گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۱ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۱۴۶ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۸۷۷ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۴۹۴۹ مورد

تعداد بازدید های کل : ۱۱۲۱۶۰۳ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٤٠٣/٢/١٠ - ۱۳۷۶ مورد

برگزاری کارگاه آموزشی درباره آلزایمر

یكشنبه ٣١ شهریور ١٣٩٨ ساعت ١٢:٣٧ ب.ظ   ( بازدید : 470 نفر )


برگزاری  کارگاه آموزشی درباره آلزایمر

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی پژوهشی درمانی امام علی (ع)،به مناسبت30 شهریور" 21سپتامبر" روز جهانی آلزایمر،کارگاه آموزشی با عنوان آموزش خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمردرمحل درمانگاه تخصصی بیمارستان امام علی (ع) بجنورد برگزارگردید.

دراین کارگاه ،سوپروایبزر آموزش سلامت بیمارستان با اشاره به نقش تغذیه در بروز و پیشگیری از بیماری آلزایمر،افزود:بر اساس اطلاعات موجود، تخمین زده می شود که در هر سه ثانیه، یک نفر در جهان به بیماری آلزایمز مبتلا می شود و در صورت پیگیری نکردن، شمار مبتلایان به این بیماری تا سال ۲۰۳۰ میلادی به عدد بسیار نگران کننده ۶۵ میلیون نفر افزایش می یابد.

5درصد از جمعیت 65 ساله و بالاتر به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا هستند و این در حالیست که 15-10 درصد سالمندان در همین گروه سنی از بیماری آلزایمر خفیف رنج می برند.

بیماری آلزایمر یک بیماری تحلیل برنده و پیش رونده سیستم عصبی مرکزی انسان است که باعث زوال قوای عقلانی می‌شود.منشاء این بیماری دقیقا معلوم نیست و علاجی هم برای آن فعلاً در دسترس نیست.

تغییرات متعددی در مغز بیمار رخ می دهد که باعث کوچک شدن مغز و نیز از بین رفتن سلول‌های مغزی می‌شود و به جای آنها اشکال خاصی به نام "پلاکهای پیری" در مغز به وجود می‌‌آید.

اصولا شیوع بیماری آلزایمر در کشورهای در حال توسعه با توجه به رشد سریع جمعیت سالمند بیشتر از جوامع دیگر است و در ایران هم با رشد سریع تعداد این قشر در جامعه، احتمال ابتلا به دمانس افزایش بیشتری خواهد داشت.

از آنجایی که 21 سپتامبرمصادف با 30 شهریور ماه به عنوان سالروز جهانی آلزایمرمنظور شده است امید است بتوانیم با ارتقاء دانش افراد در راستای پیشگیری ازاین بیماری وآگاهی از علائم ونشانه های آن قدمهای مؤثر برداریم.

سرکارخانم ساعدی ضمن بیان اینکه بیماری آلزایمر نوعی از زوال عقل محسوب می‌ شود و با نشانه هایی همچون از دست دادن حافظه، مشکل در برقراری ارتباط، تغییرات روانی، تغییرات شخصیتی و ضعف در قوه تشخیص شناخته می ‌شود.

اظهارداشت :مهمترین عوامل خطرزا در بروز بیماری آلزایمر، سن، سابقه خانوادگی و وراثت هستند، اما عوامل متعدد دیگری مانند تغذیه وجود دارند که احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌ دهند و از این رو این بیماری با انتخاب الگوی تغذیه ای و رفتاری سالم و سلامت بخش در زندگی ارتباط بسیار نزدیک دارد.

دراین کارگاه آموزشی که برای مراجعین وبیماران وهمراهان بیمارکه به درمانگاه تخصصی بیمارستان مراجعه کرده بودند،ساعدی تاکید نمود: بررسی های علمی و مطالعات صورت گرفته بیانگر این موضوع هستند که مصرف گروهی از مواد غذایی موجب تقویت حافظه می شود، گروهی دیگر می تواند موجبات افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را فراهم آورده و با توجه به اثرگذاری آن ها در بروز سایر مشکلات مرتبط با سلامت، محدود کردن این مواد غذایی آسیب رسان در برنامه تغذیه ای امری ضروری است .

امروزه نقش و اهمیت تغذیه مناسب و سلامت بخش در تضمین سلامت بر هیچ فردی پوشیده نیست، تغذیه مناسب سبب بهبود عملکرد قلب شده و خطر ابتلا به سرطان و دیابت را به میزان قابل توجهی کاهش داده و نقش قابل توجهی در سلامت ذهن دارد، در این راستا نتایج تحقیقات صورت گرفته به خوبی موید نقش و تاثیر تغذیه نامناسب بر احتمال بروز و توسعه بیماری آلزایمر است .

سوپروایزرآموزش سلامت ،علاوه برآموزش چهره چهره به شیوه سخنرانی با استفاده از نمایش فیلم آموزشی وتوزیع پمفلت های آموزشی با موضوع آلزایمر دربین مراجعه کنندگان درمانگاه به آموزش های خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمرپرداخت.

درپایان این کارگاه ،مراجعین سئوالات خودرا درباره چگونگی پیشگیری از ابتلا به این بیماری رامطرح نمودند وسرکارخانم ساعدی به سئوالات مربوطه پاسخ دادند.

 


منبع : بیمارستان امام علی (ع) چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.









جستجو
مسابقه هفته بسیج (۲۸۰۲۸ بازدید)
تجهیز اتاق عمل (۶۸۳۷ بازدید)
دوره بازآموزی (۵۹۹۸ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...