parcham جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1402/01/19 - 12:52
  • - تعداد بازدید: 5
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /appsettingFree

ثبت 315 مورد حیوان گزیدگی در تعطیلات نوروزی امسال

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از ثبت 315 حیوان گزیدگی در تعطیلات نوروز امسال خبر داد.

 



فیض‌ا... برزگر با اعلام این خبر در گفتگو با وب‌دا اظهار کرد: خراسان شمالی از استان‌های با شیوع بالای موارد حیوان گزیدگی است اما با انجام مراقبت‌های بهداشتی فعال و پیگیر در این زمینه و مراجعه به موقع و فعال مردم برای دریافت و انجام اقدامات بهداشتی وتزریق به موقع واکسن و سرم بعد از حیوان گزیدگی مورد مثبت هاری انسانی در طی سالیان متمادی گزارش و ثبت نشده است.



 



وی با بیان اینکه پس از حیوان گزیدگی فشار زیاد محل گزش، شست وشو با آب به مدت 20 دقیقه و تزریق واکسن و سرم بیماری تأکید می‌شود، افزود: در تعطیلات نوروز 651 مورد تزریق واکسن و سرم در مراکز و خانه‌های بهداشت استان انجام شده است.



 



وی خاطرنشان کرد: میزان بروز حیوان گزیدگی خراسان شمالی در سال گذشته بیش از 500 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت بوده که در سطح کشوری، استان دارای میزان حیوان گزیدگی بالایی است.



 



وی با تأکید بر اینکه شهروندان در صورت گازگرفتگی با حیوانات و با هدف جلوگیری از ابتلا به هاری و مرگ حتمی، لازم است دوره واکسیناسیون هاری را در مرکز درمان پیشگیری هاری به طور کامل انجام دهند، خاطرنشان کرد: در صورت آشکارشدن علائم بیماری هاری در انسان و حیوان، هیچ راه درمانی وجود ندارد و ابتلا به بیماری هاری مساوی مرگ حتمی است.



 



وی با بیان اینکه  شست‌ و شوی فوری و کامل زخم با آب و صابون، تزریق واکسن و سرم ضد هاری پس از تماس با یک حیوان مظنون به هاری بسیار مهم، حیاتی و نجات دهنده است، اضافه کرد: علایم اولیه بیماری هاری، سرفه، خستگی، تب، سردرد، بدن درد، سوزش در محل گازگرفتگی، کاهش اشتها، احساس تهوع، درد عضلانی و گلودرد است.



 



برزگر عنوان کرد: مرحله نهایی بیماری هاری، دوره حاد عصبی نام دارد. در طول این دوره، ویروس هاری سیستم عصبی مرکزی فرد را آلوده می‌کند. علایم نهایی هاری، اضطراب، رفتارهای خشونت‌آمیز، توهم و افسردگی، ترس از آب(ترس از آب به دلیل بیرون آمدن کف از دهان فرد بیمار)، مشکل در صحبت کردن و تکلم، ناتوانی در بلع، فلج شدن فک، حرکت غیر طبیعی عضله دیافراگم، دو بینی، ایست قلبی، مشکلات تنفسی و در نهایت مرگ بیمار است.



 



رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: مرکز درمان پیشگیری هاری واقع در سطح مراکز بهداشت شهرستان های تابعه استان خراسان شمالی، شبانه‌روزی برای ارائه خدمات، فعال و تمام خدمات ارائه شده رایگان است.



 



برزگر همچنین از ثبت 12 نمونه مشکوک به بیماری های آب و غذا (التور)، 12 نمونه مشکوک به بیماری مالاریا، 50 نمونه مشکوک به آنفلوآنزا، 1 نمونه مشکوک به سرخک، 1 نمونه مشکوک به فلج شل حاد و 96 نمونه مشکوک دیگر بیماری ها در ایام تعطیلات در استان خبر داد. 



وی عنوان کرد: گروه مبارزه با بیماری ها پایش های نوروزی را مستمر انجام داده و در این بازه زمانی 95 بازدید از عملکرد خانه‌های بهداشت، مراکز واکسیناسیون و موارد مرتبط با بیماری‌های واگیر و غیر واگیر را انجام داده است.


  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 11864
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید