبت به قند سایر پستانداران بیشتر است به طوریکه حدود 40 درصد انرژی مورد نیاز شیرخوار را تامین می کند این قند در تکمل مغزی شیرخوار اهمیت دارد و باعث افزایش بهره هوشی کودک می شود به علاوه موجب افزایش جذب آهن و کلسیم در روده شیرخوار می شود.





حسینی خبوشان با بیان اینکه پروتئین شیر مادر نسبت به پروتئین شیر گاو سهل الهضم تر است و برای شیرخواران مناسب تر است، گفت: آهن شیر مادر نیز قابلیت جذب بیشتری دارد زیرا قند و ویتامین سی موجود در شیر مادر در بهتر جذب شدن آن نقش مهمی دارند از طرف دیگر از دست دادن خون مخفی و آهن از روده ی شیرخواران کمتر است بنابراین در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند کم خونی ناشی از فقر آهن کمتر است.



 



مدیرگروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: 10 الی 16 مرداد ماه هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر و شعار امسال نگاهی نو به شیردهی مادران شاغل در خانواده، محل کار و جامعه است.





روزشمار این هفته 

١٠ مرداد: مادران شاغل و شیردهی

١١ مرداد: تغذیه با شیر مادر و حمایت های قانونی

١٢ مرداد: شیردهی و نقش حمایتی پدران

١٣ مرداد: شیر مادر از دیدگاه آیات و احادیث

١۴ مرداد: شیردهی و آینده سالم

١۵ مرداد: رسانه و شیرمادر

١۶ مرداد: محیط کار، حامی شیرمادر


  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 12267
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید