parcham جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1402/01/06 - 12:34
  • - تعداد بازدید: 7
  • - زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /appsettingFree

توصیه‌های روزه‌داری برای سالمندان

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، توصیه‌هایی را برای روزه‌داری در سالمندان مطرح و بیان کرد: قبل از روزه‌داری آزمایش‌های لازم را انجام داده و با پزشک خود مشورت کنید.





دکتر فلوریا انفرادی روز یکشنبه 6 فروردین‌ماه 1402 در گفتگو با وب‌دا، افزود: بسیاری از سالمندان از کندی حرکات روده و یبوست ناشی از آن رنج می‌برند. یکی از آثاری که روزه‌داری برای سالمندان دارد، تشدید حالت یبوست است که می‌تواند موجب همورئید (بواسیر) و سوء هاضمه همراه با احساس پری معده شود.



 



وی ادامه داد: استفاده از نان‌های بدون سبوس و کاهش مصرف آب و نخوردن غذاهایی حاوی فیبر مثل میوه و سبزی این وضعیت را تشدید می‌کند، پس اگر روزه هستید و این مشکل را دارید، در سحر و افطار از نان‌های سبوس دار، غلات و سبزیجات بیشتر استفاده کنید.





مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی توصیه کرد: نیاز است غذاهای سرخ کردنی و چرب از تغذیه این گروه سنی به ویژه در ماه مبارک رمضان حذف شود.





وی افزود: افت فشار خون مشکل دیگری است که ممکن است در طی ماه رمضان با آن مواجه شوید و علائمی مانند تعریق زیاد، ضعف، کاهش انرژی، سرگیجه، رنگ پریدگ و حالش غش داشته باشید که هنگام بعد از ظهر در ماه مبارک رمضان اتفاق بیفتد، در این حالت خنک نگه داشتن فرد و افزایش مصرفمایعات می تواند به بهبود حال شما کمک کند.





دکتر انفرادی با بیان اینکه ضعف، سرگج، خستگی، عدم تمرکز، تعریق، لرزش، کاهش فعالیت و قدرت جسمانی، سردرد و تپش قلب از علائم افت قند خون است، ادامه داد: حتی اگر دیابت نداشته باشید، مصرف زیاد قندهای ساده (قند و شکر زولبیا و بامیا) در وعده سحری می‌تواند موجب ترشح زیاد انسولین و افت قند در طول روز شود. بنابراین خرما و میوه‌های شیرین را جایگزین قندهای ساده کنید.





وی با بیان اینکه برای پیشگیری از مشکلات کلیه حتما از نوشیدن آب کافی بین افطار و سحر غافل نشوید، ادامه داد: در مورد دیابت، فشار خون و مشکلات گوارشی حتما قبل از روزه داری با پزشک خود مشورت کنید و اگر طی دوران روزه داری به مشکلی برخوردید، آن را به پزشک خود اطلاع دهید.





وی یادآوری کرد: سالمندان اگر هنگام روزه داری با سرگیجه و سردرد مواجه می شوند، باید مراقب باشند، زیرا با خطر افتادن و شکسته شدن استخوان مواجه می شوند.

دکتر انفرادی: عنوان کرد: مصرف میوه، لبنیات کم چرب و مصرف انواع سوپ در افطار و سحر و نوشیدن چی کمرنگ می تواند تعادل آب و املاح را در بدن سالمندان روزه دار حفظ کند.





وی درپاسخ به این سوال که چه کسانی نباید روزه بگیرند نیز گفت: ممکن است بسیاری از سالمندان دچار پرفشاری خون، قند خون بالا و مشکلات قلبی باشند، این افراد، قبل از ماه مبارک رمضان حتما باید با پزشک معالج خود مشورت کنند و زمان مصرف داروها نیز برای کنترل بیماری مشخص شده باشد تا به سلامتشان صدمه وارد نشود.





مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه اگر پر فشاری خون سالمندان، کنترل نشده باشد و باید روزانه در ساعات مشخصی دارو مصرف کنند، توصیه می شوند روزه نگیرند؛ افزد: این افراد باید حتما زیر نظر پزشک باشند زیرا کم کردن دوز دار خطراتی برای آن‌ها به دنبال دارد.





وی با اشاره به اینکه در بیماران دیابتی، قند خون آنها دو ساعت قبل و بعد افطار باید چک شود، ادامه داد: اگر قند آن‌ها بالاتر از ۳۵۰ باشد و چانچه از بیماران نیازمند به تزریق انسولین هستند، مجاز به روزه‌داری نیستند.





وی با بیان اینکه کسانی که دارای عوارض قلبی ،کلیوی و چشمی ناشی از بیماری دیابت هستند نیز از روزه‌داری منع شده‌اند، تأکید کرد: سالمندان باید توصیه‌های تغذیه‌ای ارائه شده را رعایت کنند.



 



دکتر انفرادی تصریح کرد: سالمندان مصرف داروها را تنظیم کنند و اگر در روزهای اول دارای ضعف، سرگیجه و سردرد شدند روزه نگیرند زیرا این علائم ناشی از نوسان قند آن هاست.


  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 11795
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید