گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۶۳ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۲۲۰ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۱۷۱۵ مورد

تعداد بازدید های کل : ۱۰۳۳۷۸۷ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٣٩٨/١٢/٦ - ۷۱۷۷ مورد

مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع

دوشنبه ٢٨ مهر ١٣٩٩ ساعت ١٥:٤٥ ب.ظ   ( بازدید : 562 نفر )


به گزارش روابط عمومی، شعار روز جهانی پوکی استخوان با عنوان" مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع" اعلام شد.

رضا علی یوسفی ریاست شبکه بهداشت ودرمان شهرستان راز و جرگلان گفت: سازمان بهداشت جهانی روز ۲۰ اکتبر را همه ساله  به علت اهمیت پوکی استخوان با عنوان روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری کرده است.

ایشان در رابطه با بیماری پوکی استخوان گفت: در این بیماری تراکم توده استخوانی کاهش یافته و استخوان شکننده می‌ شود و به نوعی سومین عامل تهدید کننده سلامت انسان است.

یوسفی اظهار داشت: پوکی استخوان قابل پیشگیری است و سازمان جهانی به همین دلیل شعار امسال را با عنوان « مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع » نامگذاری نموده است .

مصومه ادبی،مسئول سلامت سالمندان و میانسالان تصریح کرد : سن جزء عوامل غیر قابل تغییر و  درمان ناپذیر ابتلا به پوکی استخوان است  که رعایت شیوه زندگی سالم می تواند اثرات زیادی بر سلامت استخوان ها داشته باشد ؛ بنابراین هر چه بتوان در سنین پایین ذخیره توده استخوانی با تغذیه صحیح و ورزش مستمرافزایش داد، در سنین بالاتر دچار مشکلات کمتری در رابطه با پوکی استخوان خواهیم شد و همینطوراستفاده از کلسیم، ویتامین D در کنار موارد ذکر شده تاثیر شگرفی در بالا بردن تراکم استخوانی خواهد داشت..

وی گفت: بعد از۳۰ سالگی که استخوان‌ها به حداکثر تراکم خود می‌رسند، شروع به تحلیل رفتن می‌کنند و اگر تا قبل از این سن افراد فعالیت ورزشی مناسب و جذب کلسیم کافی داشته باشند، کلسیم جذب شده قابل جبران خواهد بود و خطری برای فرد ندارد، در غیر این صورت به تدریج استخوان‌ها شکننده و آسیب‌پذیر می‌شوند. بدن کودکان و بچه های کوچک و همچنین افراد سالمند نیاز بیشتری به دریافت ویتامین D  دارد بنابراین به این افراد توصیه می شود علاوه بر رعایت رژیم غذایی مناسب و قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید از قرص های مکمل ویتامین D  هم استفاده کنند.

 

ادبی در رابطه با چگونگی تامین ویتامین د و کلسیم بدن خاطرنشان کرد: افراد بالغ می توانند با مصرف روزانه ۴۰ گرم پنیر، یک لیوان شیر و یک لیوان ماست می توانند کلسیم مورد نیازخود را تامین کنند.همینطور با قرار دادن دست تا آرنج در مقابل نور مستقیم آفتاب، به میزان روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، در تآمین ویتامین د مورد نیاز بدن درکنار مصرف مکمل با تجویز پزشک و رژیم غذایی صحیح به همراه ورزش کردن موثر خواهد بود.

وی افزود: مواد غذایی از گروه لبنیات، ماهی و تخم مرغ برای پیشگیری از پوکی استخوان تاثیر زیادی دارد.همچنین مصرف هفته‌ای دو مرتبه غذای دریایی شامل ماهی و میگو در تأمین ویتامین D بدن مؤثر است.


منبع : شبکه بهداشت و درمان شهرستان راز و جرگلان چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.








جستجو
سوگندنامه بقراط (۱۱۷۰۶ بازدید)
امپاتی(empathy) چیست؟ (۶۲۸۰ بازدید)
سلام بر محرم (۵۹۸۸ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...