مرکز مهارت های بالینی دانشگاه با هدف آموزش فراگیران رشته های مختلف پزشکی و پیراپزشکی در حیطه مهارت های عملی، عاطفی و ارتباطی راه اندازی شده است. چنین مراکزی این فرصت را برای دانشجویان به وجود می آورند که در محیطی ایمن، کاملاً آرام و بدون اضطراب، قبل از مواجهه با بیمار واقعی، تعداد زیادی از مهارت های عملی و ارتباطی را بیاموزند و با آمادگی بیشتر بر بالین بیمار حاضر شوند. همچنین با ایجاد شرایط مناسب و به ویژه به صورت کارگاهی، افزایش مهارت دانشجویان در این حیطه ها را باعث گردد. در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی مرکز آموزش مهارت های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی و مرکز آموزش مهارت های بالینی بیمارستان امام حسن (ع) مشغول ارائه خدمات آموزشی هستند.
رسالت مركز
تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد از مهمترین عناوین مورد توجه در برنامه توسعه پایدار می باشد. تربیت پزشکان از رسالتهای مهم دانشگاه های علوم پزشکی است. پزشکان و پیراپزشکان نه تنها بایستی دانش کافی در زمینه سلامتی، بیماری و چگونگی اداره بیمار را داشته باشند، بلکه لازم است توانایی کافی در زمینه مهارت های عملی و نگرشی نیز دارا باشند. برنامه ریزی در جهت کسب توانائی و مهارت کافی در زمینه های فوق از دیرباز مورد توجه بوده است. آنجائیکه تا کنون قسمت عمـده آمـوزش مهارت های عملی و نگرشی بر روی بیمـار انجام می گرفته، پیامدهای نامناسبی را برای بیمار، دانشجو و استاد به همراه داشته است که بعضاً منجر به خسارات جبران ناپذیری نیز گردیدهاست و توجه به بازنگری در نحوه آموزش در این زمینه ها را الزامی می نماید.
مركز آموزش مهارت های بالینی متعهد است محيطي ايمن براي تدريس و فراگيري مهارت هاي باليني و ارتباطي ايجاد كند. هدف ما ايجاد مركزي است تا با همكاري و آموزش بين بخشي، موجبات ارتقاء آموزش مهارت هاي عملی و نگرشی در دانشجویان پزشكي و پيراپزشكي را فراهم آوریم و از اين طريق، موجبات ارتقاء كيفيت مراقبت از بيماران و خدمت رسانی به ایشان مهیا گردد و همچنین با انجام پژوهش به دنبال طراحي و ارزيابي استراتژي هاي جديد آموزش و ارزشيابي هستيم تا با كمك آن ها، فراگيري مستقل را ترويج دهيم و موجبات دستیابی به راه هاي جديدي در آموزش پزشكي و پيراپزشكي را فراهم آوریم .
اهداف
هدف عمده مراكز آموزش مهارت ها، شبيه سازي يك محيط باليني است به طوري كه بتوان آموزش مهارت هاي باليني را كنترل و تمرين كرد. بديهي است اين مراكز فقط مكمل محيط باليني واقعي هستند و به هيچ عنوان جاي آن را نمي گيرد.
برنامه ریزی و آموزش مهارت ها در مـرکز مهات های بالینی مبني بر چند اصل دانشجـو محوري، آموزش فـعال، بحث گروهي و كارگاهی مي باشد. در اين خصوص پس از پیشنهاد و تعيين عناوين آموزشي و تهيه طرح درس مربوطه كادر آموزشي تعیین و هماهنگي هاي لازم جهت برگزاري دوره هاي آموزشي به صورت كارگاهی به عمل خواهد آمد. کلیه فعالیت های مرکز تا کنون بر همین مبنا بوده است.
شرح وظایف
- هماهنگي با اداره آموزش و مدیران گروه ها جهت برنامه آموزشی
- هماهنگی و نظارت وهمکاری در برگزاری آزمونهای osce دانشکده ها و چیدمان ایستگاهها
- برگزاری آزمونهای osce صلاحیت بالینی کشوری دانشکده پزشکی
- نظارت بر تشكيل كلاسهاي عملی مرکز در زمان مقرر
- همکاری با دانشکده های پزشکی،دندانپزشکی و بهداشت جهت برگزاری کلاسهای عملی دانشجویان
- همکاری با معاونت درمان، معاونت بهداشتی،معاونت آموزشی به خصوص آموزش مداوم، بیمارستانها و دانشکده ها جهت برگزاری کارگاه های عملی
- برگزاری کارگاه های آموزشی زایمان فیزیولوژیک جهت پرسنل درمانی و بهداشتی کل استان
- برگزاری کلاسهای آموزشی آمادگی زایمان فیزیولوژیک جهت مادران سطح شهرستان
- اعلام برنامه كلاسهاي عملی به دانشجويان از طریق برد آموزشی مرکز
- آشنایی باطرز کار مولاژها و بکاراندازی آنها برای هر کارگاه
- حضور و غیاب دانشجویان و گزارش عدم حضور اساتید
- نظارت بر استفاده صحیح از مولاژها و وسایل مرکز
- تهیه فرم حضور و غیاب دانشجویان
- تهیه وسایل کمک آموزشی از قبیل تابلو، پوستر و ...آموزشی جهت یادگیری راحت تر مطالب و تکنیکها
- تهیه برنامه زمانبندی تمرینات آزاد دانشجویان
- نظارت بر تمرین ازاد دانشجویان در مرکز
- نیازسنجی دانشجویان در زمینه آموزشی و اقدام جهت رفع نیازها
- آماده نمودن کارگاههای روزانه و چیدمان وسایل نسبت به نوع کارگاه
- تامین وسایل سمعی بصری مورد نیاز هر کارگاه
- اعلام کمبودهای مرکز و درخواست خرید
- پیگیری خرید درخواست داده شده و در صورت نیاز حضور فعال جهت خرید
- همکاری در امانت دادن وسایل مورد نیاز دانشجویان جهت تمرین تکنیک ها و پیگیری بازپس گرفتن وسایل
- شستشوی مولازها وپودر زدن به آنها به صورت دوره ای
- نظارت بر نظافت مرکز