دکتر گریوانی در کارگاه «بینالمللیسازی آموزش عالی» مطرح کرد:
تلاش برای برندسازی علمی دانشگاه از طریق بینالمللیسازی آموزش عالی
سرپرست بین الملل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در نخستین کارگاه تخصصی بینالمللیسازی آموزش عالی، برندینگ علمی را از نتایج مؤثر بینالمللیسازی دانست و گفت: برگزاری این کارگاه با هدف تبیین ابعاد انسانی و علمی تعاملات فرا مرزی در دانشگاه آغاز شده و تداوم خواهد داشت.

به گزارش وبدا، سرپرست مدیریت بینالملل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ابتدای این کارگاه گفت: برخی تصور میکنند بینالمللیسازی صرفاً به معنای سفر خارجی یا جذب بیمار از کشورهای همسایه است، در حالی که این مفهوم بسیار عمیقتر است و به بازشناسی هویت خودمان از طریق مواجهه با فرهنگهای دیگر بازمیگردد.
به گفته دکتر اسماعیل گریوانی، نخستین مواجهه نسل امروز با «دیگری» در همان سالهای زندگی خوابگاهی شکل گرفت؛ جایی که دانشجویان با پیشینههای متفاوت فرهنگی از استانهای مختلف در کنار هم زندگی کردند و همان فضا خود یک کارگاه بینالمللی کوچک بود. دنیا دیدگی فقط در سفر به اروپا یا آمریکا نیست، بلکه در توانایی کنار آمدن با تفاوتها معنا پیدا میکند.
وی تأکید کرد: ما باید حلقه مفقوده زنجیره ارتباطات علمی و فرهنگی باشیم؛ نه فقط دریافتکننده تجربه، بلکه انتقالدهنده آن. بینالمللیسازی یعنی وصلکردن این حلقهها برای جلوگیری از گسست میان جوامع علمی.
وی افزود: پیشرفت در طول تاریخ نه از مسیر انزوا، بلکه از مسیر ارتباط، جاده ابریشم، نامهنگاریهای علمی و تبادل فرهنگی حاصل شده است. امروز هم ارتباطات جهانی یک موضوع لوکس دانشگاهی نیست، بلکه یک نیاز جدی برای رفع سوءبرداشتها و شکلگیری فهم مستقیم از جهان است.
سرپرست مدیریت بینالملل دانشگاه همچنین برندینگ علمی را از نتایج مؤثر بینالمللیسازی دانست و گفت: همانگونه که نام دانشگاههایی چون شریف و امیرکبیر بهواسطه سالها ارتباطات علمی و اعتبار جهانی در ذهنها نقش بسته است، مسئولیت ما نیز ساختن چنین تصویری برای دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی است؛ بهگونهای که شنیدن نام بجنورد، یادآور کیفیت، نوآوری و ارتباطات بینالمللی باشد.
مسئول امور پژوهشهای بینالمللی دانشگاه نیز در این کارگاه اظهار کرد: در حوزه همکاریهای مشترک، دانشگاه چندان عقب نیست و برخی اعضای هیئت علمی بین ۱۳ تا ۵۷ همکاری علمی بینالمللی ثبتشده دارند.
به گفته دکتر یونسی، شاخصهای پژوهشی در این حوزه صرفاً محدود به انتشار مقاله نیست، بلکه مشارکت در بوکچپترها، عضویت در انجمنهای علمی بینالمللی و حضور در پروژههای مشترک نیز اثرگذار است و مدیریت متمرکز حوزه بینالملل میتواند این مسیر را شتاب دهد.
در ادامه برنامه، دکتر کبیری بخش آموزشی کارگاه را با محوریت تضمین و ارتقای کیفیت در آموزش عالی بینالمللی آغاز کرد.
آشنایی با نظامهای ارزیابی مراکز علمی، بررسی مدلهای رتبهبندی دانشگاهی، اعتباربخشی مدارک در سطح جهانی و شیوههای شبکهسازی بینالمللی از جمله سرفصلهای ارائهشده در این بخش بود.
بر اساس این گزارش، دومین روز از کارگاه بینالمللیسازی آموزش عالی ویژه دانشگاه علوم پزشکی استان شنبه ۱۲ مهر ماه از ساعت ۸ تا ۱۶ برگزار میشود.
نظر دهید