parcham جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1401/11/09 - 10:51
  • - تعداد بازدید: 4
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /appsettingFree

هشدار معاونت بهداشت دانشگاه نسبت به چاقی کودکان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به مناسبت هفته ملی بسیج تغذیه که یکی از روزهای آن با عنوان «چاقی کودکان و راه کارهای کنترل آن» نامگذاری شده توصیه‌هایی را برای پیشیگیری از چاقی این گروه سنی بیان کرد.

 





دکتر «محمدرضا اکبری» در گفت و گو با وبدا؛ با بیان این که چاقی امروزه به به عنوان یک مشکل تغذیه ای در جهان مطرح است، گفت: اضافه وزن و چاقي در كودكان و نوجوانان زمينه ساز ابتلا به بيماري هاي متعدد است.





وی با بیان این که چاقی در کودکی ارتباط مستقیمی با چاقی در بزرگسالی دارد، افزود:40 تا 90 درصد كودكان چاق در بزرگسالي نيز از چاقي رنج خواهند برد.





وی خاطرنشان کرد: عوامل ارثي، عادات مربوط به شيوه زندگي، مصرف غذاهاي آماده و تنقلات كم ارزش، كاهش فعاليت بدني، استفاده بيش از حد از كامپيوتر، تماشاي تلويزيون به مدت طولاني، مصرف غذاهاي پرچرب و سرخ شده و رفتار هاي غذايي افراد خانواده به ويژه مادران و الگو پذيري كودكان از رفتارهاي غذايي در محيط خانه و مهد كودک در بروز اضافه وزن و چاقي كودكان موثرند. 





وی هشدار داد: خطر چاقي در كودكان و نوجواناني كه 5 ساعت در روز تلويزيون تماشا مي كنند، بيش از 5 برابر كودكان و نوجواناني است كه تلويزيون نمي بينند يا حداكثر 2 ساعت تماشا مي كنند.





دکتر محمدرضا اکبری برای پیشگیری از چاقی در کودکان نکاتی را توصیه و عنوان کرد: مصرف روزانه صبحانه به عنوان يكي از سه وعده اصلي غذايي، مصرف روزانه حداقل دو ميان وعده غذايي مناسب مانند: ميوه، نان و پنير، خودداري از واداركردن كودک به خوردن و آشاميدن، خودداري از دادن غذا يا تنقلات هنگام تماشاي تلويزيون، ندادن شكلات و شيريني به عنوان پاداش به كودک و محدود كردن تنقلات پركالري و پر چرب مانند چيپس، پفك، شكلات، كيك هاي خامه اي و شكلاتي، بستني ، شيركاكائو برخی از این نکات هستند که باید به آن ها توجه کرد.





معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: همچنین توصیه می شود برای کودکان بزرگتر از دو سال از لبنیات کم چرب استفاده شود و مصرف روزانه سبزیجات تازه، یا پخته شده و میوه تازه و غذاهای سبوس دارد نیز باید در وعده های غذایی کودکان قرار گیرد.





مصرف انواع مغزها، محدود كردن غذا خوردن در خارج از منزل حداکثر ماهي يكبار، اصلاح عادات غذايي والدين، منظم کردن زمان خواب و برنامه غذایی کودک بخش دیگری از توصیه های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان است.


  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 11531
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید