parcham جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1401/09/26 - 08:24
  • - تعداد بازدید: 7
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /appsettingFree

شرایط ناسالم کیفیت هوا در سطح شهر بجنورد/ توصیه‌های بهداشتی هنگام آلودگی هوا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه امروز 26 آذرماه 1401، شاخص کیفیت هوا در سطح شهر بجنورد در شرایط ناسالم قرار گرفته است، توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای در این شرایط را برای شهروندان تشریح کرد.

دکتر محمدرضا اکبری روز شنبه 26 آذرماه 1401 در گفتگو با وب‌دا درخصوص قرار گرفتن شاخص آلودگی هوا در شرایط ناسالم در سطح شهر بجنورد از عموم شهروندان درخواست کرد تا در راستای مراقبت از سلامتی خود توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.



 



وی افزود: خودداری از تردد غیر ضرور در خارج از محیط منزل و نیز افراد کهنسال و افرادی که مشکلات قلبی و تنفسی دارند حتما در منزل بمانند، اگر در داخل منزل هستید درب وپنجره‌ها به‌منظور جلوگیری از ورود آلودگی کاملا بسته نگه دارید.



 



معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: در طی روز در محیط بیرون منزل حتما از ماسک استفاده و در صورت بروز هرگونه مشکل تنفسی سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.



 



وی گفت: توصیه می‌شود مادران بارداران نیز حتی المقدور از منزل خارج نشوند. مراقبت از کودکان خردسال و تمام کسانی که مشکل تنفسی دارند ضروری است.



 



دکتر اکبری کودکان، سالمندان، مادران باردار و شیرده و بیماران قلبی ریوی از گروه‌‌‌ های در معرض خطر در آلودگی هوا هستند که بیشتر از سایر افراد آسیب می‌بینند و با استفاده از تدابیر تغذیه‌ای می توان اثرات مضر آلودگی هوا را در آنها تا حدی کاهش داد.



 



وی با بیان این که برای سلامت خود و حفظ سلامت ریه هایتان سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی زیاد استفاده کنید، گفت: مصرف بالای هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی، زرد آلو، آلو، طالبی، موز، انبه اکیدا توصیه می شود. این میوه ها و سبزی ها دارای بتاکاروتن بالا (که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود) هستند که به بدن کمک می کند تا اثرات مضر ناشی از ریزگردها کاهش یابد.



 



وی افزود:  کلسیم موجود در شیر، منجر به کاهش جذب سرب و همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می شود. توصیه می شود در شرایط آلودگی هوا از شیر کم چرب استفاده شود زیرا دریافت اسیدهای چرب اشباع موجود در فرآورده‌های لبنی پرچرب می ‌تواند در کاهش کارایی سیستم ایمنی دخالت کرده و موجب گسترش بیماری‌های ریوی در هوای آلوده شود. بنابراین توصیه می گردد روزانه حداقل دو لیوان شیر یا ماست مصرف شود.



 



معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: مصرف جوانه‌ها و آجیل‌های گیاهی را در روزهای آلودگی هوا در اولویت قرار دهید. انواع جوانه‌ها، مغزهای آجیلی و تخم آفتابگردان حاوی ویتامینE بالایی هستند که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن و مقابله با اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت کمک کند.


  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 11396
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید