ظاهر فریبنده دخانیات با ابزار فرهنگ و رسانه شناخته میشود
مسئول کمیته تحقیقات دانشجویی و فناوری دانشکده پرستاری و مامایی، با اشاره به شعار روز دوم هفته ملی بدون دخانیات، گفت: انتخاب شعار «فرهنگ، هنر و رسانه، روشنگری ترفندهای صنایع دخانی» در سال جاری، نشانگر اهمیت بهرهگیری از ابزارهای نرم و اثرگذار فرهنگی برای مقابله با چهره فریبنده و ترفندهای پیچیده صنایع دخانی است.

دکتر حدیثه منادی، در گفت و گو با وبدا؛این صنایع با ورود خزنده به بسترهای فرهنگی، هنری و رسانهای، تلاش دارند چهرهای جذاب، بیخطر و حتی حامی هنر از خود به نمایش بگذارند، در حالیکه واقعیت، چیزی جز تخریب سلامت جسمی و روانی نسلها نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تأکید کرد: صنایع دخانی با هدفگیری نوجوانان و جوانان از ترفندهایی همچون بستهبندیهای فریبنده، طعمدهندههای متنوع، تبلیغات پنهان در فیلمها، سریالها و شبکههای اجتماعی و حتی حمایت مالی از رویدادهای فرهنگی بهره میبرند.
وی با اشاره به اینکه افشای این روشها تنها از مسیر آگاهیبخشی عمومی و تقویت سواد رسانهای امکانپذیر است. عنوان کرد: رسانههای جمعی بهویژه فضای مجازی میتوانند با تولید محتوای روشنگرانه، افشاگرانه و خلاقانه، نقاب از چهره این صنایع بردارند و نوجوانان را در برابر این موج تبلیغاتی آسیبزا مقاوم سازند.
وی افزود: فرهنگ و هنر، بهترین بستر برای رساندن پیام سلامت به دل و جان مردم است؛ بهرهگیری از ظرفیت هنرمندان، شاعران، نویسندگان، سینماگران و تولیدکنندگان محتوای دیجیتال، میتواند جریانی فرهنگی در برابر عادیسازی مصرف دخانیات ایجاد کند. از سوی دیگر، خانوادهها و مربیان مدارس باید با آموزشهای منسجم و بهروز، به مهارت تشخیص ترفندهای تبلیغاتی مجهز شوند، این آموزشها باید بخشی از برنامههای رسمی نظام سلامت و آموزشوپرورش باشد.
دکتر منادی با اشاره به اقداماتی که می توان انجام داد، خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاههای آگاهسازی، تولید محتواهای چندرسانهای بومی، همکاری با هنرمندان محلی و اجرای پویشهای مجازی از جمله گامهایی است که در راستای روشنگری و مقابله با ترفندهای صنایع دخانی می توان برداشت.
وی از خبرنگاران، فعالان فرهنگی و هنرمندان دعوت کرد تا با تمام توان در جبهه آگاهیسازی و روشنگری، همراه نظام سلامت باشند و در این میدان فرهنگی، نقش تأثیرگذار خود را ایفا کنند.
نظر دهید