گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۳۰ نفر

تعداد بازدید های کل : ۱۵۹۶۱۹۱ مورد

آشنایی کامل با فواید ورزش برای سلامت روان

پنج شنبه ١٥ دی ١٤٠١ ساعت ٧:٤٦ ق.ظ   ( بازدید : 594 نفر )


آشنایی کامل با فواید ورزش برای سلامت روان

تمرینات ورزشی فقط مختص رشد عضلات و خوش‌فرم کردن بدن نخواهد بود. می‌تواند علاوه بر سلامت جسمی باعث بهبود سلامت روحی شما نیز شود. افرادی که به‌طور منظم اقدام به تمرینات ورزشی می‌کنند همواره در کارهای روزمره از انرژی فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و احساس آرامش بهتری دارند و دارای اعتمادبه‌نفس بالاتری نیز هستند. به‌صورت کلی همه تمرینات ورزشی به‌تنهایی به‌عنوان یک داروی قدرتمند برای بسیاری از چالش‌های رایج سلامت روان خواهد بود. متأسفانه بسیاری از مردم سراسر جهان با مشکل افسردگی و بیماری‌های روانی دسته پنجه نرم می‌کنند. ورزش کردن بهانه خوبی است تا بتوان به مقابله با این بیماری‌ها پرداخته وزندگی بهتر و سالم‌تری را تجربه کنیم. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط ورزش با سلامت روان دارید این مقاله را از دست ندهید.

  فواید ورزش برای سلامت روان چیست؟

به‌طورکلی ورزش کردن می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی بیماری‌هایی چون افسردگی، اضطراب و بیش فعالی داشته باشد. ورزش می‌تواند استرس را به‌طور کامل نابود کند و حافظه را نیز بهبود بخشد و همچنین به نحوه خوابیدن افراد نیز کمک کند. تحقیقات زیادی نشان داده است که برای بهره‌مندی از فواید ورزش برای سلامت روان لازم نیست حتماً یک برنامه طولانی‌مدت و فشرده جهت تناسب‌اندام داشته باشیم حتی مقدار کم ورزش ولی مستمر می‌تواند تفاوت فاحشی را ایجاد کند. صرف‌نظر از سن و سطح توانایی، شما قادرید تا یاد بگیرید چگونه می‌توان از ورزش به‌عنوان یک ابزاری قدرتمند برای مقابله با مشکلات بهره برد.

فواید ورزش برای سلامت روان

ورزش کردن برای هر شخص دلایل منطقی خودش را دارد. سلامت قلب و عروق، ساختن و خوش‌فرم کردن عضلات و همچنین بهبود روحیه باعث شده متقاضیان ورزش در هر سنی چه کودکی و چه بزرگ‌سالی آن را انجام دهند. 

فواید ورزش برای اختلال کم‌توجهی و بیش فعالی

اختلال کم‌توجهی و یا همان بیش فعالی را در علم پزشکی بانام ADHD معرفی می‌کنند. اختلال بیش فعالی به‌عنوان یک اختلال مغزی است که بر نحوه توجه، تحرک و کنترل رفتار شما تأثیرگذار است. این اختلال در تمامی سنین از کودکی تا بزرگ‌سالی شایع است اما به‌طورکلی ADHD را یک اختلال روانی در کودکان معرفی می‌کنند. ورزش منظم یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای کاهش علائم ADHD، بهبود تمرکز، افزایش انگیزه و بهبود خلق‌وخو خواهد بود. انجام انواع تمرینات ورزشی به دلیل اینکه بدن را با چالش‌های مختلفی روبرو می‌کند باعث خواهد شد سطح دوپامین (مهم‌ترین عنصر لذت در بدن) را افزایش داده و با تنظیم ترشح هورمون‌ها باعث خواهد شد محرک سیستم‌های عصبی در مغز به کارافتاده و فرد ارتباط بهتری با جامعه و هم نوعان خود داشته باشد. طبق نظر پزشکان ورزش کردن باعث می‌شود مقادیر شیمیایی در مغز به نام دوپامین و نوراپینفرین نیز افزایش یابد که خود داروی متداولی برای جلوگیری از اختلال کم‌توجهی و یا بیش فعالی است.

 


منبع : بیمارستان امام رضا (ع) چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.











جستجو
دعا برای “آرامش اعصاب” (۱۳۰۲۲۲ بازدید)
پلان بیمارستان (۱۰۳۳۸ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...