parcham جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1402/09/21 - 15:03
  • - تعداد بازدید: 18
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /appsettingFree

تولد نخستین دوقلوها به روش IVF در خراسان شمالی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی از تولد نخستین دوقلوهای بجنورد از طریق روش پیشرفته درمان ناباروری (آی‌وی‌اف) خبر داد و گفت: مادر این نوزادان خدمات پیشرفته درمان ناباروری IVF را زیر نظر فلو شیب نازایی در مرکز تخصصی درمان ناباروری دانشگاه دریافت کرده است.

 



دکتر جواد شاهین فر روز سه‌شنبه 21 آذرماه 1402 در گفت‌وگو با وبدا؛ با بیان اینکه این دوقلوها روز گذشته در بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد متولد شدند؛ افزود: مرکز درمان ناباروری بجنورد در سال ۱۳۹۷ احداث و بخشی از تجهیزات این مرکز تهیه شده بود؛ اما به ‌دلیل نبود تجهیزات، خدمات ارائه شده در آن مرکز درمانی به روش ابتدایی بود.



 



وی با بیان اینکه در راستای اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت و بهبود ارائه خدمات به مردم؛ اسفند سال گذشته مرکز خدمات ناباروری سطح 3 با تخصیص اعتبار و تجهیز مرکز ناباروری بیمارستان بنت الهدی بجنورد فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، افزود: راه‌اندازی مرکز خدمات سطح سه درمان ناباروری در بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد اتفاقی مهم برای زوج‌های نابارور خراسان شمالی بود، که زوجین را از مراجعه به دیگر استان ها بی نیاز کرده است.



 



 وی یادآوری کرد: درگذشته زوجین نیازمند به خدمات سطح 3 ناباروری برای دریافت این خدمات راهی استان های همجوار و متحمل هزینه های زیادی می شدند.



 



دکتر شاهین فر تصریح کرد: درمان مشکلات ناباروری به‌عنوان یک راهبرد مهم، پیش روی حوزه سلامت استان قرار دارد و در همین راستا نیز خدماتی نوین و ارزان در اختیار مادران و زوج‌های نابارور قرار می‌گیرد.



 



 دکتر قاضوی متخصص زنان و زایمان و پزشک جراح نیز در گفت‌وگویی گفت:  این مادر باردار در هفته ۳۶ بارداری به بیمارستان مراجعه کرد که با عمل سزارین این دو قلو‌های دختر به وزن‌های ۲ کیلو و ۱۰۰ گرم، ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم به دنیا آمدند و اکنون حال نوزادان و مادر خوب است.



 



دکتر طوبی فرازمند فلوشیپ نازایی هم با اشاره به خدمات مرکز ناباروری بنت‌الهدی بجنورد گفت: از ابتدای اسفندماه سال گذشته که روش ivf مرکز ناباروری در بیمارستان بنت‌الهدی بجنورد راه‌اندازی شده، 40 مورد آی وی اف و 30 مورد انتقال جنین در این مرکز انجام شده که 7 مورد از آن ها مثبت بوده اند و اکنون 2 دوقلو، یک سه قلو و یک مورد تک قلو در انتظار تولد هستند.



 



وی افزود: در استان خراسان شمالی 50 درصد ناباروری مربوط به مردان و 50 درصد مربوط به زنان است که در زنان تنبلی تخم دان به علت تغذیه نامناسب و عدم تحرک کافی علت شایع آن است.



 



دکتر فرازند یادآوری کرد: خانم ۲۵ ساله‌ای که به مرکز سطح 3 ناباروری، مراجعه کرد از طریق ivf، موفق به بار داری مثبت و در نهایت منجر به تولد سالم این دوقلو‌ها شد.



 



دکتر تنهایی، فوق تخصص بیولوژی تولید مثل نیز با بیان اینکه که دوقلوهای بجنوردی حاصل تکنیک های کمک باروری در بیمارستان بنت الهدی هستند، گفت: در این مرکز تخصصی، تکنیک های کمک باروری IVF  و ISCI انجام می شود.



 



دکتر تنهایی افزود: با ارائه این خدمات، زوجین نابارور می توانند، خدمات ناباروری سطح ۳ را در استان دریافت کنند.



 



گفتنی است، والدین این دوقلو‌ها که به مدت ۵ سال دچار نازایی بودند، صاحب دوقلو‌های دختر شدند و به آرزوی فرزند دار شدن رسیدند.


  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 12636
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید