parcham جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1401/08/21 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 9
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /appsettingFree

لزوم ترویج اقدام هماهنگ برای مقابله با دیابت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: هدف از برگزاری روز جهانی دیابت که از سال 1991 راه اندازی گردید ترویج اقدام هماهنگ برای مقابله با دیابت به عنوان یک مسئله مهم بهداشتی است.

به گزارش وب‌دا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی ضمن بزرگداشت  هفته ملی دیابت 21لغایت 27آبان ماه 1401 گفت طی سالهای اخیر افزایش شیوع دیابت در جهان این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است . از هر 10 نفر بزرگسال یکنفر مبتلا به دیابت است و در هر 5 ثانیه یک نفر از دیابت یا عوارض آن ( بیماریهای قلبی ریوی، کلیوی،  عروقی - عصبی ) جان خود را از دست میدهد .



دکتر اکبری افزود .روز جهانی دیابت بزرگترین کمپین اگاهی از دیابت است که هر ساله در 14 نوامبر برگزار می گردد .هدف از برگزاری روز جهانی دیابت  که از سال 1991 راه اندازی گردید ترویج اقدام هماهنگ برای مقابله با دیابت به عنوان یک مسئله مهم بهداشتی است .



 امسال نیز به منظور آگاهی عموم جامعه در باره بیماری دیابت و تاکید بر اهمیت مراقبت بیماری دیابت روز های 21 لغایت 27 آبان ماه با پیام "با آموزش  دیابت از آینده خود مراقبت کنیم " به استقبال هفته ملی دیابت میرویم .



دکتر اکبری گفت طبق آخرین پیمایش عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر که در سال 1400  (استپس) انجام گردید درکشورما حداقل 14.15 درصد از جمعیت بالای 25 سال از بیماری دیابت رنج میبرند. که  این شاخص برای استان خراسان شمالی 9.51 % محاسبه شده است .



به نظر میرسد میزان ابتلا به دیابت در استان از میانگین کشوری پایننتر است و طبق برآورد های انجام شده  در حدود 77 % از بیماران مبتلا به دیابت شناسایی و در سامانه های مربوطه ثبت شده اند .



 اما درصد درمان موثر ( بیمارانیکه شناسایی شده و تحت درمان هستند اما بیماریشان تحت کنترل نیست) در کشور در حدود 31% و در استان خراسان شمالی 19% می باشد . یعنی فقط 19 درصد از مبتلایان به دیابت در استان از درمان موثر بهرهمند هستد که از میانگین کشوری پایینتر است . این در حالی است که بیمار مبتلا به دیابت چنانچه تحت کنترل نباشد دچار عوارض بیماری خواهد شد و هزینه زیادی به دوش خانواده و نظام سلامت خواهد گذاشت .



 برای ارتقاء این شاخص نیاز به اطلاع رسانی به عموم مردم  ، آموزش متخصصین ، پرستارا ن ، مراقبین سلامت و..... دارد.



بیش از 90% مراقبتهای دیابت  خود مراقبتی است که نیاز به مدیریت 24 ساعته در 7 روز هفته دارد. و یک بیمار دیابتی بایستی در رابطه با نحوه مدیریت بیماری خودآموزش ببیند .


  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 11330
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید