parcham جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1402/09/29 - 14:49
  • - تعداد بازدید: 13
  • - زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /appsettingFree

نکات تغذیه ای برای شب یلدا

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به فرا رسیدن شب یلدا، توصیه های تغذیه ای را برای این شب عنوان و بیان کرد: توصيه مي شود براي پذيرايي شب يلدا به جاي غذاهاي چرب و شيرين و پرنمك، مانند انواع شيريني ها و آجيل شور و تنقلات فاقد ارزش تغذيه اي، از ميوه هاي تازه و مغزهاي بي نمك (مانند پسته، بادام، فندق، بادام­زميني و ساير مغزهاي غير شور) استفاده شود.

 



نسرین علیزاده در گفتگو با وبدا گفت: ميوه و خشكبار سالم با اعتدال مصرف شود تا از بروز سوء هاضمه و ديگر مشكلات ناشي از پرخوري پیشگیری شود.





وی با بیان اینکه تنقلات و خوراکی های شب یلدا حاوی مقادیر زیادی کالری است، خاطرنشان کرد: بنابر این لازم است مردم نکات تغذیه ای را رعایت کنند.





علیزاده با اشاره به اینکه شیرینی ها، كاكائو ها و شکلات ها داراي انرژی و چربی بالا هستند، بیان کرد: بهتر است که در ترکیب مواد خريداري شده شب یلدا کمتر از آنها انتخاب شود.





این مسئول اضافه کرد: انار و هندوانه سرشار از ویتامینc ، موادمعدنی مانند پتاسیم و منزیم و از جمله میوه هایی است که بیش از میوه های دیگر در این شب استفاده می شود.



مصرف این میوه ها باعث براورده شدن  نیازهای بدن به مواد معدنی و ویتامین های مختلف مي شود.





علیزاده با بیان اینکه در اين شب به علت مصرف تنقلات ، ميوه ها و آجيل ها بهتر است يك شام سبك سرو شود، خاطرنشان کرد: به جای تنقلاتی مثل چیپس، پفک و لواشک از آجیل ها و مغزهاي كم نمك و بوداده نشده استفاده و همچنین از خريداري آجيل هاي با رنگ مصنوعي و اسيد غير خوراكي خوداري و آجيل خام و بي نمك خريداري شود.





مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی، توصیه کرد: مایعات مصرف شود زیرا موجب رفع بهتر مواد مصرفی می شود، همچنین میوه ها قبل یا دو ساعت بعد از غذا مصرف شود و فاصله بین صرف غذا و خوابیدن دو ساعت باشد.





نسرین علیزاده یادآوری کرد: بهتر است بيماران كليوي و ديابتي از قندهاي ساده، انواع مغزها و شيريني ها به مقدار تجويز شده در برنامه غذايي آنها استفاده كنند، بيماران كليوي مراقب مقدار مصرف مايعات باشند و كمتر از هندوانه استفاده كنند.



وی ادامه داد: افراد ديابتي بهتر است قسمت هاييي از هندوانه كه كم شيرين است و به پوست هندوانه نزديك تر است انتخاب كنند، همچنین توصیه می شود که از برگه آلو و آلو خشک بجای توت خشک و کشمش استفاده کنند. افرادی که دارای تری گلیسرید خون بالا هستند، بهتر است از مصرف مغزهای چرب مانند پسته، بادام و گردو خودداری کنند.


  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 12651
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید