فرشتگان نجات اورژانس در صف مقدم مقابله با کرونا
بیست و ششم شهریور ماه روز قدردانی از نیروهای عملیاتی است که در رویدادهای گوناگون، از یک سانحه رانندگی تا حوادث گسترده، نخستین مواجهه را با مصدومان و همراهانشان دارند

پایگاه های اورژانس 115 برای کاستن از عوارض مرگ و میر ناشی از حوادث اورژانس پایهریزی شدهاند و وظیفه این واحد، ارائهی خدمات درمانی بر بالین بیمار در موارد اورژانسی و در صورت نیاز انتقال به مراکز درمانی است.
۲۶ شهریور ماه سالروز تاسیس تشکیلات فوریت های پزشکی یا اورژانس ۱۱۵ در ایران است، مجموعه ای که کارنامه اش در سال های اخیر در ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در سوانح عمدی و غیر عمدی، حوادث غیر مترقبه و فوریتهای پزشکی در هنگام بروز بیماریهای نوپدید، جدید و بلایای طبیعی و انسان ساخت برای آحاد مردم حیاتبخش و درخشان است.
آری بیست و ششم شهریور ماه روز قدردانی از نیروهای عملیاتی است که در رویدادهای گوناگون، از یک سانحه رانندگی تا حوادث گسترده، نخستین مواجهه را با مصدومان و همراهانشان دارند و چه زیبا با صبر و بردباری، خدمات اولیه را که نقشی حیاتی در بهبود وضعیت سانحهدیدگان دارد به آنان ارائه میدهند و حیات دوباره را برایشان به ارمغان می آورند.
خدمت رسانی فوریتی در شرایط بحران همواره نیازمند ذهن هایی هوشیار است که ندای دردمند و بیمار را شنیده و با بهره گیری از تمام مهارت، دانش و هنر خویش، از مرزهای منیت گذشته و با اندیشه بهبود بیمار در طریق خدمت رسانی گام می گذارند.
همواره بخشی از خدمات تلاشگران اورژانس ۱۱۵ به ارائه خدمات فوریت های پزشکی در بحران ها می گذرد، بارها و بارها در هنگام وقوع حوادث طبیعی، غیر طبیعی و انسان ساخت به چشم خود دیده ام که این سفیدپوشان بی ادعا به رغم وجود برخی انتظارات و کاستی ها، عاشقانه و صادقانه و با برخورداری از حس مسئولیت پذیری مثال زدنی همچنان و تنها به نجات جان بیماران می اندیشند و عرصه خدمت را به جولانگاه تسویهحساب تبدیل نکرده و هر روز نمایی از فداکاری و ایثار خود را در عرصه خدمت به کشور و نجات جان هموطنانشان عیان میکنند.
بیشتر اوقات با خود می اندیشم که فرصت خدمت به بیماران و نجات جان آنان فرصتی است که خداوند منان نصیب بندگان برگزیده خود می کند وخوش به سعادت تکنسین های اورژانس ۱۱۵ که این فرصت را بدست آورده اند تا بعنوان خط مقدم جبهه درمان، نخستین افرادی باشند که بر بالین مصدومین و بیماران اورژانسی حاضر شوند و حفظ حیات آنان را بر عهده بگیرند که این مهم خود به تنهایی نشان دهنده جایگاه ارزشمند این فرشتگان سپید بهشتی است.
از جمله افتخارات نظام سلامت کشور که همواره تکیه گاهی مطمئن برای حرکت رو به جلو در زمینه توسعه خدمات سلامت بوده است، حضور نیروهای پرتوان اورژانس پیش بیمارستانی است که با علم به رسالت حرفه ای خود در چرخه نظام سلامت، به صورت فعالانه در حفظ جان بیماران و ارتقای سلامت عمومی سهیم شده اند.
بی شک با افزایش روند رو به رشد سوانح، حوادث و بلایا امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به سطوح پیشرفته خدمات و مراقبت های پیش بیمارستانی احساس می شود؛ امسال در حالی ۲۶ شهریور «روز ملی اورژانس پیش بیمارستانی» را گرامی می داریم که کادر بهداشت و درمان جامعه یکپارچه در نبردی نفس گیر در حال حراست از سلامت هموطنان خود در مواجهه با ویروس منحوس کرونا هستند و پرسنل غیور و خستگی ناپذیر اورژانس ۱۱۵ یکی از خط شکنان اصلی عرصه این حماسه بوده اند.
از آغازین روز شیوع ویروس کرونا، اورژانس پیش بیمارستانی با آمادگی کامل و مثال زدنی در میدان حاضر شدند و ضمن انجام بی وقفه مأموریت های همیشگی و جاری خود در شهر و جاده و اورژانس هوایی، در انتقال بین بیمارستانی بیماران مشکوک به کرونا و انجام مأموریت های خطیر بیولوژیک با تمام قوا و از خود گذشتگی پا به میدان گذاشتند.
با وجود کادر خستگیناپذیر اورژانس برای سلامت جامعه که یک موهبت الهی است و برکات خدمتشان برای همیشه در ذهن مردم این مرز و بوم ماندگار خواهد ماند موانع و مشکلاتی نیز در مسیر انجام ماموریت های این فرشتگان نجات وجود دارد که در این گزارش به برخی از آنها اشاره خواهد شد
تماس های بی مورد باعث اشغال خطوط اورژانس 115 می شود
معاون اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: فردی که در فوریت پزشکی فعالیت می کند باید در تمامی ماموریت ها در نقش یک پزشک، پرستار، روان شناس، راننده حرفه ای و ورزشکار حاضر شود.
تقی رحمتی با اشاره به سختی های شغل اورژانس گفت: با وجود سختی ها و استرس هایی که این شغل دارد اما عشق خدمت به مردم و یاری رسانی به آن ها در مواقع بحران تاکنون باعث شده که در این شغل پرخطر و پر استرس خستگی را حس نکنیم.
وی درخصوص مزاحمت های تلفنی بیان کرد: از مردم انتظار دارم از تماس های بی مورد خودداری کنند چرا که این تماس ها باعث اشغال خطوط اورژانس 115 شده و افرادی که نیاز به کمک اورژانسی دارند، خدمات را به موقع دریافت نخواهند کرد.
رحمتی ادامه داد: در داخل شهر از مردم خواستارم به آمبولانس ها اجازه عبور دهند و همچنین در محل حادثه نیز با همکاران اورژانس همکاری کنند تا ارائه خدمات به بیماران هر چه سریع تر انجام شود.
آمبولانس، آژانس شخصی نیست
مهنوش الهامی از پرستاران و پرسنل دیسپچ (مرکز ارتباطات) پایگاه اورژانس 115 خراسان شمالی اظهار کرد: پرستار همیشه حضورش و نگاه و دستان آرامش بخشش در محیط های درمانی التیام بخش و قوت قلبی برای بیماران است، حال اگر حضور پرستار در محیطی مانند مرکز ارتباطات اورژانس باشد، خدمت رسانی به مردم به گونه ای دیگر انجام می شود.
وی با بیان اینکه خدمت رسانی پرستار در مرکز ارتباطات اورژانس قابل مقایسه با محیط های درمانی نیست، گفت: یک پرستار با دیدن بیمار و لمس او، با تشخیص پزشک، راهکارهای درمانی و تجهیزات به مداوای بیمار می پردازد درحالی که من و همکاران پرستارم در مرکز دیسپچ وقتی تماسی با ما برقرارمی شود با مسائل مبهم مواجه هستیم.
الهامی عنوان کرد: تمامی همکاران شاغل در مرکز دیسپچ 24 ساعته به عنوان اپراتور 115 مشغول به پاسخگویی تماس ها و ارائه خدمت رسانی به مردم هم استانی هستند ولی متاسفانه کلمه اورژانس و خدمات 115 برای مردم ما خیلی فرهنگ سازی نشده است، چراکه بیشتر افراد 115 و آمبولانس را با آژانس شخصی اشتباه گرفته اند و برای پیش پاافتاده ترین مسائل با 115 تماس می گیرند.
وی ادامه داد: بعضی از افراد شماره 115 را برای سرگرمی فرزندانشان می گیرند و بعضی افراد نیز بخاطر مشکلات روانی و درونی که دارند مدام تماس می گیرند و یا فحاشی و سکوت می کنند.
الهامی با اشاره به اشتباه برخی از تماس گیرندگان در ارائه شرح حال نادرست و غلط، گفت: برخی افراد با بیان شرح حال نادرست و غلط منجر به اعزام بی مورد آمبولانس می شوند و ممکن است در همان لحظه فردی شدیدا نیاز به اورژانس داشته باشد که این موضوع باعث به خطرافتادن جان فرد یا افرادی می شود.
وی بیان داشت: وقتی اقدامات غیر حضوری منجر به نجات دادن جان افراد زیادی می شود برای ما بسیار اتفاق خوشایندی است و امیدوارم روزی برسد که کسی به هیچ اقدام پزشکی نیاز پیدا نکند.
م2355