parcham جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1401/09/30 - 13:06
  • - تعداد بازدید: 6
  • - زمان مطالعه : 1 دقیقه
  • /appsettingFree

کارگاه بازآموزی دیابت ویژه پزشکان حوزه بهداشت استان برگزار شد

کارگاه بازآموزی «خود مراقبتی، مدیریت و کنترل عوارض بیماری دیابت» با حضور معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و سه پزشک فوق تخصص برای پزشکان حوزه بهداشت استان هفته گذشته برگزار شد.

به گزارش وب‌دا، دکتر محمدرضا اکبری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این‌که از هر 10 نفر در دنیا، یک نفر به بیماری دیابت مبتلا هستند، افزود: اصلاح سبک زندگی، توجه به زندگی سالم و کاهش وزن در افراد چاق، ورزش روزانه و چک سالیانه قند خون می‌تواند از شناسایی زودهنگام و پیشگیری از بیماری موثر باشد.



 



دکتر فاریا جعفرزاده فوق تخصص غدد و عضو هیئت علمی دانشگاه و مدرس این دوره نیز گفت: زخم پای دیابتی بعد از حوادث ترافیکی شایع‌ترین علت قطع اندام در دنیا و 85درصد قابل پیشگیری است.



 



وی کنترل مرتب قند خون، مصرف به موقع داروها، رعایت رژیم غذایی مخصوص بیماران دیابتی و استفاده از کفش مناسب و معاینه دقیق پاها بصورت روزانه و توجه به هرگونه پینه و زخم جدید و همچنین مراجعه زود هنگام به مراکز درمانی را در راستای پیشگیری از زخم پای دیابتی مهم و موثر دانست.



 



دکتر حبیبه سادات شاکری فوق تخصص غدد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و یکی دیگر از مدرسان این دوره نیز اعلام کرد: قند خون ناشتا مساوی یا بالاتر از 126 و یا قند خون 2ساعت بعد از غذای بالای 200 می‌تواند از علائم بیماری دیابت باشد.



 



وی افزود: در افراد مبتلا برای پیشگیری از عوارض وخیم دیابت معاینه سالانه از نظر وجود بیماری قلبی عرقی و بیماری چشمی توسط متخصصان مربوطه توصیه می‌شود.



 



دکتر لیلا حسینی متخصص قلب و فوق تخصص اکو کاردیوگرافی نیز در این دوره گفت: بیماری دیابت می‌تواند باعث ایجاد پرفشاری خون در بیماران شود.



 



وی اضافه کرد: وجود هر دو عارضه می‌تواند باعث عوارض قلبی عروقی مانند سکته‌های مغزی - نارسائی کلیه و مشکلات بینایی شود، بنابراین در بیماران مبتلا به دیابت، کنترل فشارخون و چربی خون مهم است.



 



طبق این گزارش؛ در این کارگاه کلیاتی در رابطه با دیابت بر اساس گاید لاین 2023، درمان‌های دارویی، درمان پای دیابتی، اهمیت(خود پایشی قند خون) و عوارض بیماری‌های قلبی_عروقی و مدیریت فشار خون ارائه شد.


  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 11413
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید