گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۹ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۸۸۳ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۷۵۴ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۳۳۳۴ مورد

تعداد بازدید های کل : ۵۷۰۷۰۸ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٣٩٩/١٠/٢٣ - ۱۰۷۵ مورد

روز ملی خلیج فارس

چهارشنبه ٩ اردیبهشت ١٣٩٤ ساعت ١٤:٧ ب.ظ   ( بازدید : 306 نفر )


روز دهم اردیبهشت، روز اخراج پرتغالی ها از آب های جنوبی ایران و روز ملی خلیج فارس نام دارد. در 21 آوریل 1622، با رشادت «امام قلی خان امیرالامرای فارس»، به 117 سال تسلط جابرانه پرتغالی ها بر جزایر خلیج فارس خاتمه داده شد. خلیج فارس از نظر ژئوپولیتیک، تجارت، نفت، گاز، کشتیرانی، ماهی گیری و... در طول تاریخ گلوگاه مهمی در دنیا محسوب می شده و هم اکنون نیز شاهرگ اقتصاد دنیا در این منطقه قرار دارد. خلیج فارس امروزه به پیوستگاه و ته آب اروندرود در خرمشهر و بصره تا رأس مسندام در شمال عمان اطلاق می شود. این خلیج در اواسط دوره سوم زمین شناسی حدود 30 میلیون سال قبل بر اثر گسترش دهانه شکاف دریای عمان به وجود آمده و از پدیده های دوران سوم زمین شناسی است که در حال حاضر 226 هزار کیلومتر مربع پهنا دارد در ازای کرانه اش از دهانه فاو تا بندرعباس یک هزار و 375 کیلومتر و میانگین ژرفای آن 30 متر است و 62% آب های سطح کره زمین را در برمی گیرد. در ابتدا وسعت آن بیشتر از دو برابر مساحت فعلی بوده است. این پهنه آبی قدیمی ترین دریایی است که بشر آن را می شناخته است. این پهنه آبی گاهواره تمدن جهان و از اولین زیستگاه های بشر محسوب می شود. ساکنان این دریا کشتی را اختراع و خاور و باختر را به هم پیوند داده اند. در جغرافیای قدیم دریای پارس یکی از بزرگ ترین دریاها از 4 دریایی بود که شناخته شده بود اما اکنون پهنه آبی را که خلیج فارس می نامند خلیجی با 1000 کیلومتر مربع طول و بیشتر از 240 کیلومتر مربع عرض.

دفاع مقدس؛ خلیج فارس؛ نیروهای فرامنطقه ای

عملکرد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در هوا، زمین و دریا، موجب احساس خطر غرب از این ناحیه و کشانده شدن نیروهای فرامنطقه ای به خلیج فارس شد؛ به طوری که بیش از 80 فروند یگان شناور از جمله ناوهای هواپیمابر، هلیکوپتربر، رزم ناو و ناوشکن وارد منطقه شدند و در برابر نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران صف آرایی کردند ولی یگان های نیروی دریایی مأموریت های محوله را با قدرت کامل ادامه دادند و حرکات آنها را تحت نظر و مهار خود درآوردند.

در این کشاکش سکوی نفتی رشادت و کشتی ایرانی ایران اجر به طور غافلگیرانه منهدم شد و به سه فروند از یگان های شناور رزمی نداجا در رویارویی با ناوهای متجاوز امریکایی که قصد انهدام سکوهای نفتی سلمان و نصر را داشتند به شدت آسیب رسید. ولی در این درگیری ها ناو استارک و 7 فروند هلیکوپتر و هواپیمای امریکایی مورد اصابت قرار گرفتند و یا در دریا ساقط شدند. با وجود این، آمریکا کماکان به کنترل خلیج فارس و دریای عمان ادامه داد. از دیگر عملیات های اساسی نیروی دریایی ایران جمع آوری مین های گذارده شده دشمنان در تنگه هرمز جهت تولید تشنج در منطقه بود... .


منبع : مجتمع آموزش عالی سلامت شیروان چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.
















جستجو
تبریک به جوان برتر (۷۲۶۴ بازدید)
چاپ کتاب (۶۵۴۳ بازدید)
عید قربان (۵۴۵۹ بازدید)
برگزاری آزمون asci (۴۴۶۸ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...