parcham اقتصاد مقاومتی در سایه وحدت ملی و امنیّت ملی
  • // - 14:59
  • - تعداد بازدید: 63
  • - زمان مطالعه : 7 دقیقه
  • /Ztm

عادات غذایی صحیح، ضامن سلامت سالمندان است

در دوران سالمندی نیاز به انرژی تا حد قابل توجهی کاهش می یابد و مراقبت های تغذیه ای در حفظ سلامت سالمندان تاثیر به سزایی دارد.

به گزارش « وب دا » کارشناس تغذیه مرکز بهداشت بجنورد در این باره می گوید : تحقیقات تغذیه ای نشان داده است، افرادی که از عمر طولانی تری برخوردارند، هر روز به طور مرتب صبحانه می خورند، در هر وعده حجم غذایی کمی دریافت می کنند و همواره وزن ثابتی دارند، میوه و سبزی در برنامه غذایی روزانه آن ها وجود دارد و نمک و چربی در غذای آن ها به حداقل رسیده است.



«شهلا جودت»با اشاره به این که فشارخون و چربی خون بالا، اضافه وزن ، پوکی استخوان و دیابت از مشکلات شایع دوران سالمندان به شمار می رود که تغذیه صحیح یکی از راه های کنترل آن است، می افزاید : سوء تغذیه و توجه نکردن به نوع تغذیه در دوران کهولت به کم اشتهایی منجر می شود که این مسئله باعث عوارضی نظیر خستگی، کاهش توان تحرک، ضعف، فراموشی و مشکلات عصبی می شود.



وی با بیان این که وضعیت سلامت هر فرد به طور مستقیم وابسته به سن نیست، تصریح می کند: کنترل نکردن کاستی های تغذیه ای میزان ابتلا به بیماری هایی نظیر سکته قلبی و سرطان ها را افزایش می دهد بنابراین بهتر است پیروی از یک برنامه غذایی صحیح خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش داد.



وی ادامه می دهد : مصرف کم چربی میزان ابتلا به سرطان های روده ،پانکراس، سینه، پروستات و رحم را کاهش می دهد و مصرف کم روغن های جامد و نمک باعث کاهش فشار خون و کلسترول شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی را کمتر می کند.



به گفته این کارشناس تغذیه، مصرف چندین وعده از میوه ها و سبزی های تازه به طور روزانه خطر بیماری های قلبی را تا 30 درصد کاهش می دهد و هم چنین ازخطر ابتلا به سرطان ها نیز می کاهد.



وی مصرف 3 - 2 وعده ماهی در هفته را در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی و آلزایمر موثر می داند و عنوان می کند : مشکلات دندانی سالمندان باعث می شود که غذاهای نرم انتخاب کنند و برخی از مواد غذایی مورد نیاز بدن نظیر سبزی ها و میوه های خام از غذای روزانه آن هاحذف شود که در نتیجه فرد انرژی و مواد مورد نیاز بدن را به میزان کافی دریافت نمی کند و به سوء تغذیه دچار می شود.



مسئول بهبود  تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه نیز در این باره می گوید : با افزایش سن نیاز به انرژی کاهش می یابد که به دلیل کم شدن بافت عضلانی و کاهش فعالیت فیزیکی است.



«نسرین علیزاده» می افزاید : داشتن وزن مناسب به فرد کمک می کند تا فشار خون، قند و چربی خون وی درسطح طبیعی باشد و هم چنین هنگامی که وزن بدن مناسب باشد خطر بروز سرطان روده، پروستات، کیسه صفرا، سینه، تخمدان و رحم نیزکاهش می یابد.



وی تصریح می کند : با توجه به آن که در سنین سالمندی عضلات تحلیل می رود، سطح پروتئین بدن در این دوران کم می شود و مصرف آن باید بیشتر شود زیرا سوء تغذیه پروتئین به سیستم دفاعی بدن آسیب می رساند و بدن را مستعد ابتلا به بیماری می کند .



وی عنوان می کند : گوشت های کم چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، فرآورده های لبنی بدون چربی یا کم چربی، غلات و حبوبات از منابع کم کالری و با کیفیت بالای پروتئین است.



وی توضیح می دهد : به دلیل آن که با افزاش سن بر مقدار چربی بدن افزوده می شود باید مصرف چربی در رژیم غذایی محدود شود زیرا مصرف زیاد چربی هم چنین باعث خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا و انواع سرطان ها می شود.



وی ادامه می دهد : محدودیت شدید در مصرف چربی هم ممکن است به کمبود ریزمغذی ها و کاهش وزن منجر شود که سلامتی سالمندان را به خطر می اندازد و بهتر است سالمندان از مصرف روغن های حیوانی به شدت پرهیز و روغن های گیاهی را جایگزین آن کنند.



وی با بیان این که مصرف منظم اسید چرب امگا 3 می تواند سالمندان را در مقابل بیماری های قلبی ـ عروقی به ویژه سکته های قلبی محافظت کند، اظهار می دارد : با افزایش سن میزان برخی ویتامین ها در بدن کاهش می یابد که به دلیل کاهش مصرف غذا و کاهش قدرت جذب ویتامین ها از مواد غذایی مصرفی است و با رعایت تنوع در رژیم غذایی و مصرف متعادل 4 گروه اصلی غذایی می توان آن را جبران کرد.



وی خاطر نشان می کند : جوانه غلات و حبوبات مانند جوانه عدس، گندم، ماش سرشار از ویتامین های گروه ب و ث است که مصرف آن در سالمندان ضروری به نظر می رسد.



«علیزاده» مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ب را در کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی موثر می داند و می گوید : این ویتامین در مواد غذایی نظیر انواع گوشت، تخم مرغ، شیر و فراورده های لبنی، حبوبات، غلات سبوس دار و به مقدار کمتری در میوه ها و سبزی های دارای برگ سبز تیره وجود دارد.



وی می افزاید : با افزایش سن میزان ویتامین «د» در بدن سالمندان کاهش می یابد و برای تامین این ویتامین بهتر است هر روز در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.



وی ادامه می دهد : لبنیات به ویژه شیر غنی شده با ویتامین د، روغن ماهی و انواع ماهی، تخم پرندگان و جگر گوساله حاوی ویتامین د فراوان است که در سنین سالمندی برای حفظ توده عضلانی و کاهش خطر سقوط ها توصیه می شود.



وی تصریح می کند : ویتامین ث نیز در بهبود زخم ها و آسیب بافت ها و کمک به ترمیم عضلات نقش موثر دارد و در شرایط استرس زا مصرف این ویتامین تاثیر به سزایی دارد.



وی عنوان می کند : مصرف ویتامین ث در پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی ، سرطان ها، آب مروارید پیری، بیماری های ریوی، کاهش فعالیت ذهنی و افزایش ایمنی بدن نقش مهمی دارد.



به گفته این کارشناس ،مصرف ویتامین آ برای فعالیت سیستم ایمنی جلوگیری از آسیب های سلولی و تخریب بافت ها و ترمیم بافت های آسیب دیده ضروری است که در جگر، هویج، زرده تخم مرغ، اسفناج، گلابی، انبه، هلو و جعفری وجود دارد.



وی خاطر نشان می کند : ویتامین ای نیز در پیشگیری از آترواسکلروز و آلزایمر نیز نقش به سزایی دارد و در مواد غذایی نظیر تخمه آفتابگردان، گردو و فندق، سبزی های دارای برگ سبز تیره، روغن های گیاهی و غلات به وفور دیده می شود.



به گفته وی آهن نیز ماده معدنی مهمی است که کمبود آن منجر به کم خونی، خستگی و ضعف می شود و برای جذب بهتر آن باید یک ساعت قبل و 2 ساعت بعد از غذا به طور جدی از مصرف چای خودداری شود.



برگزاری نشت هم اندیشی اساتید دانشگاه با حضور سخنران کشوری



نشست هم اندیشی اساتید و اعضای هئیت علمی دانشگاه با حضور سخنران کشوری برگزار شد.



به گزارش « وب دا » دکتر «قدیری ابیانه» کارشناس علوم استراتژیک و سخنران کشوری در این جلسه با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در هیچ زمانی درصدد تنش زایی نبوده است ، گفت : اسناد نشان می دهد که آمریکایی ها لحظه ای از توطئه علیه کشور ما دست بر نداشته اند و اگر قرار است خصومتی نباشد ، باید این توطئه ها هم نباشد.



وی بیان کرد : برخی گمان می کنند اگر با آمریکا رابطه برقرار شود، خصومت پایان می یابد در حالی که این گونه نیست و این خیال خامی است.



وی افزود : اکنون آمریکایی ها در حال از دست دادن قدرتشان هستند و دنیا به سمت چند قطبی شدن پیش می رود در حالی که دوست و دشمن عقیده دارند ایران به لحاظ موقعیت هایی که دارد رهبر کشورهای اسلامی است و به تمدن بزرگ جهان اسلام تبدیل می شود.



وی گفت : حتی اگر دست از انرژی هسته ای بر داریم باز هم دست از سر ایران بر نمی دارند چرا که مسئله این نیست و آمریکا حتی با سدسازی در ایران هم مخالف است.



وی تصریح کرد : آمریکا پیش از این درباره گزینه های روی میز صحبت می کرد و اکنون درباره گزینه  نظامی صحبت می شود و ایران همواره در معرض مکر و طمع آمریکا بوده است.


  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 199
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تنظیمات قالب
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید