بیش از 16هزار نفر مهارتهای زندگی و فرزندپروری را فرا گرفتند
مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه کلاسهای آموزشی مهارتهای زندگی و فرزندپروری از جمله فعالیتهایی است که روانشناسان در مراکز خدمات جامع سلامت به صورت رایگان به افراد ارائه میدهند گفت: 16 هزار و 827 نفر در سه ماه نخست امسال این آموزشها را در مراکز تحت پوشش دانشگاه فرا گرفتند.
دکتر سیده ریحانه رضوانی روز شنبه 28 مردادماه 1402 در گفتگو با وبدا، با هدف ارتقای سلامت روان جمعیت هدف و پیشگیری از اختلالات روانپزشکی و افزایش سواد سلامت روان آموزش مهارت های زندگی، به 16 هزار و 827 نفر در سه ماه نخست سال، آموزش مهارت های زندگی و فرزند پروری توسط روانشناسان مراکز خدمات شهری و رستایی ارائه شده است.
وی با بیان اینکه این مهارتها در دو بخش مهارتهای زندگی و مهارتهای فرزند پروری ارائه شده است، افزود: دوره آموزشی در خصوص مهارت خودآگاهی، همدلی، ارتباط موثر، روابط بین فردی موثر، مدیریت خشم، مقابله با هیجانهای منفی، آموزش حل مسئله، تصمیمگیری، تفکر خلاق و مدیریت زمان به صورت کارگاه وکلاسهای آموزشی اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه مبنای آموزش این برنامه، محتوایی است که توسط دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تهیه شده است، عنوان کرد: مهارت هاي زندگی، مجموعه اي از توانایی ها هستند که زمینه سازگاري و رفتار مفید را براي فرد فراهم می کنند. سازمان بهداشت جهانی مهارتهای زندگی را به عنوان توانایی ها و رفتارهای سازنده ای توصیف می کند که به فرد کمک میکنند به شکلی سازنده با نیازها و چالشهای زندگی روزمره روبهرو شوند و بهتر با آن ها کنار بیاییم.
این مسئول خاطرنشان کرد: مهارت های فرزندپروری عمدتا در راستای تقويت عوامل محافظ خانوادگي هستند از طريق اين مهارت ها رابطه بین فرزندان و والدين تقويت مي شود، آنها اوقات بهتری را با هم خواهند داشت و مي توانند مسائل را به نحو مناسب تری حل کنند.
وی افزود: اين مهارت ها به طور عمده سه راهبرد و هدف رابطه خوب اعضای خانواده با هم، نظارت و مراقبت والدين و بیان انتظارات، قواعد، ارزش ها و اعتقادات را پیگیری مي کند، عنوان کرد: فرزند پروری موثر يک عامل محافظ قدرتمند است. خانواده ها مي توانند با تامین نیازهای اساسی، ایجاد فضای امن خانوادگی، راهنمایی، قانون گذاری مناسب و نظارت بر زندگی فرزندانشان، آنان را از بسیاری رفتارهای مشکل ساز و پر خطر از جمله مصرف مواد و بزهکاری دور نگه دارند.
وی با اشاره به اینکه برقراري رابطه مثبت با كودك يا نوجوان از اصول اوليه فرزندپروري است، یادآوری کرد: در بستر رابطه مثبت است كه ميتوان ساير روشهای فرزندپروری را به كار گرفت، برقراري رابطه مثبت عبارتست است از ایجاد فضایی که در آن بين مراقب و كودك احساس ایمنی، دوست داشته شدن و پذیرش وجود دارد و جنبههای مثبت رفتار كودك مورد توجه قرار ميگيرد. وی عنوان کرد: لازم است والدین اوقاتي را براي تعامل با كودك خود اختصاص دهند. در اين اوقات به صحبت های آن ها گوش دهند، با آن ها حرف بزنند و به فعاليتي بپردازند كه هر دو از آن لذت مي برند. از نصيحت كردن، دستور دادن، سرزنش كردن و توبيخ در اين زمانها اجتناب كنند. با آنها مهربان باشند، احترام بگذارند و علاقه خود را به صورت کلامی یا غیر کلامی ابراز نمایند. در مورد نوجوانان اين اوقات مي تواند كوتاهتر ولي مكرر باشد.