دومین نشست هم اندیشی مشاورین محترم رؤسای دانشگاه ها در تاریخ 20/09/1397 در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار گردید .

سه شنبه ٢٧ آذر ١٣٩٧ ساعت ٩:١١ ق.ظ   ( بازدید : 361 نفر )


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دومین نشست هم اندیشی مشاورین محترم رؤسای دانشگاه ها در تاریخ 20/09/1397 در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار گردید .

دومین نشست هم اندیشی مشاورین محترم روسای دانشگاه ها در تاریخ 20/09/1397 در دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور مشاور وزیر در امور بانوان و خانواده دانشگاه برگزار گردید ، دراین اجلاس سرکار خانم طیبی به عنوان مشاور امور بانوان و خانواده دانشگاه حضور یافتند .

مشاور محترم وزیر امور زنان و خانواده با اشاره به مشکلات مشابه تمام دانشگاها از جمله بودجه و چارت تشکیلاتی ، اشاره کرد که انشاالله در سطح ستاد در جهت رفع این مشکلات اقدام خواهد شد .ساره محمدی افزود : نیازاست دفتر امور بانوان با معاونت اجتماعی رابطه نزدیکی داشته باشند.

ایشان تاکید کردند :  که بحث کار آفرینی زنان در حوزه سلامت مبحثی مهم می باشد و به گسترش این موضوع در سطح دانشگاهها اشاره کرد  .

در این جلسه ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی ایران به صراحت بیان کرد که :  مناسب با پیشرفت های امروز زنان در همه زمینه ها، نقش های عملی آنان در جامعه پیش رفت نداشته است دکتر ناصری پور افزود : توجه به سلامت روحی و روانی زنان بسیار نکته مهمی است و باید به سلامت دانشجویان دختر نیز توجه ویژه ای شود و این امر درجامعه امروز با توجه به مشکلات اجتماعی و افزایش رفتارهای نابهنجار یک نیاز است .همچنین تاکید کردند که :حرکت از سطح به عمق مسائل سلامت زنان درجامعه نکته بسیار مهمی است .

در ادامه مشاور محترم دانشگاه علوم پزشکی ایران در این نشست اشاره کردند : افزایش برنامه ها در جهت دستیابی به سلامت مادران و کاهش مرگ کودکان جزو اهداف هزاره سوم می باشد .خانم دکتر طلاچیان افزود : گسترش برابری جنسیتی زنان و مردان یک امر مهم در دنیا می باشد و با اشاره به این که  در کشورهایی مانند نروژ ( 35 درصد سطوح میانی و 15 درصد سطوح بالایی مدیریتی ) ، سوئد ، فرانسه زنان بیشترین نقش را در مشارکت های اجتماعی را داشته اند و این در حالی است که هرچه سطوح مدیریتی بالا می رود نقش زنان کم رنگ تر می شود در ایران هم این مسئله کاملا قابل تامل می باشد. این در حالی است که پذیرفته شدگان پذیرش دستیاری در سه دوره اخیر حداقل 2 برابر آقایان می باشند .

مدیر کل محترم پشتیبانی و رفاهی وزارت متبوع گفتند : دومین وزارت خانه بزرگ ایران ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد که حدود 62 درصد کارکنان آن خانم ها هستند و تاکید کرد که بانوان با میزان خطاهای کاری کمتر و دقت بیشتر در عرصه کار حاضر می شوند این در حالی است که برخی زیر ساختارها در حوزه بانوان وجود ندارد . در حوزه بانوان فقط یک مجوز وجود دارد

و باید از هیئت امنا کمک گرفت و بند های مرتبط با این حوزه را تصویب کرد . دکتر پریدار افزود :

آیین نامه جامع رفاهی به تازگی تصویب شد ه که شامل  ( ورزش ، تحرک بدنی ، ... ) بوده و به بعضی دانشگاها ابلاغ فرستاده شده است  و این تحول در زمینه بدنی از بعد فرهنگی ایجاد شده که نشاط در سازمان ایجاد می کندو حرکتی به سوی سلامت کارکنان می باشد .

معاون محترم برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی آن وزارت متبوع در این نشست بیان کردند : شناسایی و توانمند سازی مدیران قابل دانشگاه ضروری می باشد و این در راستای آن است که اگر قرار است نسل موفق داشته باشیم باید از دانشجویان و دانشگاه ها شروع کنیم ( نخبه پروری ) و همچنین  گروه های مهجور را باید ببینیم ( معلولین ، ایدز و.. ) ثبت و ضبط تاریخ شفاهی بانوان موفق نیز باید انجام شود . از مطالعه تطبیقی بین المللی نقشه های سلامت بانوان در چهار بعد استفاده شود و زیر ساخت های ویدیو کنفرانسی را آماده کرده و هر ماموریت به یک دانشگاه واگذار شود تا بتوانیم یک برنامه مؤثر در سلامت بانوان جامعه داشته باشیم . در پانل اول گزارشات بین بخشی سلامت زنان در کلان منطقه 9 و در انتها  گزارشی از نشست نیشابور انجام شد. درپانل دوم ، کلان منطقه 3 گزارشات خود را ارائه دادند .در انتهای جلسه روز اول کارگاه کار آفرینی زنان در بخش سلامت برگزار شد .

جلسه روز دوم با سخنرانی خانم دکتر امینی در خصوص برنامه استراتژیک در حوزه بانوان در دوره های مختلف زندگی شروع شد و سپس به گزارش چالش ها و مشکلات منطقه پرداخت .

همچنین معاونت محترم امور اجتماعی وزارت متبوع در مورد اجتماعی شدن نظام سلامت تاکید کردند که : وزارت بهداشت 25 درصد در سلامت جامعه نقش دارد و باید روی 75 درصد بقیه کار شود . دکتر ایازی افزود: توانمندسازی و افزایش مسئولیت پذیری مردم در قبال سلامت خود امری مهم است و سازمان ها چه دولتی و چه غیردولتی در جامعه متشکل از مردم و متاثر از سلامت جامعه هستند.

آقای میرزا بیگی مشاور وزیر در ستاد کارآفرینی طرح کرد : موضوع اشتغال پدیده ای بین بخشی است . آمار ثبت شده در سامانه کارا تاکنون نشان می دهد میزان مشارکت بانوان فارغ التحصیل علوم پزشکی 30 درصد می باشد و حتی هزینه و تسهیلات درخواستی ایشان نیز میزان کمتری را به نسبت آقایان نشان می دهد. در این مقوله با ایجاد کارگاه های آموزشی و مشاوره های لازم به دانشجویان ترم های آخر جهت دهی شود تا این نیروی کار مؤثر به راحتی وارد جامعه شود.

همچنین به لزوم راه اندازی نهضت جدید ارائه خدمت در نظام سلامت بویژه  در فضاهای مجازی ،فناوری ، سلامت همراه و سلامت از راه دور ،توریسم سلامت و طب مکمل  اشاره کرد. میرزابیگی افزود :کارآفرینی لزوما به دنبال سودآوری نیست ، کار آفرین  با شناخت فرصت های محیطی و بهره گیری از منابع در شرایط پرابهام و ریسک آمیز دست به ابتکار و نوآوری و ایجاد کسب و کار می زند . در انتها میرزا بیگی اشار کرد که : اگر به دغدغه ها که همان نیازهای بیان نشده و تصریح نشده هستند توجه نکنیم تبدیل به مشکل problem  که نیاز ، به صراحت بیان شده است می شود.

درپایان نشست این دو روز بیانیه ای قرائت شد که جهت تصویب نهایی ارائه گردید و امید است برای حل مشکلات موجود در راستای کاری امور بانوان راه حلی کارا و تاثیرگزار باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فیلم دومین نشست.mp4


منبع : امور بانوان چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.

جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...