-

به پورتال بیمارستان بنت الهدی بجنورد خوش آمدید



گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۹ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۹۴ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۱۳۰۷ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۴۱۴۴ مورد

غذاهای تاثیرگذار بر روی شیر مادر

یكشنبه ١ آذر ١٣٩٤ ساعت ٢٠:٤٣ ب.ظ   ( بازدید : 921 نفر )


همان طور که می دانیم مواد غذایی مختلفی که مادر شیرده در طول شبانه روز مصرف می کند بر روی شیر او نیز بی تاثیر نیست.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران، دكتر سید‌ضیاءالدین مظهری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران با بیان این مطلب اظهار داشت: دل درد، نا آرامی و كولیت كه برخی از شیرخواران دچار آن می ‌شوند، می ‌تواند بر اثر غذایی كه مادر خورده است، به وجود آمده باشد.

همچنین بو و طعم مواد غذایی وارد شده در شیر مادر ممكن است، شیرخوار را نسبت به خوردن شیر بی‌ میل كند.

وی گفت: البته می ‌توان گفت كه چنین رخدادهایی به طور دقیق قابل پیش ‌بینی و پیشگیری نیستند اما این مادران با توجه به نوع مواد غذایی مصرفی و عكس‌العمل فرزند شان، می ‌توانند تصمیم بگیرند كه كدام ماده غذایی را حذف كنند یا از میزان مصرف‌ شان بكاهند.

دكتر مظهری خاطرنشان كرد: برخی از مواد غذایی می‌ تواند طعم و بوی شیر مادر را تغییر دهد كه می ‌توان به سیر، پیاز، كلم، شلغم، لوبیای سبز،حبوبات، ریواس و زردآلو اشاره كرد و احتمال دل‌ دردهای 24 ساعته شیرخوار را به وجود ‌آورد.

در ضمن مصرف زیاد هندوانه، خربزه، هلو و دیگر میوه‌ های نوبرانه، نرسیده و كال در ایجاد اسهال و دل ‌درد كودكان تأثیر می ‌گذارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران یادآور شد: در بعضی خانواده ‌ها مصرف برخی مواد غذایی توسط مادر در فرزند شیرخوارشان ایجاد حساسیت و آلرژی می ‌كند كه می ‌توان به شیر گاو، تخم‌ مرغ، فرآورده‌ های گوشتی، بادام ‌زمینی و فرآورده ‌های سویا اشاره كرد كه بهتر است از برنامه غذایی حذف شوند.

این متخصص تغذیه تصریح كرد: به ‌طور تجربی مشخص شده مصرف برخی خوراكی‌ ها افزایش‌ دهنده ی شیر مادر است، ولی دلایل علمی درباره آن ها و عملكردشان در چرخه‌ های زیست- ‌شیمیایی و پروسه تولید شیر ارائه نشده است و جمعی از پژوهشگران بر این باورند كه شاید یك عقیده دیرپا و ریشه‌ دار در مورد مصرف آن ها باعث آرامش خیال و اعتماد به نفس بیشتر در مادران می ‌شود.

وی در ادامه افزود: گسترده‌ ترین و اثرگذارترین مواد غذایی كه باعث افزایش شیرمادر می ‌شوند، عبارت هستند از شبدر، بادام، كنجد، شاهدانه، دم‌ كردهرازیانه، شیر، ماست و دوغ، ماءالشعیر، ماهی، كاهو و غلات پرك شده مخصوصاً جوی‌ پرك شده كه توصیه می ‌شود به ‌صورت تلفیق ‌شده در كنار هم مصرف شوند.

 


منبع : بیمارستان بنت الهدای بجنورد چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.















جستجو
گلباران مزار شهدا (۴۸۱۸ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...