-

به پورتال بیمارستان بنت الهدی بجنورد خوش آمدید



گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۶ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۷ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۴۰۶ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۲۲۳۴ مورد

چگونه عسل خوب بخریم

دوشنبه ١١ آبان ١٣٩٤ ساعت ١٤:٣٠ ب.ظ   ( بازدید : 2546 نفر )


چگونه عسل خوب بخریم

 

روش های مرسوم در فرهنگ عوام برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی پشتوانه علمی نداشته و روش های صحیح و قاطعی نیستند.

این مسئله یک امر طبیعی است زیرا عسل دارای خصوصیات پیچیده ای بود و نیر تحت تاثیر مستقیم شرایط محیطی قرار می گیرد به طور مثال در محیط گرم به سادگی روان شده و در محیط سرد بسیار سفت و چسبنده است همچنین در محیط گرم به راحتی رطوبت جذب می کند و در محیط خشک رطوبت آن کاهش می یابد نور مستقیم خورشید نیز به سادگی ترکیبات آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین تشخیص عسل طبیعی مرغوب توسط خریداران ، بدون استفاده از وسایل آزمایشگاهی کار مشکلی است البته زنبورداران و افرادی که با فراوری عسل سرو کار دراند تشخیص تجربی نسبتا خوبی دارند ولی هنوز روش ساده ای برای مردم وجود ندارد که بتوانند به راحتی عسل  تقلبی را از طبیعی تشخیص دهند البته در آزمایشگاه با دستگاه های ساده ، مرغوبیت و صدمات مختلفی که به عسل وارد شده قابل اندازه گیری است.

ولی برای این  که یک دید کلی برای همه مشتریان عسل ایجاد شود و دقت آنها برای خرید آن افزایش یابد باید نکات زیر مورد توجه قرار گیرد:

1-  عسل را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید. به خصوص فروشگاه هایی که خود زنبور دار بوده و عسل تولیدی خود را ارائه می نمایند و شما از سابقه فعالیت آنها مطلع هستید.

2-   به خصوص اگر عسل را از دست فروش ها خریداری می نمایید توجه کنید که برچسب آن که باید محتوی نام ونشانی شرکت تولیدی ، شماره پروانه بهداشتی ، وزن و غیره باشد.

3-   برخی مردم میزان رطوبت و مرغوبیت عسل را به وسیله برگرداندن شیشه عسل و سرعت بالا و پایین رفتن حباب داخل شیشه و برخی نیز به وسیله میزان کش آمدن عسل اندازه گیری می کنند باید توجه داشت که این روش ها دقیق نبوده زیرا شرایط محیطی به خصوص دما تاثیر زیادی بر روی عسل داشته به طوری که در محیط گرو روانتر و در محیط سرد سفت تر است.

  •   مسئله ای که بسیار مهم است و هنوز به صورت شبهه ای برای بسیاری از مشتریان عسل باقی ماند شکرک زدن عسل است باید توجه داشت که اکثر عسل ها پس از مدتی شکرک می زنند البته زمان شکرک زدن عسل با توجه به نوع گیاه و میزان و نوع ذرات موجود در عسل و غیره فرق می کند به طوری که بعضی  عسل ها بعد از چند هفته ، چند ماه و چند سال شکرک می زنند . برای مایع کردن عسل شکرک زده باید ظرف عسل نیم ساعت دردمای 65 تا70 درجه سانتی گراد(حرارت غیر مستقیم)قرار گیرد. مشتریان عسل در بعضی کشورها عسل های شکرک زده یا کرمی(خامه ای)را بیشتر می پسندند و زنبورداران این عسل ها را در بسته بندی های مختلفی به بازار عرضه می کنند.
  •   عسل درزمستان شکرک می زندو در دماهای پایین تر از 14درجه سانتی گراد شروع به شکرک زدن می کند زیرا در این دما عسل چسبندگی خود را از دست می دهد و مواد خارجی آن شروع به رسوب کرده و هسته های تبلور را به وجود می آورند.
  •   آنزیم دیاستار(آمیلاز): دیاستاز عسل ذرات ریز را جذب کرده و باعث ته نشین شدن و کدر شدن آن می شود به طوری که ذرات موجود درعسل را متبلور کرده و باعث شکرک زدن آن می شود.
  •   رطوبت : آنچه در عسل متبلور می شود در واقع گلوکز هیدرات است و میزان آن به مقد ار آب عسل بستگی دارد به طور مثال عسل های مازندران به دلیل رطوبت بالا تقریبا بعد از 60 روز شکرک می زنند

 


منبع : بیمارستان بنت الهدای بجنورد چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.















جستجو
گلباران مزار شهدا (۴۸۱۶ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...