در اجلاس دانشگاه های علوم پزشکی منطقه 9 آمایشی انجام شد؛ تبادل نظر در راستای تحول و نوآوری نظام آموزشی حوزه سلامت
در سومین نشست معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در کلان منطقه 9 آمایشی که صبح امروز با میزبانی خراسان شمالی برگزار شد، چالش های آموزش و پژوهش در حوزه سلامت جهت دست یافتن به تحول و نوآوری مورد همفکری و تبادل نظر قرار گرفت.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبیر کارگروه تخصصی آموزش کلان منطقه 9 کشوری در این نشست گفت: بسته های تحول و نوآوری کارشناسی و ابلاغ شده است و اکنون باید با نگاه آسیب شناسی، فرصت ها و آسیب های این حوزه شناسایی شود.
دکتر «ابوالفضل خواجوی راد» با اشاره به بسته های مرجعیت که از سال 95 اجرایی شده است، افزود: اگر چه بسته های مرجعیت از نیازهای جدی دانشگاه های علوم پزشکی است و اقدامات خوبی نیز در این خصوص انجام شده اما باید پرسید که آیا اهداف این بسته ها نیز محقق شده است یا نه.
وی اضافه کرد: تغییر رویکردها در بسته های مرجعیت و حذف برخی محورها مانند حذف شبکه سازی در امور بین الملل، منجر به تحقق اندک اهداف بسته ها شده و این امر بسیار نگران کننده است. وی تاکید کرد: جهت دست یافتن به هدف باید برنامه های عملیاتی و استراتژیک تدوین شود.
وی با تاکید بر توجه به زمان بندی مناسب، فرصت شناسی و دست یافتن به افق های پیش رو، تجمیع محورها و برنامه ها متناسب با چشم انداز تحول و نوآوری را خواستار و متذکر شد: طرح های نوآور باید دارای پیوست زمان بندی باشد.
«خواجوی راد» در بخشی از سخنان خود شیوع بیماری کرونا را خالق فرصت ها و تهدیدها ذکر و اعلام کرد: نظام آموزشی حوزه سلامت مورد آماج تهدیدهای کرونا قرار گرفته است بدین جهت باید در اسرع وقت آسیب های بیماری در این حوزه شناسایی و خسارت های آن ترمیم شود.
وی با بیان این که از گذشته حمایت ها و مساعدت هایی به دانشگاه های منطقه ارائه شده است، عنوان کرد: حمایت های کنونی نیز بر اساس نیازها و متناسب با سند توسعه خواهد بود.
وی در پیوستی دیگر از سخنان خود جذب و ماندگاری اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی را چالش و بحرانی جدی در کشور عنوان و اعلام کرد: باید با مساعدت همه، حذف برخی نگاه ها به نخبگان و متخصصان و پیگیری راه کارهای قانونی از طریق نمایندگان مجلس، بحران جدی عدم ماندگار هیئت های علمی برطرف شود.
وی بر نقش نخبگان به عنوان سرمایه های اجتماعی کشور تاکید و اضافه کرد: جایگاه نخبگان در دانشگاه های علوم پزشکی با قانون محوری و عدالت محوری دیده و از ظرفیت های آن ها استفاده شود.
وی به دوری گزینی از رفتارهای سلیقه ای در دانشگاه ها تاکید و یادآوری کرد: هیچ گونه اعمال مدیریت سلیقه ای پذیرفتنی نیست و اقدامات باید قانون محور، عدالت محور و مطابق با نیازهای دانشگاه ها باشد.
سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این نشست با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی استان، راه اندازی رشته مقاطع مبتنی بر سند توسعه رشته 1408، استقرار و اجرای سند مرجعیت دانشگاه و توسعه کمی و کیفی فضا و عرصه های آموزشی مبتنی بر پاسخگویی اجتماعی را از برنامه های پیش روی این معاونت اعلام کرد.
دکتر «بیباک» عدم رشد در زمینه بین المللی سازی، برقراری سقف حقوق برای اعضای هیئت علمی را از مشکلات دانشگاه علوم پزشکی استان برشمرد. وی یاد آوری کرد، برقراری سقف حقوق برای اعضای هیئت علمی با چشم انداز پیش رو و راه اندازی دانشگاه های نسل سوم منافات دارد.
نگاه ویژه به دانشگاه های کمتر برخودار از درخواست های مطرح شده سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان در این نشست بود.
دکتر «فرشید عابدی» معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این نشست دستاوردها این دانشگاه را برشمرد و گفت: این دانشگاه در شاخص بسته آموزش مجازی، بسته مرجعیت، بسته بین المللی سازی، بسته اعتلای اخلاق حرفه ای، آموزش پزشکی پاسخگو و عدالت محور، نظام ارزیابی و آزمون های علوم پزشکی، بستر هنر و توسعه و تعالی دندانپزشکی دستاوردهای متعددی داشته است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز در اجلاس دانشگاه های منطقه 9 آمایشی با ارائه گزارشی از اقدامات، اعلام کرد: غیر بومی بودن دانشجویان از مشکلات این دانشگاه است زیرا با داشتن تنها 11 درصد دانشجویان بومی مشکلاتی را در شیوع بیماری کرونا تجربه کرده است.
دکتر «مجتبی کیان مهر» جذب هیئت علمی به ویژه در گروه های بالینی و تقویت انگیزه آن ها در زمینه فعالیت های آموزشی با توجه به برقراری سقف پرداختی حقوق برای هیئت علمی ها را از مشکلات مهم و عمده ذکر و افزود: با کمبود منابع مالی مواجه و افزایش اعتبار آموزشی برای تامین تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه ها و مرکز مهارت بالینی و فرآیندها را نیازمند هستیم.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار عضو دیگر کارگروه آموزشی دانشگاه های کلان منطقه 9، حرکت به سمت جامعه کارآفرین، برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران و کارشناسان، برای رسیدن به انسجام بیشتر در کلان منطقه را به عنوان پیشنهادات خود مطرح کرد.
دکتر «عقیل اله کیخسروی» عدم ماندگاری اعضای هیئت علمی، کمبود هیئت علمی در برخی از رشته های بالینی و کمبود منابع مالی را از چالش های آموزشی این دانشگاه ذکر کرد.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اسفراین نیز در این نشست، گفت: دانشگاه اسفراین تنها یک بیمارستان آموزشی دارد که آن نیز با شیوع بیماری کرونا در اختیار کادر درمان قرار گرفته و این امر از چالش های بخش آموزش دانشگاه علوم پزشکی اسفراین است.
دکتر «علی اصغر نشاط» با بیان این که عدم ورود دانشجو و اساتید به این بیمارستان ما را در اعتبار بخشی با مشکلاتی مواجه کرده است، افزود: متقاضی لحاظ کردن نتیجه اعتبار بخشی سال های گذشته برای دانشگاه هایی هستیم که با این مشکل روبرو هستند.
وی تبدیل مربیان تمام وقت به مربیان تمام وقت جغرافیایی، پرداخت کارانه به اعضای هیئت علمی های دانشگاه، تدوین آیین نامه رفاهی برای اعضای هیئت علمی و راه اندازی رشته ارشد بهداشت حرفه ای به شکل مشترک را به عنوان پیشنهادات خود مطرح کرد.
معاون آموزشی و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نیز گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه و اعلام کرد: بردهای آموزشی در سطح وزارت خانه با سند توسعه همراهی نمی کند و این چالشی است که موجب هدر رفتن فرصت ها می شود.
دکتر «محمد رضا رضایی منش» ادامه داد: انعقاد تفاهم نامه های همکاری، به ارتباط بیشتر و توانمند تر دانشگاه های منطقه کمک می کند. پیشنهاد وی جذب دانشجوهای خارجی از طریق کنسرسیوم مشترک دانشگاه های کلان منطقه بود.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور نیز در این نشست گزارشی از عملکرد دانشگاه ارائه و اعلام کرد: تکمیل کادر هیئت علمی رشته بالینی از نیازها و درخواست های این دانشگاه است.
دکتر «ابوالفضل نعیم آبادی» افزود: تشکیل ماموریتی در ابعاد کلان منطقه منجر به همکاری بیشتر و استفاده از ظرفیت های دانشگاه ها می شود.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تربت جام نیز مواردی را مطرح و بیان کرد: کمترین تعداد هیئت علمی با 12 نفر متعلق به این دانشگاه و نیازمند نگاه ویژه است.
دکتر«حامد محمدی» محدودیت گرفتن رشته و دریافت هیئت علمی، عدم استقبال دکتری تخصصی و فوق تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تربت جام و قرار گیری در منطقه ممنوعه جذب دانشجوی خارجی را از مهم ترین چالش های این دانشگاه برشمرد. وی پیشنهاد دریافت رشته های کارشناسی با تفویض دانشگاه مادر از سوی دیگر دانشگاه های منطقه را مطرح کرد.
دکتر «فاطمه کیفی» معاون آموزش عالی دانشگاه غیردولتی وارستگان نیز مسائل و مشکلات پیش رو را مطرح و اعلام کرد: انصراف دانشجویان این دانشگاه به محض اعلام تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد پس از اعلام نتایج کنکور سراسری از چالش های مهم این دانشگاه است.
بر اساس این گزارش تصویب آیین نامه های کلان منطقه ای جهت رفع مشکلات دانشگاه ها، ایجاد مربی بالینی و قرار گیری آن در شروط تبدیل مربیان به مربیان تمام وقت جغرافیایی، تداوم تعامل و همدلی بیشتر با دانشگاه های کلان منطقه به جهت توسعه بیشتر کیفی و ارتقای سطح آموزش، سهولت بیشتر تبادل اساتید در کلان منطقه، همسان سازی قوانین و آیین نامه ها از پیشنهادهای مطرح شده در سومین اجلاس معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در کلان منطقه آمایشی 9 کشور بود.