parcham جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1403/06/05 - 10:58
  • - تعداد بازدید: 46
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /appsettingFree

مصرف خودسرانه دارو و مسمومیت‌های دارویی

کارشناس واحد تحقیق و توسعه حوزه دارو در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به مناسبت فرارسیدن روز داروساز نکاتی را درباره مصرف درست دارو بیان کرد و گفت: مسمومیت های دارویی از شایع ترین مسمومیت هاست و معمولا در افرادی که بیش از دوز تجویزی دارو مصرف می کنند ایجاد می شود.

دکتر مهسا فخرزارعی، در گفت و گو با وبدا با بیان اینکه باید ایمنی دارو رعایت شود، افزود: ایمنی دارو بدین معناست که دارو باید از جای مطمئن «داروخانه ها» تهیه و برای مصرف دارو هم با پزشک و یا داروساز مشورت شود.

وی با تاکید بر اینکه دارو باید در زمان مشخص و طی دوره کامل درمان مصرف شود، عنوان کرد: داروساز می تواند به بهترین شکل درباره مصرف دارو، میزان مصرف آن و تداخلات دارویی راهنمایی کند.

وی یادآوری کرد: داروهای مانده را نمی توان برای دیگر بیماری های مشابه مورد استفاده قرار داد زیرا این امر عوارض داوریی و مسمومیت با دارو را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین مصرف خودسرانه دارو آنتی بیوتیک ها هستند، اضافه کرد: مصرف خوسرانه آنتی بیوتیک ها بسیار خودسرانه است و موجب مقاومت میکروبی در آینده می شود.

دکتر فخرزارعی با بیان اینکه مصرف دارو در کشورما نسبت به دیگر کشورها بسیار بالاست، عنوان کرد: مصرف خودسرانه دارو از موارد افزایش مصرف دارو در کشور است.

وی درباره تداخلات دارویی هم مواردی را مطرح و بیان کرد: افراد دارای بیماری های مزمن می توانند در صورت اتمام داروی خود با تجویز پزشک خود داروهای خود را تمدید کنند اما سایر افراد به دلیل ایجاد تداخلات دارویی نمی توانند خوسرانه دارویی را مصرف و یا به داروهای مصرفی خود اضافه کنند.

وی توجه به تداخلات دارویی را از مهم ترین فعالیت های داروسازان ذکر و عنوان کرد: چنانچه دارویی دارید و از میزان مصرف آن و تداخلات آن مطمئن نیستید می تواند از داروساز داروخانه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید.

وی شماره 190 را سامانه 24 ساعت  خدمات اطلاع رسانی داروها و سموم عنوان و بیان کرد: افراد در هنگام مسمومیت های دارویی، آگاهی از شرایط مصرف و نگهداری داروها، تداخلات دارویی، مقدار و نحوه مصرف داروها، مصرف دارو در دوران بارداری و شیردهی، ازاده اطلاعات لازم به همراهان فرد مسموم یا گروه پزشکی در خصوص نحوه برخورد با یک فرد مسموم و .... می توانند با تماس با این شماره مشاوره دریافت کنند.

وی یادآوری کرد: لیست دارویی به نام OTC وجود دارد که داروهای بدون نسخه هستند و افراد می توانند این داروها را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنند که استامینوفن یکی از این داروهاست.

وی خاطرنشان کرد: اما افراد باید بدانند که استامینوفن، سم کبد است و مصرف طولانی مدت آن می تواند عوارض کبدی ایجاد کند.

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 48738
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید