parcham جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1401/10/22 - 12:32
  • - تعداد بازدید: 10
  • - زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /appsettingFree

چاقی مادر بیماری هاست

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در روز جهانی آگاهی رسانی درباره چاقی و عوارض آن با حضور در برنامه رادیویی طنین سلامت، عوارض چاقی را برشمرد و از راه کارهای دست یابی به حال خوب با وزن مناسب سخن گفت.

به گزارش وب‌دا؛ دکتر «فلوریا انفرادی» با بیان این که بافت چربی برای بدن ضروری است اما بالابودن از مقدار نرمال آن که در ظاهر نیز مشخص می شود موجب ایجاد چاقی می شود، گفت: چاقی مادر بیماری هاست و در دراز مدت منجر به ایجاد بیماری های متعددی در افراد می شود.





وی با بیان این که اضافه وزن برای بسیاری از بیماری ها فراخوان می زند، ادامه داد: سرطان، بیماری های قلبی_عروقی، پوکی استخوان و ... ارتباط مستقیمی با چاقی دارند.





مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: متاسفانه سرطان ها به ویژه سرطان سینه و سرطان روده که از شایع ترین ها در استان هستند نیز ارتباط مستقیمی با چاقی دارند.





وی چاقی شکمی را هشداری مهم حتی برای افراد لاغر دانست و گفت: چربی شکمی از شاخص های بررسی بیماری های قلبی و عروقی است، اندازه استاندارد دور شکم 90 سانتی‌متر در نظر گرفته شده است و عدد بیشتر از آن چاقی شکمی محسوب می‌شود.





وی با بیان این که بروز چاقی در دنیا شایع است و گروه سنی مبتلایان به آن نیز در حال کاهش است، خاطرنشان کرد: به طور کلی از هر 3 فرد بالغ و هر 5 کودک یک نفر مبتلا به چاقی است و بیماری کووید و کاهش تحرک نیز موجب افزایش 2 تا 4 کیلویی در کودکان شده است.





دکتر انفرادی با بیان این که تغذیه بسیار مهم است و حتی در زمان باروری مادر نیز باید مدنظر قرار داشته باشد، تاکید کرد: عادت های درست غذایی والدین و خانواده تا سن 10 سالگی بر رژیم و عادت غذایی فرزندان تاثیر دارد و باید در فرزندان شیرینی پسندی و شورپسندی ایجاد نشود.





مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی روغن‌ها را از مواد غذایی موثر در چاقی ذکروعنوان کرد: روغن های حیوانی مانند دنبه موجب تصلب شرایط و ایجاد سکته های قلبی و مغزی می شود و توصیه به عدم مصرف آن هاست.





وی افزود: اگرچه روغن زرد دارای آنتی اکسیدان هایی است اما مصرف آن باید بسیار کم و در حد متعادل باشد و این امر برای مصرف روغن های گیاهی مانند روغن کنجد و روغن زیتون نیز صدق می کند.





وی عوامل ایجاد چاقی را ژنتیک، عادت های غذایی، برخی داروها و بیماری ها ذکر و توصیه کرد: تا افراد بازنگری در عادت های غذایی خود داشته باشند و با اصلاح شیوه زندگی به وزن مناسب و حال خوب دست یابند.





دکتر انفرادی کاهش مصرف شیرینی جات، غذاهای چرب و بسته بندی و فرآوری شده، مصرف روزانه 400 گرم سبزی و میوه، تحرک و فعالیت روزانه حتی 30 دقیقه پیاده روی در روز، خوردن وعده های بیشتر با حجم کمتر در روز و مصرف میاند وعده های غذایی و برخورداری از برنامه غذایی مناسب زیر نظر پرشک و کارشناس تغذیه را از راه کارهای پیشگیری از چاقی اعلام کرد.


  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 11476
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید