parcham جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1402/02/14 - 17:06
  • - تعداد بازدید: 9
  • - زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /appsettingFree

گزارشی از نمایشگاه هفته سلامت در بجنورد

نمایش خدمات گسترده و تخصصی حوزه سلامت و در معرض دید قرار دادن امکانات، توانمندی‌ها و تلاش‌ها شاید یکی از بهترین اقدامات برای آگاه ساختن جامعه از ظرفیت‌های این عرصه است، اقدامی که می‌تواند منجر به جذب مشارکت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی شود و هم‌زمان شرایط را نیز برای همکاری صمیمانه بین بخشی و تحقق سریع‌تر عدالت در سلامت فراهم سازد.

 



به گزارش وب‌دا، نمایشگاه سلامت که به مناسبت هفته ملی سلامت با شعار سلامتی برای همه با پزشکی خانواده و رویکرد ارائه خدمات نظام سلامت به مردم، 10 اردیبهشت‌ماه راه‌اندازی شد، در حالی شب گذشته 13 اردیبهشت‌ماه به کار خود پایان داد که با استقبال خوب عموم مواجه شد، استقبالی که حاصل تعدد ارائه خدمات رایگان در این نمایشگاه است.



 



در این نمایشگاه ۲۵ غرفه از گروه‌های تخصصی آموزش و ارتقاء سلامت، سلامت دهان و دندان، بهبود تغذیه، گروه مبارزه با بیماری‌ها، سلامت جمعیت خانواده و مدارس، سلامت روان اجتماعی و اعتیاد، سلامت محیط و کار و معاونت‌های تحقیقات و فناوری، آموزشی، درمان، فرهنگی و دانشجویی، غذا و دارو، توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی، اورژانس پیش بیمارستانی و همین‌طور ارگان‌ها و سازمان‌های انتقال خون، دانشگاه کوثر، ناحیه مقاومت بسیج، جهاد کشاورزی، کمیته امداد، بیمه سلامت و... حضور داشتند و خدمات رایگان متعددی را ارائه کردند.



 



از نخستین روز برپایی نمایشگاه خدمات سلامت دهان و دندان توسط دو غرفه درمانگاه‌های تخصصی جوادالائمه و گروه سلامت دهان و دندان دانشگاه ارائه شد و مراجعه‌کنندگان از خدمات ویزیت رایگان و آموزش بهداشت دهان و دندان بهره‌مند شدند، همچنین بسته‌های آموزشی و بهداشتی شامل مسواک، خمیر و نخ دندان و مطالب آموزشی در اختیار مردم قرار گرفت.



 



یادگیری اصول اولیه احیای ایست قلبی و ریوی هم با استقبال گرم مردم مواجه شد و اصول این اقدام با حضور تکنسین‌ها و کارشناسان اورژانس پیش بیمارستانی به‌صورت تجربی و ملموس فراگرفتند، مردم از گروه‌های سنی مختلف برای یادگیری احیای قلبی و ریوی به غرفه اورژانس پیش بیمارستانی مراجعه کردند.



 



کارشناسان سلامت روان نیز با حضور خوب مردم، خدمات روان‌شناختی را در دو بخش به مردم ارائه کردند و ضمن آشنا کردن بازدیدکنندگان با خدمات رایگان مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت خدمات فردی آموزش مهارت فرزندپروری و روانشناس فردی را به مراجعان ارائه کردند.



 



از اقدامات خوب انجام شده در این نمایشگاه معرفی ظرفیت‌های حوزه درمان و تخصص‌های بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه در شهر بجنورد بود که در غرفه معاونت درمان با توزیع پمفلت و بروشور انجام شد و مردم از نزدیک با خدمات قابل ارائه در مراکز بیمارستانی، دپارتمان قلب، مرکز ناباروری و اجرای طرح نفس و همین‌طور شرایط دریافت کارت اهداء عضو آشنا شدند.



 



محصولات دانش‌بنیان و فناورانه از غرفه‌های با استقبال بود که مخاطبان خاص شامل دانشجویان و نخبگان را جذب کرده بود در این غرفه نمونه محصولات دانش‌بنیان ارائه شد. بازدید روزانه این غرفه بالا و استقبال پرشور بود.



 



آشنایی عموم با محصولات بدون استاندار، فاقد مجوز و آگاهی از شرایط یک محصول سالم از اقدامات خوبی بود که توسط غرفه معاونت غذا و دارو و سلامت محیط و کار ارائه شد تا با دانش‌افزایی عمومی شرایط برای تأمین سلامت عمومی در این بخش بیش‌ازپیش فراهم شود.



بسیاری از مراجعان و بازدیدکنندگانی که خدمات اولیه مراقبت سلامت را دریافت کردند برای تکمیل فرآیند درمان به مراکز بهداشتی و درمانی ارجاع شدند.



در غرفه انتقال خون نیز که از غرفه‌های فعال بود، شرایط عمومی اهدای خون، بیماری‌های ویروسی پلاکت فرزیس، اطلاع‌رسانی شد که دهها نفر از بازدیدکنندگان برای اهدای خون از غرفه به سازمان انتقال خون مراجعه کردند.



 



مشاوره ترویج فرزندآوری نیز از دیگر خدمات رایگان بود که به‌طور ویژه توسط غرفه جمعیت در دو شیفت انجام شد.



 



دکتر جواد شاهین‌فر سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی در خصوص نمایشگاه هفته سلامت در گفتگو با وبدا، اظهار داشت: زیرساخت و شالوده تمام اقدامات انجام شده در نظام سلامت، خدمت به مردم است و تمامی فعالیت‌ها بر مبنای همین امر خواهد بود.



 



وی با بیان اینکه کارکنان، پزشکان و پرسنل عاشق به خدمت بر مبنای این زیرساخت فکری به مردم خدمت می‌کنند، افزود: محوریت تمام اقدامات ما، برقراری عدالت در سلامت، دسترسی آسان مردم به خدمات بهداشتی و درمانی است و چنانچه این امر محقق شود به عدالت دست یافته‌ایم.



 



دکتر شاهین فر گفت: دانشگاه از ظرفیت بیش از ۱۲ هزار نفر سفیر سلامت، ۳ هزار نفر داوطلب عرصه خدمت و ۷ هزار نفر پرسنل خود دانشگاه بهره می‌برد که در جای‌جای استان خدمت می‌کنند.



 



دکتر علی نعمتی، سرپرست مرکز بهداشت بجنورد و مسئول برپایی نمایشگاه هفته سلامت بجنورد نیز در گفتگو با وبدا، از ارائه خدمات رایگان سلامت به بیش از یکهزار نفر در این نمایشگاه خبر داد.



 



وی با بیان اینکه هدف از برپایی نمایشگاه هفته سلامت، آشنایی مردم و شهروندان از خدمات این حوزه و ترویج فرهنگ عمومی سلامت بود، اظهار کرد: طی مدت ۴ روز برپایی این نمایشگاه، به ۴۴۵ نفر خدمات کنترل علائم حیاتی و فشار خون، ۳۶۴ نفر تست قند خون، ۱۷۵ نفر تستhiv، تعیین گروه خونی به ۱۲۰ نفر، مشاوره‌های بهبود تغذیه به ۲۱۲ نفر، مشاوره واحد سلامت روان به ۲۳۵ نفر، و در بخش سلامت دهان و دندان به ۱۸۵ نفر خدمات ارائه شد.



 



وی از بازدید در مجموع ۳۷۰۰ نفر در این نمایشگاه خبر داد و افزود: نمایشگاه هفته سلامت در ۲۵ غرفه و با همکاری و مشارکت دیگر دستگاه‌های اجرایی از ۱۰ تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه در دو نوبت صبح و عصر پذیرای بازدیدکنندگان و شهروندان بجنوردی بود.



 



مهندس مجید پورخیاط، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز از تهیه 82 محتوای خبری، رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی از نمایشگاه سلامت بجنورد خبر داد و گفت: با ایجاد بستر مناسب در غرفه روابط عمومی نسبت به تهیه محتواهای چند رسانه‌ای اقدام و آخرین عملکرد تمام غرفه‌ها با حضور کارشناسان و خبرنگاران این بخش به‌خوبی منعکس شد.



 



وی با اشاره به حضور مستمر و فعال کارشناسان در دو شیفت برپایی نمایشگاه افزود: در این غرفه با بهره‌گیری از ارتباطات مؤثر، طیف گسترده‌ای از مخاطبان ازجمله اهالی قلم، خبرنگاران، دانشجویان، کارکنان مدیران و مردم حضور یافتند و که با حضور این اقشار در جهت ایجاد بستر تفاهم، همکاری و اعتمادسازی تلاش‌هایی انجام شد.



 



وی با بیان اینکه جلب مشارکت همه‌جانبه مخاطبان در راستای پیشبرد سیاست‌ها، برنامه‌ها و اهداف آموزشی، بهداشتی و خدماتی دانشگاه علوم پزشکی استان مدنظر روابط عمومی است، خاطرنشان کرد: این حوزه، با اطلاع‌رسانی مناسب خدمات و رویکرد حوزه سلامت و همین‌طور برگزاری میزهای گفت‌وگو شرایط را برای تحقق این اهداف فراهم کرد.


  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 11975
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید