parcham جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1401/10/27 - 12:07
  • - تعداد بازدید: 3
  • - زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /appsettingFree

هشدار معاون بهداشت دانشگاه نسبت به عوارض جبران‌ناپذیر پشت میز نشینی

پشت میز نشینی و استفاده مداوم از رایانه و اینترنت از اقتضائات زندگی مدرن و ماشینی امروز است، مسئله ای که به شکل فزاینده در حال رشد است و گاهی موجب ساعت ها نشستن پشت میز می شود، مسئله‌ای که معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نسبت به آن هشدار داده است.



به گزارش وب‌دا، آسیب های زیادی پشت میز نشین ها را تهدید و نشستن طولانی مدت روی صندلی عوارض جبران ناپذیری برای افراد ایجاد می کند، شاید به همین دلیل است که در روز شمار هفته بسیج ملی تغذیه سالم روزی تحت عنوان  «ترویج فعالیت بدنی در ادارات و مراکز جمعی» نامگذاری شده است.



 



اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا گفت و گویی با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی داشته باشیم. «دکتر محمد رضا اکبری» با تاکید بر اینکه آسیب های زیادی سلامت پشت میز نشینان را تهدید می کند و نشستن طولانی مدت روی صندلی عوارض جبران ناپذیری دارد اعلام کرد: فعالیت بدنی و ورزش در محیط کار یکی از راه های تضمین شده برای افزایش بهره وری کارکنان است، ورزش می تواند انگیزه در کار را بهبود ببخشد و حس موفقیت را ایجاد کند، بنابراین بر مدیران عالی سازمان هاست تا با ارائه و اجرای راهکار های موثر زمینه را برای روی آوردن کارکنان به امر مهم ورزش فراهم آورند و در پرتو این مهم توانمندی و بهره وری منابع انسانی و سازمانی را افزایش دهند.





وی با بیان اینکه ورزش و فعالیت فیزیکی با افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بد،  تاثیر مستقیمی با کاهش وزن و بهبود چربی خون در افراد دارای اضافه وزن دارد، ادامه داد: امروزه شواهد انکارناپذیری از اثر فعالیت بدنی منظم در پیشگیری اولیه و ثانویه از چندین بیماری مزمن از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا، چاقی، افسردگی، پوکی استخوان و سرطان وجود دارد.





دکتر اکبری اضافه کرد: به نظرمی رسد یک رابطه خطی بین فعالیت بدنی و سلامتی وجود دارد، به گونه‌ای که افزایش بیشتر در فعالیت بدنی و تناسب اندام منجر به بهبودهای بیشتری در وضعیت سلامت فرد خواهد شد.





وی با یادآوری اینکه چاقی بزرگ‌ترین چالش بهداشت عمومی در قرن حاضر است، خاطرنشان کرد:در سال‌ های اخیر، ‌ تغییرات درشیوه  زندگی باعث شده تا جوامع مختلف با طیف جدیدی از اختلالات تغذیه‌ای، مانند: اضافه وزن و چاقی مواجه شوند. طوری که چاقی یه عنوان یک مشکل جدی سلامتی مطرح شده است.





معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه با پیشرفت تکنولوژی در قرن حاضر و گسترش فقر حرکتی، چاقی فراگیر شده و سن چاقی کاهش یافته است. گفت: سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است در دنیا بیش از یک میلیارد بزرگسال چاق و یا دارای اضافه وزن  وجود دارد و شیوع اضافه وزن و چاقی عملا در تمام جوامع و گروه‌ های سنی در جهان با سرعتی هشدار دهنده در افزایش است به نحوی که به یک نگرانی مهم در بهداشت و سلامت عمومی تبدیل شده است.





وی با تاکید بر اینکه چاقی یک اپیدمی جهانی است و با عوارض جسمانی زیادی از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشارخون بالا، افزایش کلسترول، تری گلیسیرید خون و انواع مشخصی از سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان مثانه  در ارتباط است، یادآوری کرد: شواهد علمی نشان می‌دهند که یک الگوی تغذیه‌ای سالم همراه با فعالیت بدنی منظم، می تواند یک عامل پیشگیری مهم در برابر چاقی و  بیماری ‌ها باشد.





وی با بیان اینکه رژیم غذایی سالم، مواد مغذی لازم، مایعات کافی، آمینو‌اسید و اسیدهای چرب لازم، ویتامین ‌ها و مواد معدنی کافی و همچنین کالری لازم را برای بدن فراهم می آورد، اعلام کرد: فرهنگ سازی برای ورزش همگانی و عمومی نیز نقش مهمی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها دارد.





دکتر اکبری یادآوری کرد: متاسفانه کم تحرکی و تغذیه نامناسب موجب بروز چاقی در جمعیت قابل توجهی از ایرانیان شده است و باید با اتخاذ برنامه تغذیه سالم و افزایش فعالیت بدنی و فرهنگ سازی مناسب به دنبال درمان و پیشگیری از آن بود.


  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 11498
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید